صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

دلیل اختلاف قیمت محصولات میوه و تره‌بار با مغازه‌های سطح شهر چیست؟

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۰۴
کد خبر: ۴۸۰۹۵۰۷
معاون بازرگانی سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه بهره‌بردار ما محصولات را با کمترین سود عرضه می‌کند گفت: فروش محصولات با سود بیشتر توسط واحدهای خرده‌فروشی دلیل اختلاف قیمت میادین میوه و تره‌بار با سایر فروشنده‌ها است.  

به گفته مهدی بختیاری زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بر اساس گزارش‌ها در هفته منتهی به پایان دهه اول آذرماه ۱۴۰۳ اختلاف قیمت میوه به نسبت میانگین قیمت فروش در سطح شهر به ۴۹ درصد رسیده بود، اختلاف حدود ۵۰ درصدی قیمت میوه به نسبت میانگین قیمت فروش در سطح شهر اختلاف قابل توجهی است و این سوال را مطرح می‌کند که چگونه و به چه دلایلی با این اختلاف قیمت در محصولات یکسان مواجه هستیم؟  

در همین رابطه سعید سالاری، معاون بازرگانی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی هر هفته شاخص نرخ تورم محصولات میوه و تره بار را از نرخنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار اعلام می‌کند که این امر نشان دهنده نحوه صحیح قیمت گذاری محصولات در حال عرضه سازمان میادین میوه و تره بار است، گفت: ما در غرفه‌هایمان خرده فروشی انجام می‌دهیم و اگر بخواهیم نرخ را موردی بررسی کنیم شاید لازم باشد به نرخ اتحادیه حق‌العمل‌کاران میوه و تره‌بار که کار عمده فروشی انجام می‌دهند، استناد کنیم، اما از آنجایی که در نرخنامه ما همه مباحث کارشناسی لحاظ می‌شود منبع گزارش‌های بانک مرکزی برای شاخص نرخ تورم در محصولات میوه و تره بار شده است.

وی ادامه داد: در حالی که چند هفته پیش نرخ گوجه فرنگی در سطح شهر تهران ۸۰ هزار تومان بود در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با قیمت ۳۲ هزار تومان عرضه می‌شد که این مسئله به معنی اختلاف بیش‌از ۱۰۰ درصدی قیمت این محصول در میادین میوه و تره بار با سطح شهر بود در حالی مشکلی در رابطه با این محصول وجود نداشت و بار گوجه فرنگی از جنوب می‌آمد و وقفه‌ای در این زمینه نیز وجود نداشت این حجم از اختلاف قیمت غیرطبیعی بود.

معاون بازرگانی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران افزود: نرخ گوجه فرنگی که توسط سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تعیین شده بود کارشناسی شده بود چرا که باری که از جنوب کشور می‌آمد با مبلغ حدود ۲۷ هزار تومان به صورت عمده به فروش می‌رسید و ما با حداقل سود این محصول را عرضه کرده بودیم، مشکل اینجاست که در واحد‌های خرده فروشی سطح شهر محصولات با سود ۱۵۰ درصد به فروش می‌رسد.

سالاری با بیان اینکه در حال حاضر سیب قرمز در میادین میوه و تره بار حدود ۳۴ هزار تومان و متوسط همین محصول در سطح شهر ۶۰ هزار تومان است، توضیح داد: بهره بردار ما این محصول را با ۵ هزار تومان سود عرضه می‌کند و اینکه در سطح شهر با سود بسیار بیشتری به فروش می‌رسد دلیل اختلاف قیمت محصولات بین میادین میوه و تره بار و سطح شهر است.  

وی با اشاره به اینکه شهرداری وظایف خود را دارد و مجموعه اصناف نیز وظایف خودشان را دارند و بین آنها تقاطع کاری وجود ندارد، بیان کرد: شهرداری یک نهاد خدمت رسان است و اصناف بخش خصوصی هستند و شاید برایشان چندان مهم نباشد که در بازار چه اتفاقی رخ می‌دهد، اما شهرداری این مسائل را از وظایف خود می‌داند. اینکه شهرداری محصولاتی را خریداری می‌کند و در زمان‌هایی نظیر شب عید، شب یلدا و یا زمانی که محصولی گران شده است آن را عرضه می‌کند، نشان دهنده این است که نهادی است که نمی‌خواهد برای خرید و فروش نفع ببرد و قصد دارد محصولات را با حداقل قیمت در اختیار مردم قرار دهد.

معاون بازرگانی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران افزود: شهرداری در سطح شهر بوستان‌هایی را ایجاد می‌کند و هیچ فردی برای ورود به پارک هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند و این در حالیست اگر نگاه تجاری و اقتصادی داشت می‌توانست مجتمع تجاری ایجاد کند و از آن درآمد بسیاری داشته باشد، اما شهرداری نهاد خدمت رسان است و کالای عمومی تولید می‌کند تا مردم بدون پرداخت هزینه از آنها استفاده کنند. اینکه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در بهترین نقاط شهر میادین و بازار می‌سازد نشان دهنده این است که به دنبال سود مردم است و اینکه مردم بتوانند حداقل اقلامی که برای خودشان و خانواده‎شان لازم است را تهیه کنند. 

سالاری ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار ۸۴ هزار تومان و در شبکه خرده فروشی ۹۵ هزار است، عنوان کرد: قیمت عمده مرغ در میدان بهمن بهمن ۸۰ هزار تومان است و در میادین میوه و تره بار ۸۴ هزار تومان و با سود ۴ هزار تومانی عرضه می‌شود و این در حالیست که در ۸۴ هزار تومان علاوه بر خرید عمده محصولات هزینه‌های دیگری نظیر کرایه غرفه و دستمزد کارگران را نیز داریم اما هدف ما این است که تا همین کالا نیز از سبد غذایی مردم حذف نشود.

وی گفت: تمام شاخص‌های کمی و کیفی را اعلام و بر اساس آن نرخ‌گذاری کرده‌ایم. در جلسه‌های نرخ‌گذاری همکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی حضور دارند. نرخنامه ما کاملا رسمی است که هر هفته تهیه و جهت اجرا ابلاغ می‌شود در تمام سطح شهر نیز یک قیمت است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *