صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ساعت شروع مدارس به تاخیر بیافتد/ مضرات تحصیل ۱۲ ساله در نظام رقابتی آموزش کشور/ تضاد آموزش نه گفتن و اجبار دانش آموزان به پوشیدن لباس فرم

۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰:۱۶
کد خبر: ۴۸۰۷۵۵
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
منتخبان انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش از کل کشور در جلسه ای گرد هم آمدند و درخواست هایی مطرح کردند در این درخواست ها از تاخیر در ساعت شروع مدارس برای بچه های 7 ساله تا سلام پیغام پدران 4 دختر سوخته در آتش نظرات را به خود جلب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، در نشست منتخبان انجمن اولیا و مربیان ۳۱ استان کشور که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد نمایندگانی از چند استان به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت انجمن اولیا و مربیان و بهبود وضعیت آموزش و پرورش به عنوان ریشه نظام تربیتی کشور پرداختند. در این بین برخی ایجاد ارکانی با عنوان مدیریت پرورش مدیران را خواستار بودند، برخی خواستار این بودند که ساعت شروع مدارس به تاخیر بیافتد و، اما نماینده سیستان و بلوچستان سلام پدران مریم، مونا، یکتا و صبا را به عنوان سوغات این استان محروم آورده بود.

در ابتدا سید ابولفضل حسینی به وضعیت انتصابات انتقاد کرد و گفت: بزرگترین افت مدیریتی کشور نگاه سیاسی ولابی گری است. هر اقدامی در آموزش و پرورش به دلیل انتصاب افرادی با نگاه ویژه باعث خنثی شدن اقدامات میشود. این اقدامات باعث دلسرد شدن افراد دارای صلاحیت می‌شود و همچنین شایسته سالاری باعث توسعه در تمامی ارکان می‌شود.

وی با بیان اینکه معیار انتخاب افراد باید بر اساس معیار‌های عمومی و تخصصی باشد و البته شایسته سالاری پدیده‌ای ساده نیست و فرآیندی بلند مدت دارد پیشنهاد کرد: دروزارت آموزش و پرورش باید مدیریت پرورش مدیران ایجاد شود تا افراد مستعد و شایسته شناسایی و آموزش داده شوند. مسئله دانش تجربه و هوش در انتصاب‌ها بسیار با اهمیت است. واقعیت این است که انتصاب مدیران شایسته اگر با این زیر بنا انجام شود کاری عظیم است. مدیریت دانش در آموزش و پرورش باید نهادینه شود. در این راستا باید از بازنشسته‌های آموزش و پرورش استفاده کرد.

پایه سوم توسعه آموزش و پرورش از کار افتاده است

در ادامه یکی دیگر از منتخبان استان‌ها به توجه نکردن به خانواده‌ها انتقاد کرد و خانواده را رکن سوم و مهم توسعه کشور دانست و گفت: آموزش و پرورش بنای توسعه و پیشرفت هر کشور است که متاسفانه آسیب دیده است. آموزش و پرورش یک رکن سه پایه شامل مدرسه مربی و اولیا است که متاسفانه پایه سوم از کار افتاده است. به انجمن اولیا و مربیان کار‌های کوچک واگذار شده است. درصورتیکه میدان دادن به انجمن اولیا می‌تواند باعث از بین رفتن مشکلات شود. نمایندگان انجمن به عنوان مشاوران مدیران ادارات استان‌ها منصوب و از توانمندی‌های آن‌ها استفاده شود. مطالبات انجمن اولیا از طرف ۳۵ میلیون نفر پشتوانه قوی برای تصمیمات است و پاسخگویی به برخی مشکلات را راحت‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار میزان بی شک توجه به خانواده در تربیت بچه‌ها به عنوان اولین رکن و جزئی که بیشترین وقت را بچه‌ها می‌گزارد می‌تواند تاثیر شکرف در تحقق اهداف والای آموزش و پرورش باشد که طبیعتا این حضور نیازمند آموزش به آن‌ها است.

در ادامه این نشست، اما نماینده هرمزگان سخنانی قابل تامل گفت: جاودان از اجبار کودکان ۷ ساله برای رفتن به مدرسه در ساعت ۷ صبح و اجبار آن‌ها به پوشیدن لباس فرم و در کنار آن آموزش مهارت نه گفتن در مدارس و آموزش رقابت و از روی سر هم گذتن برای رسیدن به اهداف خودمان انتقاد کرد. مسائلی که شاید در نگاه اول ساده به نظر آید، اما همین ساعت شروع مدرسه اگر یک ساعت با تاخیر شروع شود و بچه‌ها مجبور نباشند ۱۲ سال صبح خیلی زود از خواب بیدار شوند و یا پوشیدن لباس فرم به مدت ۸ ساعت در هر روز و ۹ ماه در یک سال برای آن‌ها اجباری نبود شاید مدرسه مکان لذت بخش تری می‌شد.

موسی جاودان رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان در ادامه بیان کرد: کودکان و نوجوانان اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند. سهم اولیا در تربیت دانش آموزان بسیار مهم است درصورتیکه در کشور ما اصلا به این صورت نیست. رسالت آموزش از ریل خود خارج شده و به جای اینکه بر آموختن تاکید کند بیشترین تاکید در مدارس بر نمره گرفتن است. چرا باید همچنان فضای آموزش و پرورش رقابتی باشد؟ افرادی که ۱۲ سال در این نظام رقابتی تحصیل می‌کنند بد تربیت می‌شوند. در کتاب مهارت‌های زندگی مهارت‌های نه گفتن به آن‌ها آموزش داده می‌شود، ولی آن‌ها را مجبور به پوشیدن لباس فرم می‌کنیم. ما ادعا می‌کنیم که باید محیط شاد در مدارس ایجاد کنیم در صورتیکه بچه ۷ ساله را مجبور می‌کنیم ساعت ۷ و نیم در مدرسه باشد.

شاه اویسی دکترای مدیرت از سنندج افزود: با محوریت تاکید بر مهارت‌های زندگی باید مهارت محوری را پر رنگ‌تر کنیم. باید مدرسه مهارت‌های زندگی برای اولیا را تاسیس کنیم. نظام آموزش ما صرفا به حفظیات توجه دارد. در سند تحول ۲۱ بار کلمه خانواده آورده شده در صورتی که خانواده در تحقق این اهداف نقشی ندارد. باید یک مشاور اولیا در مدارس وجود داشته باشد. تغییر نسبتا پایدار در رفتار نشانه تغییر در آموزش است.
یکی از مهمترین بستر‌های کنش آموزش خانواده است

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مدنی استاد دانشگاه از شهرستان‌های استان تهران و دکترای جامعه شناسی در نشست انجمن اولیا و مربیان گفت: ارتباط خانواده و مدرسه می‌تواند به فعال سازی بدنه‌های از کنش‌های اجتماعی بینجامد، اما متاسفانه از سرمایه‌های این حوزه استفاده نشده و این سرمایه‌ها از دست رفته است. اگر چه فرزندان ما در مدارس به حفظیات مسلط می‌شوند در مهارت‌های زندگی موفق نمی‌شوند. یکی از مهمترین بستر‌های کنش آموزش خانواده است. رویکرد قالب که می‌تواند در انجمن اولیا موثر باشد این است که این انجمن صرفا منافع گروهی خاص را پشتیبانی نمی‌کند.

در ادامه رضا خسروی رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران خواستار تاسیس مراکزی با عنوان مراکز رشد دانش آموزی شد و افزود: برای تولد انسان‌های خلاق و نوآور باید به آموزش مهارت‌های کارآفرینی به بچه‌ها بپردازیم. مهارت‌های کارآفرینی را آموزش نداده و مهارت‌های صرفا فنی را آموزش دادیم. این افراد مهارت‌های زندگی را نیاموخته اند.

۹۰ درصد معلمان در انجمن اولیا هیچ گونه فعالیتی ندارند

ابراهیم همتی استاد دانشگاه قزوین بیان کرد: امروز درانجمن اولیا به این نتیجه رسیده ایم که برای اجرای سند تحول به تحول بنیادین نیاز داریم. این انجمن‌ها به کار تشکیلاتی و بهینه سازی نیاز دارند. هنر سازگار کردن مدارس با سند تحول نیازمند کار تشکیلاتی است. باید به انجمن اولیا به عنوان کار مردمی نگاه کرد.

همتی افزود: برای ایجاد تغییر باید به بهینه سازی بنیادین و مشارکت پذیری اولیا و مربیان در انجمن اولیا توجه کرد. ۹۰ درصد معلمان در انجمن اولیا هیچ گونه فعالیتی ندارند. ایجاد زنجیره ارزش در انجمن اولیا باید در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این نشست، اما باز هم غم سوختن ۴ دختر ۷ ساله و کمتر از آن برای همگان یادآور شد. نماینده زاهدان سلام پدران مریم، مونا، یکتا و صبا ۴ دختری که در آتش سوختند و پر پر شدند را به وزیر آموزش و پرورش رساند.

به گزارش خبرنگار میزان، میری فوق لیسانس مدیریت اقتصاد از استان سیستان و بلوچستان درنشست انجمن اولیا و مربیان حضور یافت بیان کرد: ۹۰ درصد مدارس سیستان و بلوچستان ناایمن هستند و ما می‌ترسیم بچه‌های خود را به مدرسه بفرستیم. مدارس ما در حدی ناایمن هستند که اگر کسی داد بزند امکان ریختن سقف روی سر بچه‌ها وجود دارد.

این عضو انجمن اولیا و مربیان درادامه با بیان اینکه نسبت شهروندی را نسبت به دوری و نزدیکی به استان‌ها نسنجید افزود: پدران ۴ دختری که در حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه در آتش سوختند و پر گشیدند به شما سلام رساندند و گفتند: به اندازه مسئولیتتان از شما نمی‌گذریم آقای وزیر! ولی اجازه ندهید این اتفاق دوباره بیفتد.

درخواست ایجاد مرکزی برای آموزش مدیران، ناایمنی مدارس زاهدان، تاسیس مرکز رشد دانش آموزی، آموزش فرهنگ نه گفتن در مدارس و در کنار آن مجبور کردن دانش آموزان به انجام کارهایی از قبیل پوشیدن لباس فرم بسیار قابل توجه بود. این قبیل اقدامات و تزریق کردن فرهنگ رقابت در دانش آموزان که نخواسته آموزش می بینند که باید برای رسیدن به موفقیت از سد یکدیگر بگذرند بسیار جای تاسف دارد و باید اصلاح شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *