صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش: عملکرد بدون پشتوانه تحقیق بزرگترین چالش کشور است

۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱:۵۹
کد خبر: ۴۸۰۸۶۳۹
رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچ تلاشی بالاتر از تحقیق نیست، گفت: عملکرد بدون پشتوانه تحقیق بزرگترین چالش کشور است.

نشست خبری علی محبی رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۳ در محل جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تحصیلی آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای محبی ضمن تقدیر از زحمات اصحاب رسانه، بیان کرد: این نشست رسانه‌ای به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌شود، همانطور که می‌دانید، هفته پژوهش طی دوهفته برگزار خواهد شد؛ ابتدا هفته اول آن در استان‌ها و سپس در هفته آینده نیز به شکل ملی و در تهران که به برنامه‌های علمی اختصاص داده شده، برگزار خواهد شد.

وی افزود: هفته پژوهش فرصتی است برای تجلیل از همکاران، پژوهشگر و تلاشگران عرصه علم و تحقیق، پژوهش از بالاترین مباحث در مبانی دینی و هم در دستاورد‌های بشری است.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه هیچ تلاشی بالاتر از تحقیق نیست، تصریح کرد: عملکرد بدون پشتوانه تحقیق بزرگترین چالش کشور است که نتیجه آن را در همه حوزه‌ها می‌توان یافت.

محبی تاکید کرد: در پژوهشکده آموزش و پرورش نقش راهی وجود دارد که ذیل این نقشه راه، سامانه‌ای تحت عنوان بی اس سی یا کارت امتیازی متوازن عملکرد همه بخش‌های پژوهشکده را به طور مشخص معین می‌کند.

وی تاکید کرد: بر اساس این سند، رویکرد پژوهشکده آموزش و پرورش از یک محل آکادمیک به یک پژوهشگاه مسئله محور و تخصصی تغییر پیدا کرد. در این راستا هم زمان و هم نوع پژوهش‌ها را در نظر می‌گیریم و پژوهش‌های مسئله محور مدنظر ما قرار دارد. شیوه کار به این شکل است که پس از آسیب شناسی، مشکلات الویت‌بندی شده و سپس برای آنها حل مسئله تعریف می‌شود.

محبی ادامه داد: بر همین اساس آیین نامه پژوهش‌های فوری نیز تدوین شده است. به این شکل که در یک فرآیند زمانی کوتاه براساس تجربه‌های گذشته مشکلات را حل می‌کند که شیوه کار نیز بر پایه سنتزپژوهی است که کاهش زمان و هزینه پژوهش را به حداقل می‌رساند.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در بخش دیگری از اظهارات خود به رویکرد دیگری از پژوهشکده آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: چرخش دیگر و رویکرد تحولی دیگر ما به چالش‌های نظام تعلیم و تربیت اختصاص دارد. از جمله کلان مسائلی، چون سند تحول آموزش و پرورش که توسط پژوهشکده برای آن نقش راه و سند اجرایی‌سازی تعریف شده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به معنای واقعی به اولیای مدرسه وضعیت موجود را نشان داده و برای رسیدن از شرایط موجود به شرایط مطلوب برنامه خاص و ویژه همان مدرسه را تعریف می‌کند.

محبی با اشاره به سه ماموریت اصلی پژوهشکده آموزش و پرورش تاکید کرد: ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش، شناسایی مسائل حوزه تعلیم و تربیت، چون پژوهش‌های کلان، فوری و مسئله محور و نهایتا اینکه تصمیم سازی برای مدیران آموزش و پرورش عمده مسئولیت این مرکز علمی است.

رئیس ستاد پژوهش در ادامه به ارائه آمار‌های مختلفی پرداخت که طی دوران تصدی گری خود به آنها دست یافته است ازجمله؛ در زمینه طرح‌های پژوهشی ارایه شده ۴۸ طرح علمی را به سرانجام رساندیم که به نسبت گذشته ۲۰۰ درصد رشد داسته است، در مطالعات فوری سه مورد آزمایشی انجام شده و ۴۰ مورد دیگر را به سرانجام رساندیم، همایش‌های بین المللی در توسعه مبانی نظری ۵ همایش بود که ۳ همایش آن در وسعت بین‌المللی برگزار شد و ۲۸   کتاب در سال گذشته و ۱۵۸ مقاله تدوین و منتشر شده است.

وی همچنین ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ همایش معلمان پژوهنده  با ۵۳ هزارنفر شرکت شرکت‌کننده برگزار شد. 

محبی در توضیح معلمان پژوهنده تصریح کرد: معلم ما در مدرسه به مشکلی برخورده و به همین واسطه طی یکسری تحقیقات علمی و پژوهشی در صدد راهکار علمی برای آن برآمده است.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش از برگزاری مسابقات مختلف پژوهشی برای دانش آموزان خبر داد و ساختار برگزاری آنها را به این شکل تشریح کرد: دانش آموزان نخست از مدرسه رقابت کرده و برترین‌ها به منطقه معرفی می‌شوند، سپس استان و در نهایت  در مرحله کشور وارد می‌شوند که در این بخش ۱۲۵ نفر برگزیده داشتیم و درزمینه معلمان ۶۰ درصد و دانش اموزان ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۵ نفر ملی بودند و امسال ۵۰۰ نفر شرکت کردند که ۲۰۰ نفر آنها به بخش ملی راه پیدا کردند.

وی درباره پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری نیز توضیح داد: هر پایان نامه و رساله دکتری با موضوعات آموزش و پرورشی در مسیر داوری قرار می‌گیرد و از سوی پژوهش سرا‌های دانش‌آموزی ۳ برگزیده و نیز در میان دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان نیز ۳ برگزیده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

محبی شعار امسال هفته پژوهش را پژوهش و فناوری پیشران نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت:  ۳ نفر از دانش پژوهشان، ۶ نفر دانشجو معلم، ۶ پایان نامه  و از هراستان  یک نفر مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی در خاتمه اظهارات خود تاکید کرد: روز ملی پژوهش شنبه آینده در اردوگاه شهید باهنر با حضور دو وزیر آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *