وزیر بهداشت: اجازه تخفیف کیفیت در حوزه آموزش پزشکی را نداریم
خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، محمدرضا ظفرقندی امروز (سه شنبه) ۱۵ آبان ماه در آیین تکریم معاون آموزشی وزارت بهداشت که در سالن امام جواد (ع) ستاد این وزارتخانه برگزار شد، محور مهم آموزش را احترام و تکریم اساتید و فراهم آوردن زمینه رشد دانشجویان دانست و گفت: تکریم معنوی و مادی اعضای هیات علمی و اساتید باید سرلوحه کار ما باشد و سر مشقی که باید برای معلمان دانشگاه در حرفه پزشکی نوشت، تکریم اساتید، احترام به نیروی انسانی و رفتار پدری با دانشجویان است.
وی افزود: باید با دانشجویان همانند پسران خودمان رفتار و کاری کنیم که نه تنها در حوزه علوم پزشکی بلکه در حوزه اخلاق پزشکی و حرفهای و فرهنگ، انسانهای خوبی باشند. هدف اصلی ما در دانشگاه، ساختن انسانهای خوب است که با علم، اخلاق و دلسوزی به مردم خدمت کنند و با بیماران همانند فرزندان، والدین و اعضای خانواده خودشان تعامل و رفتار کنند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: اخلاق حرفهای و اخلاق پزشکی از طریق استاد شاگردی حاصل میشود و اصلا با نصیحت و بخشنامه، اخلاق حرفه ای، شکوفا نمیشود و به همین دلیل است که باید عرصههایی را فراهم کنیم که ارتباط مان با دانشجو و دستیار، ارتباط چهره به چهره و نزدیک باشد. یکی از آفتهای افزایش بی رویه ظرفیت، دور شدن استاد از دانشجو است.
آموزش باید با سوال و جواب و مشارکت دانشجو باشد
ظفرقندی یادآور شد: کلاسهای مدرن آموزش پزشکی بر تعداد اندک و بحث و تعامل استاد و دانشجو تاکید دارد و آموزش باید با سوال و جواب و مشارکت دانشجو باشد نه اینکه متاسفانه ظرفیت برخی کلاسها که طبق استاندارد باید ۶۰ نفر باشد، ۱۲۰ دانشجو دارد که این شکایت مرتبا به بنده میرسد.
وی با تاکید بر اهمیت بازنگری در افزایش بی رویه ظرفیت ها، گفت: میدانم که خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این دغدغه را دارد. افزایش ظرفیت در قانون دو پیوست داشت که به هر دلیلی میسر نشده یکی پرداخت سرانه و دیگری تامین زیرساختهای مورد نیاز از جمله امکانات بالینی، درمانی و آموزشی برای آموزش و مهارت آموزی بوده است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: از نظر مهارت قطعا تفاوت دارد چه تعداد دانشجو در کلاس یا محیط بهداشتی و درمانی حضور داشته باشند. زمانی که رییس دانشگاه و نظام پزشکی بودم، برخی از دانشجویان یک دانشگاه به ما میگفتند فارغ التحصیل مامایی شده ایم، اما هنوز یک زایمان انجام نداده ایم و همه آموزشها در کلاس بوده بعد که پیگیری کردیم، مشکلات عدیدهای پیدا شد.
بازبینی در مورد افزایش بی رویه ظرفیت و سهمیههای ورودی به دانشگاه
به گفته ظفرقندی، بازنگری در مصوبه افزایش ظرفیت در شورایعالی انقلاب فرهنگی با همکاری رییس جمهور و دبیر این شورا دنبال میشود. همچنین در مورد سهمیههای ورودی به دانشگاه و عدالت آموزشی نیز بازبینی خواهد شد.
وی ادامه داد: وظیفه اصلی ما، احترام و تکریم اساتید و دانشجویان است که در کشور بمانند و به مردم خدمت کنند. اینکه نتوانیم ساز و کاری تعیین کنیم که این همه زحمت آموزشی در مسیر تربیت نیروی انسانی، حفظ شود و به کشور دیگری برود، یعنی خسارت کرده ایم.
مثالی از راهاندازی پیوند کبد
وزیر بهداشت با اشاره به سفر خود به آمریکا برای راه اندازی پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: چندین نفر از پزشکان ما دوره پیوند کبد را در این کشور گذراندند و به ایران برگشته و این روش درمانی را در تهران راه اندازی کردند که تا کنون در تهران بیش از یک هزار و ۸۰۰ عمل پیوند کبد انجام شده بنابراین ما باید بتوانیم افرادی را به کشورهای دیگر بفرستیم تا روشها و رشتههای جدید را آموزش ببینند و در کشورمان رشتههای جدید را راه اندازی کنیم.
ظفرقندی افزود: بنیانگذار پیوند کبد در دنیا، توماس استارزل است و شاگرد اول و جانشین وی در آمریکا، فردی به نام فانگ از چین بود و در جلسهای که با وی داشتیم، سر میز شام، مسئولان بخشهای پیوند کلیه، روده، پانکراس را از اسپانیا، مصر و کشورهای دنیا به ما معرفی کرد و همه این نیروها از کشورهای دیگر در آمریکا جذب شده بودند و آن پتانسیل را به دست آورده بودند. ما باید به دنبال جذب، حفظ و نگهداری نیروها باشیم.
وی با بیان اینکه اگر نیروهای متخصص خارجی را از خیلی از کشورها بگیرند، دچار مشکل و اختلال میشوند، گفت: یکی از اهداف ما در وزارت بهداشت، نگهداشت نخبگان و نیروهای جوان و متخصص است. یکی از آفتهای عدم عدالت آموزشی، مهاجرت است. اگر در پذیرش دانشگاه علوم پزشکی، فردی که رتبه ۸۰ کنکور دارد، پذیرفته نشود قطعا احساس میکند در آینده هم جایی در کشور نخواهد داشت.
وزیر بهداشت با اشاره به موانع مختلف تحصیل و فعالیت در حوزه علوم پزشکی در کشور، خاطرنشان کرد: برای تقویت و نگهداشت نیروهای متخصص و نخبه، جلسات مختلف و مفصلی با مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرهنگستان علوم پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم. راهکار اساسی، احترام و تکریم این نیروها و جذب بدون تاخیر در محل مناسب در حوزههای علمی، آموزشی و پژوهشی است.
ادامه تحصیل در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را باید تسهیل کنیم
ظفرقندی با بیان اینکه ادامه تحصیل و مقاطع تخصصی و فوق تخصصی در حوزه پزشکی را باید تسهیل کنیم، گفت: ادامه تحصیل در حوزه پزشکی، خیلی دشوار است که باعث دل زدگی میشود. وقتی فردی ۷ سال دوره پزشکی را با سختی زیاد تمام میکند، باید طرح تعهد خدمت را بگذراند و بعد از دوره دستیاری، دوباره باید به طرح برود و بعد از دوره فوق تخصص نیز این دوره باید گذرانده شود و مشکلات را باید با تدبیر کاهش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: باید مراکز تربیت کننده نیروی انسانی را تقویت کنیم و باید به نخبگان اولویت دهیم. دیروز در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت مصوب کردیم که بتوانیم افراد بیشتری را بعد از پایان دوره دستیاری، نگهداری کنیم. دیروز در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت افزایش ۵ درصدی در جذب طرح تعهد هیات علمی ضریب کا را تصویب کردیم که بر اساس آن ۱۰ درصد از نفرات برتر دوره دستیاری، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاههایی که نیاز کرده و یا خود افراد اعلام آمادگی کنند، جذب میشوند.
هوش مصنوعی امروز جزیی از زندگی ما شده است
وزیر بهداشت تاکید کرد: علاوه بر آمایش سرزمینی در حوزه آموزش، در مورد روشهای نوین آموزشی، وبینارهای بین المللی و مشکلات رفت و آمد با سایر کشورها میتوانیم به صورت غیرحضوری از این ظرفیت استفاده کنیم. همچنین هوش مصنوعی امروز دیگر جزیی از زندگی ما شده است. زمانی آرزو داشتیم که مرکز آموزش مهارتهای بالینی در کشور داشته باشیم و تلاش کردیم مهارت را در جراحی وارد کنیم.
ظفرقندی افزود: زمانی فقط امتحان کتبی و مصاحبه در رشته جراحی مطرح بود، اما برای سنجش مهارت را به جراحی وارد کردیم به گونهای که از افرادی که در حال فارغ التحصیل شدن بودند میخواستیم جراحت بافتها را بخیه کنند و فاصله بخیه تا محل شکاف، خروج سوزن با زاویه صحیح و ۱۵ مورد از مهارت را میسنجیدیم. اما در حال حاضر با ظرفیتهای هوش مصنوعی و فضای مجازی میتوانیم مهارتها را افزایش دهیم.
کیفیت و پیشرفتهای علمی توقفناپذیر است
وزیر بهداشت کیفیت علم و پیشرفتهای آن را توقف ناپذیر دانست و گفت: به دلیل توقف ناپذیری علم است که مدام منابع ما، تجدید چاپ میشوند و اگر در کنگرههای بین المللی شرکت نکنیم، از علم روز دنیا عقب میمانیم. در تعلیمات دینی نیز توقف زمانی و مکانی وجود ندارد. اگر گفته میشود «علم را فراگیرید حتی اگر در چین باشد» نشان میدهد باید کمک کنیم که مسیر علم، با کیفیت ادامه پیدا کند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از مراجعات وزارت بهداشت مربوط به معاونت آموزشی است، گفت: اکثرا به این مراجعان، پاسخ «نه» داده میشود. باقری فرد در این مدت دوبار به صورت شفاهی و کتبی در این مدت استعفا کرد و مشخص بود که پاسخهای «نه» به مراجعان، وی را خسته کرده است.
گفتنی است در این مراسم ابوالفضل باقری فرد مورد تکریم قرار گرفت و سید جلیل حسینی به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت معارفه شد.
انتهای پیام/