نماینده مجلس: بودجه پیشنهادی انعطافناپذیر و بیثبات است/ ضرورت اصلاح ساختاری برای بودجهریزی
این روزها بودجه سال ۱۴۰۴ مورد توجه تصمیمگیران و مدیران قرار دارد و توجه بسیاری از کارشناسان معطوف به بودجه و بودجهریزی است که از اهمیت بسزایی در اداره کشور برخوردار است.
بودجه را میتوان موتور حرکت کشور دانست که در ابعاد مختلفی همچون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... تاثیر بسزایی دارد و در صورتی که به درستی برنامهریزی شود کشور را در مسیر رشد و شکوفایی قرار خواهد داد.
نمایندگان در نشست علنی سه شنبه، ۸ آبان ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، پس از استماع نظر موافقان و مخالفان درباره لایحه بودجه، با کلیات این لایحه با ۱۴۶ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
توجه به تقویت بینه دفاعی کشور، توجه به محرومین، رفع تبعیض، رشد اقتصادی، کاهش تورم و تحقق برنامه هفتم توسعه، افزایش ظرفیت تولید نفت، ایجاد ذخایر دارویی از طریق مشارکت با بخش خصوصی، تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت توزیع عادلانه آب و حمایت از مسکن محرومین از جمله موارد پیشبینی شده در لایحه بودجه است.
متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۴ کشور را از اینجا بخوانید.
در همین رابطه علی آذری «سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس» در گفتوگو با میزان، ضمن تشریح نکات قوت و ضعف بودجه سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: مهمترین اهداف دولتها برای رسیدن به رشد اقتصادی و فراهم کردن خدمات عمومی و به خصوص عدالت اجتماعی بحث بودجه است.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه در بودجه اهدافی برای دولتها، مردم و نهادهای غیردولتی تعریف شده است گفت: برخی از مشکلات موجود برای بودجهریزی درست را باید از سر راه برداریم چراکه بودجه بیانگر همه فعالیتها و برنامههای دولت است که نقش مهمی در توسعه ملی ایفا میکند.
آذری با بیان اینکه در بودجهریزی باید اصلاح ساختاری و دگرگونی انجام شود ادامه داد: همه مدعی هستند که ما اصلاح ساختاری انجام دادیم، مهم است که در بودجه امسال دچار خطا نشویم.
وی گفت: در روند بودجهریزی چند بحث وجود دارد اول باید به دولت بگوییم که شما بودجه را برای کشور صنعتی در نظر گرفتهاید یا برای کشور در حال توسعه؟ بودجهریزی در کشور صنعتی توجه بیشتری به کاهش کنترلهای قانونی دارد در حالی که در کشورهای در حال توسعه تبدیل به عاملی برای به حرکت درآوردن برنامههای توسعه و به حداقل رساندن تفاوتهای نهادی بین دستگاههای مالی سنتی و دستگاههای برنامهریزی میشود.
وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۴ برای یک کشور در حال توسعه و توسعه یافته نیست گفت: از جمله وضعیت نظام نظام بودجهریزی ما به صورت عملیاتی در حوزه کارایی و حوزه اثربخشی باید متفاوت شود.
آذری ادامه داد: برنامه هفتم توسعه چشمانداز کشور ما در حوزه بودجه است، اکثر کارشناسان اعتقاد دارند این بودجه همسویی متعارف با برنامه هفتم توسعه ندارد.
برای تدوین یک نظام بودجهریزی عملیاتی باید سیستم حسابداری نقدی را تبدیل به حسابداری تعهدی کنیم
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ایرادات بودجه ۱۴۰۴ گفت: برای تدوین یک نظام بودجهریزی عملیاتی در کشور باید سیستم حسابداری نقدی را تبدیل به حسابداری تعهدی کنیم و این موضوع باید در بدنه مالی کشور در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: بودجه باید قابل انعطاف باشد در حالی که بودجه سال آینده انعطافناپذیر و بیثبات است، یعنی دولت استراتژی و هدف مشخصی برای هزینه کرد منابع اصلی درآمدها ندارد و از همه مهمتر اینکه سالهای سال این خطاها تکرار میشود و اطلاعات آماری ما درباره بودجه اطلاعات کاملی نیست.
آذری اشاره کرد: ما در پایان سال آمار میدهیم که به عنوان مثال ۱۰ یا ۲۰ درصد از بودجه اجرا شده است اگر به بودجه سالهای قبل نگاهی بیندازیم میبینیم که در مرحله اجرا همیشه با مشکلاتی مواجه هستیم و در واقع نظام تصمیمگیری و کارشناسی ما نمیداند که در حوزه بودجه باید به چه سبکی عمل کند.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: شاید اگر بگوییم دانش بودجهریزی و برنامهریزی ما نیاز به متخصصان این امر دارد به گزافه نگفتهایم. ما میبینیم بودجهای که در صحن میآید تغییرات زیادی میکند.
آذری گفت: شهروندان جامعه امروز به حقوق اقتصادی خود کاملا کاملا آگاهی دارند و خواهان پاسخگویی کارایی و اثربخشی و صرفه اقتصادی طرحها و برنامههای دولت مثل بودجه هستند.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: جامعه حال حاضر و وضعیتی که برخی بودجهها دارند از جمله اینکه بعضی از بودجهها سنتی هستند یا درست بودجهریزی نشدهاند باعث میشود دولت در آینده نتواند به وعدههای داده شده عمل کند.
وی افزود: بحرانهای کشور ما مشخص است و ای کاش این بحرانها را بر اساس اولویت مشخص و بودجه را نیز بر این اساس برنامهریزی میکردیم.
آذری گفت: چه خوب است به تاریخچه مراحل بودجهریزی کشور مراجعه داشته باشیم و ببینیم چه اشتباهاتی شده است. ۸۵ درصد مجلس منطقهای است و تلاش میکند بودجه را به نفع منطقه خود تغییر بدهد که باعث میشود در پایان نتیجه خوبی را مشاهده نکنیم. اگر حوزه دولتی را نیز بنگریم همین اتفاق میافتد و این نیست که فقط در مجلس رخ بدهد.
وی افزود: برای اینکه نتیجه بهتری از روند بودجه بگیریم ضرورت دارد سران قوا وارد عمل شوند و اصلاح ساختاری انجام بدهند و برای یک بار وضعیت جامعه را مشخص کند.
انتهای پیام/