محور خطبههای حضرت فاطمه(س)؛ تاکید بر اجرای عدالت و هشدار نسبت به آینده اسلام بود
حضرت فاطِمه (س) دختر پیامبر اسلام (ص) بود و ایشان یکی از پنج بانوی قدسی جهان به شمار میرود. حضرت زهرا (س) پس از رحلت پدر بزرگوارشان شاهد مظلومیت همسر و از دست رفتن حق او بود که روح و جسمشان را سخت آزرد و به شهادت رسید. این بانوی بزگوار در وصیت خویش از حضرت علی (ع) درخواست کرده بودند، تا شبانه و به صورت پنهانی دفن شوند؛ به طوری هنوز هم قبر شریفشان نامعلوم است.
احمد رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با میزان درباره سیره سیاسی حضرت فاطمه (س) گفت: حضرت زهرا (س) را نمیتوان تنها از این زاویه که دختر پیامبر اسلام (ص) است دید، بلکه باید ایشان را از بعد شجاعت، عدالت محوری و حق خواهی مورد بررسی قرار داد. ایشان مظلوم واقع شد، اما تا آخیرین لحظه پای حقیقت و عدالت ایستاد و از اسلام دفاع کرد.
وی ادامه داد: تواضع و ساده زیستی حضرت فاطمه (س) در زندگی را باید الگو قرار داد، نکتهای که در جامعه امروز گم شده و کمتر به آن توجه میشود. بسیاری از مشکلات امروز جامعه به دلیلعدم توجه به رویکرد حضرت زهرا (س) به زندگی است.
رضایی تاکید کرد: حضرت فاطمه (س) در کنار دفاع از ولایت توجه ویژه و خاصی به مسئله حیا و عفاف داشتند. در روایتها آمده است؛ حضرت صدیقه کبری (س) فرمودند: «بهترینها برای زن این است که هیچ مردی او را نبیند غیر از محارم.» عفت حضرت فاطمه (س) نیز باید برای جامعه و برای همه افراد الگو باشد.
این کارشناس علوم قرآنی به سبک زندگی حضرت فاطمه (س) اشاره و تاکید کرد: هر مکتب و مذهبی، سبک زندگی برای بشریت عرضه میکند و مدعی است، جامعه مطلوب و زندگی سالم درنتیجه پیروی از روشهای این مکتب به اجرا گذاشته میشود. اسلام یکی از بنیانهای سازنده سبک زندگی انسان محسوب میشود و در برخی از آیات قرآن سبک زندگی مطرح است. در اسلام به دلیل خلق وخوی، مسئولیتهای خاص زنانه، وجود یک الگو از جنس خودشان، لازم و ضروری است؛ و چه اسوهای برتر و بهتر از فاطمه زهرا (س) که به حق در تمام ابعاد، الگوی بینظیر است. کسی که در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجستهای دارد، حضرت زهرا (س) است.
وی اشارهای به رویدادهای غزه و لبنان داشت و تصریح کرد: جنایتهای متعدد رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان دل هر انسان آزاده را به درد میآورد در حالی سردمداران دمکراسی غربی از ظلم دفاع میکنند، سایر ملتهای به این رویکرد اعتراض داشتند. حضرت فاطمه (س) شخصیتی بود که در مقابل ظلم سکوت نکردند. از سوی دیگر برگزاری مراسم و ایراد سخنرانیها میتوانند، آگاهسازی و اطلاعرسانی از این فضا را گسترش دهد و دسیسههای شوم استکبار و صهیونیستها را بیان کنند.
رضایی به خطبههای جریان ساز حضرت زهرا (س) پرداخت و افزود: حضرت فاطمه (س) مظهر عفت و نجابت است. ایشان بعد از رحلت پیامبر (ص) در مقابل بیعدالتیها به پا خواستند و طی خطبههای جریان ساز؛ نکاتی مهم را به جامعه اسلامی یاد آوری کردند.
این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: حضرت فاطمه (س) در جمع زنان مدینه به ترسیم وضعیت جامعه پس از رحلت پیامبر (ص) پرداختند و هشدار نسبت به آینده جامعه اسلامی را مطرح کردند، در عین حال برخی کم کاریهای مهاجران و انصار را به آنها گوش زد کرد. ایشان به درستی ویژگیهای حکومت علوی را ترسیم کردند. این سخنان به حدی ارزنده است که امروز نیز سازنده و جریانسازی محسوب میشود.
انتهای پیام/