صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خطرات استفاده نابه‌جا از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی

۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳:۳۲
کد خبر: ۴۸۰۰۹۷۳
باتوجه به رشد روزافزون تکنولوژی و استفاده از مواد پاک‌کننده و شوینده در زندگی روزمره نمی‌توان این ترکیبات را از سبد خانوار حذف کرد، ولی می‌توان با رعایت موارد ایمنی به کاهش خطرات و استفاده بهینه آنها اقدام کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، امیر کیانی، متخصص سم شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، گفت: مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده تشکیل شده از ترکیبات اسیدی ضعیف و یا قلیایی هستند که خاصیت سوزانندگی دارند بنابراین در صورت عدم مصرف درست قطعا سلامت افراد خانواده را تهدید می‌کنند و باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شوند.

وی با بیان اینکه فردی‌که در معرض گاز‌های سمی پاک کننده‌ها و سفید کننده قرار می‌گیرد دچار تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه‌های مکرر، سوزش چشم و گلو و خارش راه‌های هوایی فوقانی می‌شود، افزود: متاسفانه افراد خدمتکار و نظافتچی برای اثر بخشی بیشتر معمولا چند ماده شوینده را با یکدیگر ترکیب می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود گاز‌ها تولید و باعث آسیب به پوست دست‌ها و چشم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: پاک کننده‌ها و سفید کننده‌ها حاوی گاز‌هایی هستند که در اثر استفاده درست خطرات جدی ندارند، اما مخلوط کردن آنها با هم باعث واکنش و تولید گاز‌های بسیار خطرناک مثل گاز کلرین که بسیار خورنده است، می‌شود.

این متخصص سم شناسی با اشاره به اثراث منفی گاز کلرین در سیستم تنفسی و کشندگی این گاز، خاطرنشان کرد: این گاز منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی ممکن است باعث تنگی نفس، قطع تنفس و در برخی موارد، مرگ شود.

کیانی با تاکید بر اینکه استفاده از مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده باید در حداقل زمان ممکن انجام شود، گفت: سعی کنید در فضای باز و یا در فضای بسته‌ای که مجهز به سیستم تهویه و هواکش باشد از این مواد استفاده کنید و در‌ها و پنجره‌ها را در طول زمان نظافت، باز بگذارید.

وی تاکید کرد: هنگام استفاده از این مواد حتما باید از دستکش استفاده شود تا از سوختگی و آسیب به پوست جلوگیری و جهت جلوگیری از پاشیده شدن این مواد به درون چشم در صورت امکان از عینک‌های مخصوص حفاظتی و ماسک شیمیایی استفاده شود.

این متخصص سم شناسی یادآور شد: در صورت پاشیده شدن این مواد به داخل چشم، شاهد سوختگی ناحیه قرنیه و آسیب جدی به چشم هستیم بنابرایندر صورتی که مواد شوینده روی پوست یا داخل چشم تان ریخت، فورا در مکانی که تهویه مناسب دارد قرار بگیرید، محل را فقط و فقط با آب معمولی به مدت حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه شستشو دهید و به هیچ عنوان از ترکیب دیگری برای شستشو استفاده نکرده و سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *