دستاوردهای مثبت اولین نشست راهکارهای عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار
به گزارش گروه اقتصاد ، محمدعلی حسن زاده درباره توافقنامه بین المللی چابهار؛ توسعه تجاری و بازرگانی منطقه، با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیش از این نیز شاهد ترانزیت محمولههایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط ۱۰ کشتی بزرگ حدود ۱۲۰ هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار، به افغانستان ترانزیت شده است.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهر نعل نهرو به عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخاب شده اند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به عنوان نقاط گمرکی تعیین شده اند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی سازی موافقت نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور، اذعان کرد: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند، به صورت محدود وجود دارد، این در حالی است که بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به واسطه برخورداری از کوتاهترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هم مرز بودن با کشور افغانستان، موقعیت ممتازی و برجستهای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.
به گفته حسن زاده، کشور هندوستان بر اساس آمار و ارقام حدود ۱۵ میلیون تن با کشور روسیه و کشورهای CIS تجارت دارد که انتظار میرود بخشی از این کالاها از مسیر چابهار تخلیه و بار گیری شود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح " کالاهای صادرات و وارداتی استانهای شرق و شمال شرقی "، " کالاهای ترانزیتی " و " کالاهای ترانشیپی " تعریف شده است.
وی در ادامه از رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری، افزایش ۱۵ درصدی سایز کشتیهای ورودی، رشد ۵۷ درصدی کانتینری و افزایش ۶۰ درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار، طی ۹ ماه گذشته، در مقایسه با سال گذشته در همین مدت خبر داد.
وی با بیان اینکه موافقت نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب میشود، گفت: هدف این موافقت نامه ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، کاهش هزینههای حمل و نقل و تسهیل جابه جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل و نقل بین المللی در گام اول است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اولین نشست راهکارهای عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار که هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورهای ایران، هند و افغانستان برگزار شد، تاکید کرد: "تعیین کریدورهای حمل و نقلی" و "توافق بر سر پروتکلهای اجرایی در حوزههای گمرکی، جادهای و بندری" مهمترین دستاورهای نشست سه جانبه بود.
حسن زاده همچنین از برگزاری همایش روز چابهار در ۷ اسفند امسال با حضور صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی، تجار و فورواردرها و با هدف معرفی هرچه بهتر توانمندیها و پتانسیل و ظرفیتهای بندر چابهار خبر داد.