صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ترکیه قتل عایشه‌نور را جنایت علیه بشریت طبقه‌بندی کرد

۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱:۰۳
کد خبر: ۴۸۰۱۰۴۹
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
اداره تحقیقات جنایت‌های تروریستی ترکیه با توجه به شواهد به‌دست آمده، قتل فعال آمریکایی ترک‌تبار را ازسوی نظامیان صهیونیست به‌عنوان جنایت علیه بشریت طبقه‌بندی کرد.

خبرگزاری میزان - مقام‌های ترکیه اعلام کردند که اسناد و مدارک شاهدان به تحقیقات این کشور درمورد قتل عایشه‌نور ازگی ایگی، فعال آمریکایی ترک‌تبار، که در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز در کرانه باختری اشغالی ازسوی نظامیان صهیونیست هدف تیراندازی قرار گرفت، اضافه شده است. 

اداره تحقیقات جنایت‌های تروریستی ترکیه، این حادثه را به‌عنوان جنایت علیه بشریت طبقه‌بندی کرده و اتهام‌های قتل عمد را علیه افراد دخیل در تیراندازی مطرح کرده است.

اظهارات شاهدان، تصاویر، فیلم‌های ویدیویی و گزارش کالبد شکافی ازسوی مقام قضایی فلسطین در پرونده گنجانده شده است. دفتر دادستان عمومی آنکارا در حال حاضر در حال بررسی این مواد بوده و به‌دنبال شناسایی مسئولین دستور و اجرای تیراندازی است که به جان‌باختن عایشه‌نور منجر شد.

براساس تحقیقات، این اتفاق در جریان تظاهرات و راهپیمایی مسالمت‌آمیز در شهر بیتا واقع در منطقه نابلس در کرانه باختری رخ داد. این راهپیمایی با حضور فعالان بین‌المللی و شرکت‌کنندگان از کشور‌های مختلف، از جمله عایشه ۲ نور برگزار شده بود.

براساس گزارش‌ها، نظامیان صهیونیست پس از نماز جمعه بدون هیچ دلیلی به‌سوی جمعیت معترض گاز اشک‌آور پرتاب کردند و خانه یک شهروند فلسطینی را در نزدیکی محل راهپیمایی اشغال کردند. اندکی بعد، عایشه‌نور مورد اصابت گلوله نظامیان صهیونیستی مستقر در پشت بام همان خانه قرار گرفت که به جراحت‌های مرگ‌بار برای او منجر شد.

عایشه‌نور به‌طور مستقیم با قصد قتل هدف قرار گرفت

الکس ادوارد هریسون شابات، شهروند آمریکایی و شاهد حادثه، گفت که نظامیان صهیونیست به محض آغاز راهپیمایی گاز اشک‌آور پرتاب و معترضان را مجبور کردند که به‌دنبال پناه باشند.

شابات گفت که صدای شلیک ۲ گلوله را از پشت بام یک خانه شنید که گلوله دوم به عایشه‌نور اصابت کرد؛ او اضافه کرد که عایشه‌نور به‌طور مستقیمً به قصد قتل هدف قرار گرفت.

دومینیک رابین سدول، فعال انگلیسی، بیانیه وضعیت را بازگو کرد و گفت که نظامیان صهیونیست ساعت ۱۳:۰۰ به‌وقت محلی شروع به پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

سدول گفت که در حالی که در میان درختان زیتون پنهان شده بود، دست‌کم صدای شلیک ۲ گلوله را شنید و سپس عایشه‌نور ازگی ایگی را روی زمین دید.

او گفت که نظامیان صهیونیست به قصد قتل به‌طور مستقیم به عایشه‌نور شلیک کردند.

یکی دیگر از شاهدان استرالیایی به نام هلن ماریا اوسالیوان، گفت که آنها برای مشاهده و مستندسازی به بیتا رفته بودند و حضوری مسالمت‌آمیز داشتند.

اوسالیوان گفت که در حین پنهان شدن، شنیده بود که مردم می‌گفتند «گلوله شلیک شد»؛ او گفت که زمانی که گلوله دوم شلیک شد، عایشه‌نور در محدوده دید نظامیان صهیونیست قرار داشت. هیچ فرد مسلحی در میان مردم وجود نداشت. 

جاناتان پولاک پاستربناک، یک شهرک‌نشین صهیونیست که در محل حضور داشت، تایید کرد که نظامیان صهیونیست گلوله‌های واقعی شلیک کردند.

پاستربناک اضافه کرد که پس از شلیک دوم، عایشه‌نور را دید که روی زمین افتاده و خونریزی شدیدی از ناحیه سر دارد.

این شهرک‌نشین گفت: به نظامیان روی پشت بام خانه نگاه کردم و دیدم که آنها هنوز آنجا هستند؛ آنها به‌طور مستقیم عایشه‌نور را هدف قرار داده بودند.

قتل عایشه‌نور ازگی ایگی ازسوی نظامیان صهیونیست

نظامیان صهیونیست در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز در کرانه باختری اشغالی به‌سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند. عایشه‌نور دوتابعیتی که برای همبستگی با فلسطینی‌ها در تظاهرات شرکت کرده بود، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد.

او به یک بیمارستان فلسطینی منتقل شد و در ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) درگذشت. مراسم خاکسپاری او در ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) در ترکیه برگزار شد.

ایگی یک فعال حقوق بشر و داوطلب جنبش همبستگی بین‌المللی بود که از فلسطینی‌ها با استفاده از روش‌های صلح‌آمیز و مدنی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. 

راشل کوری، شهروند آمریکایی و عضو همین جنبش نیز در سال ۲۰۰۳ ازسوی نظامیان صهیونیست براثر زیرگرفته‌شدن ازسوی بولدوزر رژیم صهیونیستی جان‌باخت. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *