صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آغاز به کار خط تولید انبوه قطار ملی مترو

۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۸۰۸۷۸۸
قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن‌سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاده و امید می‌رود تا قبل از پایان سال جاری ۲ رام قطار ملی مترو، به بهره‌برداری برسد.

به گزارش شهر؛ قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاده و امید می‌رود تا قبل از پایان سال جاری ۲ رام قطار ملی مترو، به بهره برداری برسد. (هر رام قطار، معادل ۷ واگن است)

قطار ملی مترو؛ از آرزو تا واقعیت

یکی از پروژه‌های مدرن و اساسی در حمل و نقل عمومی، ایجاد خطوط مترو در کلان شهر‌ها است. مترو شهر تهران با ۷ خط مصوب و ۱۵۸ ایستگاه در حال بهره‌برداری، در حال حاضر دارای رتبه پانزدهم در رده بندی مترو‌های جهان است. طبق قانون برنامه ششم توسعه، برای شبکه مترو کلانشهر‌های کشور تامین واگن به میزان متناسب با توسعه شبکه مترو هر شهر، به عنوان یکی از اولویت‌های گسترش حمل و نقل عمومی مدنظر بوده و این امر باید حداکثر ظرف مدت ۵ سال محقق شود. با وجود تامین بیش از ۱۵۰۰ واگن برای شهر تهران طی ۲۵ سال گذشته، تا قبل از شکل گیری نخستین نمونه قطار ملی مترو، حداکثر بومی سازی صورت گرفته در مورد قطعات واگن‌های مترویی حدود ۳۳ درصد بوده است و در کلیه پروژه‌ها، طراحی به صورت کامل توسط طرف خارجی انجام شده و اسناد فنی مربوطه به صورت بسیار محدود و ناقص ارائه شده‌اند. این موضوع ضمن ایجاد وابستگی، مشکلات متعددی را در تعمیرات اساسی واگن‌ها ایجاد کرده و قیمت تمام شده تامین واگن را افزایش می‌داد.

دستیابی به یک رکورد ملی

در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد. این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نیز ارگان‌های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطار‌ها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استاندارد‌های روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت. با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکورد‌ها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولد شده است.

مشارکت ۲۵ شرکت دانش بنیان 

در این پروژه، ضمن دستیابی به اهداف تعریف شده فوق الذکر و بومی سازی فناوری ساخت قطار مترویی، با به کارگیری ۲۵ شرکت دانش بنیان و ۴مجموعه بزرگ صنعتی شامل شرکت‌های واگن سازی تهران (تامین کننده بدنه فلزی، سیستم تهویه، سیستم اطلاع رسانی، سیستم اطلاع رسانی و همچنین مونتاژ و تست قطار کامل)، جهاد دانشگاهی (تامین کننده سیستم رانش کامل و سیستم کنترل قطار)، شرکت مپنا ریلی (تامین کننده سیستم بوژی) و تیوان ترمز ریلی (تامین کننده سیستم ترمز و درب) طراحی و ساخت اولین قطار ملی مترو در کشور محقق شد.

همچنین لازم به ذکر است به همت شهرداری تهران، اولین شرکت پیمانکار عمومی طراحی و تامین واگن در کشور درشرف تاسیس است که تمام نیاز‌های طراحی و مهندسی ریلی در کشور شامل قطار‌های مترویی، قطار‌های پرسرعت برقی، تراموا و ... را پاسخگو خواهد بود.

به این منظور فردا (چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳) مراسم افتتاحیه خط تولید انبوه پروژه قطار مترو ملی در محل کارخانه شرکت واگن سازی تهران با حضور مدیران ارشد شهری برگزار خواهد شد. اتفاقی که ما را امیدوار می‌کند که تا پایان سال جاری ۲ رام قطار ملی مترو به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *