«چاو» یک درام انسانی است که همه میتوانند با آن همراه شوند
مستند «چاو»، به کارگردانی و تهیهکنندگی مهدیه سادات محور از سری مجموعه مستند «پا به ماه» است که زندگی یک مادر نابینا در آستانه تولد فرزنش را به تصویر میکشد. این فیلم در خانه هنری رسانهای دیما تولید شده و از آثار هجدهمین جشنواره سینما حقیقت است.
مهدی عبدالباقی در گفتوگو با میزان درباره همکاری خود با مستند«چاو» گفت: «پیشنهاد این کار از طرف مهدیه سادات محور، کارگردان پروژه، به من داده شد. پیش از این نیز همکاریهایی با ایشان داشتهام و از خلاقیت و تواناییهای ایشان آگاهی داشتم. پس از مشاهده تصاویر مستند و ارزیابی پتانسیل بالای آن، تصمیم به پیوستن به این پروژه گرفتم.»
وی در پاسخ به این که تدوین مستند «چاو» چه تفاوتی با تجربیات پیشین او داشته است، بیان کرد: «این پروژه بیشتر به شیوهای تجربی پیش میرفت. به این معنا که هر ایدهای که به ذهن میرسید، بلافاصله اجرا و اثر آن مورد ارزیابی قرار میگرفت. این رویکرد به ما این امکان را میداد که حتی کوچکترین تغییرات مانند تغییر کات یا جا به جایی سکانسها را امتحان و تاثیر آن را بررسی کنیم.»
عبدالباقی درباره چالش تدوین «چاو» اظهار داشت: «چالش اصلی من به عنوان یک مرد این بود که باید زندگی و دغدغههای زنانه یک فرد نابینا را به تصویر میکشیدم. در ابتدا ممکن بود نگاه من به برخی موضوعات از دیدگاه مردانه باشد، اما هدف مستند این بود که دغدغههای زنان و فضای ذهنی آنها را به طور دقیق و حقیقی نمایش دهد. با گذر زمان و در جلسات تیمی، توانستم این نگاه زنانه را در تدوین اعمال کنم.»
وی درباره همکاری با گروه پس از تولید و تاثیر آن در فرآیند تدوین گفت: «در این پروژه، تمام تیم پس از تولید به جز من که تدوینگر بودم، همگی زن بودند. این تضاد دیدگاههای مردانه و زنانه، باعث شد که در نهایت نتیجهای بسیار شیرین و موثر به دست آید. تدوین مستند «چاو» حدود ۵ ماه طول کشید. در این مدت، جلسات متعددی با مهدیه سادات محور و سایر اعضای گروه تولید برگزار کردیم. برخی از این جلسات حتی تا ۴ ساعت هم طول میکشید و در آنها ایدههای مختلف آزمایش میشد تا به نتیجه مطلوب برسیم.»
وی افزود: یکی دیگر از چالشهای تدوین مستند «چاو»، روایت زندگی یک فرد نابینا بوده است. «تصویرسازی از زندگی یک انسان نابینا برای ما بسیار پیچیده بود. باید به گونهای آن را به تصویر میکشیدیم که برای مخاطب قابل درک و ملموس باشد. همه جلسات و زمانی که برای تدوین صرف کردیم، صرفا برای رسیدن به یک نتیجه درست و معنادار بود.»
تدوینگر مستند «چاوو» در بخش دیگری از مصاحبه به اهمیت حضور نویسندگان در پروژههای مستندهای قصهگو اشاره کرد و افزود: «مستندهای قصهگو به جزییات زیادی نیاز دارند و در این زمینه، تیم نویسندگان میتواند به تدوینگر و کارگردان کمک کند تا ابعاد مختلف داستان را بهتر درک کرده و نقاط قوت و ضعف آن را شفافتر شناسایی کنند. برای مستندهایی که روایتی قصهگو دارند، حضور نویسنده قبل و بعد از تولید بسیار مفید است. نویسنده میتواند به تدوینگر کمک کند تا روایت را پختهتر و هدفمندتر به پیش ببرد.»
عبدالباقی درباره ویژگیهای مستند «چاو» نیز گفت: «این مستند در نوع خود بسیار پخته است. کارگردان و تهیهکننده در مراحل پیش تولید و تحقیقات به خوبی کار کردهاند و نتیجه کار نیز در سطح بالایی قرار دارد. این مستند میتواند برای مخاطبان علاقمند به مستندهای قصهگو جذاب باشد و ارتباط خوبی با آنها برقرار کند. به نظرم «چاو» پتانسیل بالایی دارد و اگر به درستی شناخته شود، میتواند موفقیتهای خوبی پیش مخاطبان به دست آورد. این مستند در نوع خود یک درام انسانی است که همگان میتوانند با آن همذات پنداری کنند.»
وی بیان کرد: ««با وجود چالشهای زیادی که در فرآیند تدوین مستندهای اجتماعی وجود دارد، نتیجه کار میتواند رضایت بخش و انگیزه بخش برای تمامی اعضای تیم باشد. مستند «چاو» نه تنها از نظر محتوایی، بلکه از لحاظ ساختاری نیز یک اثر موفق است که مخاطب را به خوبی جذب میکند.»
این تدوینگر در پایان گفت: «اگر پروژه «پا به ماه» ادامه پیدا کند، قطعا شاهد قصههای زیبایی از زنان و فرایند تولد فرزند خواهیم بود. با شناختهتر شدن این پروژه، افراد میتوانند داستانهای خود را ارائه دهند و انتخابهای دراماتیکتری برای روایت در اختیار قرار گیرد.»