صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ایجاد تلاطم در بازار خودرو با افزایش قیمت‌ها/ رکود عمیق‌تر می‌شود؟

۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳:۳۰
کد خبر: ۴۸۰۴۷۹۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
قیمت خودرو از سوی ایران‌خودرو و سایپا به طور میانگین حدود ۳۵ درصد افزایش یافت؛ کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت، رکود در بازار خودرو را عمیق‌تر خواهد کرد و باعث ایجاد تلاطم در بازار خواهد شد.  

روز گذشته ۲ شرکت خودروساز داخلی با اطلاعیه‌ای رسمی خبر از افزایش قیمت محصولات خود دادند.

اغلب محصولات درب کارخانه این ۲ شرکت با افزایش حدود ۳۵درصدی روبه‌رو شده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی از خودرو‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده است.

قیمت‌های اعلامی، ارزش پایه کارخانه است و تعرفه‌های قانونی، شماره‌گذاری، بیمه و مالیات بر ارزش افزوده نیز به قیمت نهایی مصرف‌کننده اضافه می‌شود.

براساس حساب سرانگشتی با اضافه شدن هزینه‌های جانبی به خودروها، قیمت مصرف‌کننده دناپلاس اتومات ۹۵۷ میلیون تومان، تارا اتومات ۹۱۴ میلیون تومان و شاهین پلاس اتومات ۸۷۴ ملیون تومان خواهد شد.

نرخ‌های جدید خودرو درحالی اعلام شده است که بسیاری از مشتریان بر این باور بودند که با واردات گسترده خودرو‌های کارکرده به کشور، نرخ‌ها در بازار داخلی شکسته می‌شود، اما این خبر ایجاد التهاب در بازار خودرو‌های داخلی را به همراه خواهد داشت.

مردم توان خرید خودرو صفر کیلومتر ندارند

در همین راستا مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با میزان در رابطه با تاثیر افزایش قیمت کارخانه در بازار خودرو، اظهار کرد: طبعاً افزایش قیمت هر کالایی از درب کارخانه و از سوی تولیدکننده باعث افزایش قیمت آن محصول در کف بازار می‌شود.

وی در مورد اینکه افزایش قیمت درب کارخانه چه زمانی در بازار خودرو دیده می‌شود، گفت: یکی از تبعات افزایش قیمت‌ها از درب کارخانه این است که از یکی ۲ روز قبل‌تر که این خبر در فضای مجازی شنیده می‌شود، برخی معاملات در این بازار رکودی که حجم معاملات به طرز قابل توجهی کم است در فاز شک و تردید قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: عملاً فروشندگان خودرو به دلیل اینکه خبر افزایش قیمت را می‌شنوند به سمت کنسل‌کردن معاملات خود می‌روند که طبعاً این معاملات به بحث گرفتن ضرر و زیان از فروشنده کشیده می‌شود چراکه قولنامه نوشته شده و داخل قولنامه‌ها ضرر زیان ذکر شده است.

فرزانه تصریح کرد: وقتی افزایش قیمت‌ها به صورت رسمی اعلام می‌شود معمولا قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کند و بعد از آن قیمت‌ها به یک حد از آرامش می‌رسد و منظور از آرامش، کاهش قیمت نیست چراکه طبعاً افزایش قیمت کارخانه لحاظ شده است و از ۲۴ ساعت بعد از افزایش‌ها نیز می‌توان این انتظار را داشت که فروشنده‌ها و فعالان بازار، قیمت‌های جدید را اعلام کنند.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: قیمت‌های اعلامی از سوی فروشنده‌ها با تورم و قیمت خودرو درب کارخانه تنظیم می‌شود و به تناسب قیمت کارخانه رشد پیدا می‌کند.

وی در مورد اینکه افزایش قیمت کارخانه خودرو چه تاثیری بر رکود بازار خواهد داشت عنوان کرد: این افزایش قیمت رکود در بازار خودرو را عمیق‌تر خواهد کرد چراکه درحال حاضر بازار شاهد رکود تورمی است و تورم دستمزد از تورم قیمت‌ها جا مانده است.

فرزانه با اشاره به اینکه درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای نیست که افزایش قیمت‌ها باعث هجوم مردم برای خرید شود، گفت: از طرفی رکود در کسب‌وکار‌ها نیز باعث شده درآمد افراد مانند گذشته نباشد و مصرف‌کننده نمی‌تواند خود را به افزایش قیمت‌ها برساند.

هیچ تضمینی برای افزایش کیفیت محصولات خودروسازان وجود ندارد

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه عمیق‌شدن رکود تورمی در چندسال اخیر در بازار خودرو باعث شده مصرف‌کنندگانی که توان خرید خودرو صفر کیلومتر ندارد به سمت خرید خودرو کارکرده کشیده شوند، اظهار کرد: در چندسال اخیر مبادلات خودرو دست دوم بیش از خودرو صفر کیلومتر بوده و دلیل آن هم این است که مصرف‌کننده نسبت به بودجه خود خرید می‌کند.

وی در مورد اینکه چه تضمینی برای بالابردن کیفیت خودرو‌ها در پی افزایش قیمت درب کارخانه وجود دارد گفت: هیچ تضمینی برای افزایش کیفیت محصولات خودروسازان وجود ندارد، چراکه این افزایش قیمت‌ها در صنعت خودروسازی به اقتصاد تحریمی و جاماندن تورم تولید از تورم واقعی در کف جامعه بازمی‌گردد و باید توجه داشت که اقتصاد دستور پذیر نیست.

هیجان در بازار خودرو با افزایش ناگهانی قیمت خودرو درب کارخانه

همچنین مرتضی شجاعی، کارشناس بازار خودرو  در گفت‌وگو با میزان در مورد افزایش قیمت‌های اخیر از سوی خودروسازان داخلی گفت: در ابتدا باید دید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در بازه زمانی فعلی ضروری بوده یا خیر؛ در شرایطی که تورم در بازه ۳۰ تا ۴۰ درصد قرار دارد قاعدتا ثبات قیمت خودرو در بازه بیش از یک سال باعث زیان خودروساز خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی نگه‌داشتن قیمت و عدم افزایش قیمت در بازه طولانی برنامه‌های توسعه‌ای خودروساز را محدود خواهد کرد چراکه باعث زیان به بنگاه تولیدی می‌شود و خودروساز برای ارتقا عملکرد کیفی و توسعه محصول و حفظ پارامتر‌های مربوط به رضایت مشتری نیاز به افزایش قیمت دارد.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است اگر بازار خودرو در شرایط ثبات باشد و افزایش قیمت خودرو به‌طور کاملا تدریجی رخ دهد قاعدتا خودروساز را از حاشیه زیان خارج می‌کند و می‌تواند محرکی برای افزایش تولید خودرو باشد.

شجاعی افزود: کاهش فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه باعث می‌شود تقاضای سفته‌بازی در این بازار کم شود و امکان توفیق مصرف‌کننده برای خرید خودرو با قیمت کارخانه‌ای بالا می‌رود چراکه درخواست خرید دلالان و نوسان‌گیر‌ها از درب کارخانه کاسته می‌شود.

وی تصریح کرد: نباید سیاست‌گذار به جایی برسد که به طور ناگهانی افزایش حدود ۳۵ درصدی را در قیمت درب کارخانه اعمال کند چراکه افزایش شدید قیمت خودرو درب کارخانه باعث ایجاد هیجان در بازار می‌شود که واکنش‌های بسیاری همراه دارد و موج این خبر بازار خودرو را با تلاطم مواجه خواهد کرد.

به گفته این کارشناس بازار خودرو بهترین تصمیم این است که باتوجه به تورم حاکم در کشور یک سازوکاری اندیشیده شود که افزایش قیمت‌ها تدریجی بوده و در چند نوبت و از حدود ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یابد تا فشاری به مصرف‌کننده وارد نشود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *