صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

بررسی عملکرد وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم؛ از پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا سامان دادن به وضعیت مربیان نهضت سواد آموزی و پیش‌دبستانی 

۰۸ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۸۰۶۳۸۴
دبیر دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یکی از اقدام‌های خوب وزیر آموزش و پرورش پس از سکانداری این وزارتخانه را سروسامان دادن به وضعیت مربیان نهضت سواد آموزی و پیش‌دبستانی و همچنین خرید خدمتی‌ها دانست.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ با ۲۶۸ رای موافق تصدی وزارت آموزش و پرورش را به علیرضا کاظمی سپردند. کاظمی در حال حاضر نزدیک به از ۱۰۰ روز است که سکاندار این وزارتخانه است.

۷ وعده‌ وزیر آموزش و پرورش پیش از گرفتن رای اعتماد

وی پیش از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان ملت با ارائه برنامه‌های خود به مجلس، رویکرد‌های دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش را در ۷ محور ارائه کرد که از جمله این رویکرد‌ها توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان، تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی، صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش آموزان، مردمی سازی و مشارکت، عمومی خیرین و بخش غیردولتی، آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی، توسعه و تعمیق برنامه درسی و تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی بود.

کاظمی همچنین ۱۳ مورد را به عنوان اقدام فوری و اولویت‌دار در این وزارتخانه عنوان کرد که از جمله آن‌ها برنامه ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید،  پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲، حق التدریس و حق الزحمه امتحانات و غیره، ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی آموزش و پرورش برای رضایتمندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان، پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ و تأمین منابع مالی استان‌ها و مدارس کشور،  ساماندهی معلمان و تأمین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی،  شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال جدید تحصیلی، تمرکز بر نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای برنامه‌های اولویت دار آن، بررسی مجدد و تأمین رضایت معلمان مشمول نظام رتبه بندی بر اساس آیین نامه، شفاف سازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکت‌های تابعه به فرهنگیان شاغل و بازنشسته، تدوین و تصویب سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل، جذب، گزینش، تربیت، استخدام،  نگهداشت ارتقا بازنشستگی و خروج از «خدمت» ماده ۸۸ (قانون)،  پیگیری و تعیین وضعیت نیرو‌های خرید خدمات شرکتی و معترضین آزمون‌های استخدامی تدوین و تصویب برنامه تقسیم کار ملی نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و الگوی نظارت و نظام شاخص‌ها و استاندارد‌های ارزشیابی سند برنامه هفتم، ماده ۹۲، بند (الف)،  تصویب سند تحول بنیادین ترمیم یافته در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.  

با توجه به اینکه در حال حاضر که نزدیک به ۱۰۰ روز از حضور علیرضا کاظمی در وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد به بررسی عملکرد این وزیر پرداختیم.

سروسامان دادن به وضعیت مربیان نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی 

در همین رابطه محمدرضا احمدی سنگر، دبیر دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: آموزش و پرورش از سال‌‎های گذشته در موضوع‌های مختلف نظیر آموزش، سخت‌افزار، نرم افزار و.. دچار مشکل‌های بسیاری بوده است. یکی از اقدام‌های خوب وزیر آموزش و پرورش پس از سکانداری این وزارتخانه سروسامان دادن به وضعیت مربیان نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی و همچنین خرید خدمتی‌ها بوده است. امکانی فراهم شد که آن دسته از مربیانی که قبل از سال ۱۳۹۲ بودند و جا مانده‌اند به دبیر خانه مراجعه کنند و به صورت حق التدریس آموزش دهند و علاوه بر آنها خرید خدمتی‌ها نیز می‌توانند به صورت حق التدریس درس بدهند.

پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

نماینده مردم رشت و خمام ادامه داد: اقدام دیگری که توسط وزیر آموزش و پرورش انجام شد پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بود که سال‌ها به تعویق افتاده بود. ۴۰ درصد این پاداش‌ها پرداخت شد و در مورد ۶۰ درصد باقی مانده نیز قول دادند تا پایان سال یعنی همین چند ماه آینده پرداخت شود. همچنین حقوق و دستمزد بازنشستگان حق التدرسی که حقوق و دستمزدشان را دریافت نکرده بودند نیز پرداخت شد. 

اقدام برای بازنگری در مصوبه تاثیر قطعی معدل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور

عضو کمیسیون اصل ۹۰ ضمن اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش گام بلندی را نیز برای تغییر محتوا‌های درسی برداشته است، افزود: اقدام بسیار خوب دیگری که وزارت آموزش و پرورش با کمک کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی انجام داد این بود که در رابطه با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی معدل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور که موجب شده بود هم خانواده‌ها و هم داوطلبان کنکور دغدغه بسیار زیادی داشته باشند، بازنگری صورت گرفت. آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌ها شورایعالی انقلاب فرهنگی در کنار هم ابهام‌ها و نواقصی که در این مورد وجود داشت را مورد بررسی قرار دادند. برای مثال پایه دهم را از تاثیر مثبت و قطعی حذف کردیم و برای پایه یازدهم نیز تاثیر مثبت را در نظر گرفتیم و تاثیر پایه دوازدهم نیز از ۶۰ درصد تاثیر قطعی به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. این اقدام بار نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را تا حدی کاهش داد. البته این موارد از سال ۱۴۰۴ قابل اجرا است و برای امسال نیست.

دبیر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین در حوزه نیروی انسانی نیز تغییر و تحول‌هایی صورت گرفته است تا افراد جدیدی روی کار بیایند و مشکل دانش‌آموزان را حل کنند، توضیح داد: بودجه‌ای که برای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که اگر چه چندان زیاد نیست، اما امیداریم حداقل نسبت به سنوات گذشته تا حدی به آموزش و پرورش کمک شود.  

وی با اشاره به اینکه انجام این اقدام‌ها به این معنی نیست که تمام مشکل‌های آموزش و پرورش حل شده و دنیای مشکلات را در آموزش و پرورش داریم، بیان کرد: یک گام به جلو برداشته شده است که می‌تواند روزنه امیدی برای آینده‌ای خوب در آموزش و پروش باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *