صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هزار توی پرونده جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی کیفری

۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹:۵۵
کد خبر: ۴۸۰۰۹۶۷
رسیدگی به پرونده جنایت‌های جنگی نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در غزه در دیوان بین‌المللی کیفری در عین افزایش اسناد و مدارک با چالش‌های ادعایی مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – رسیدگی به پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه در دیوان بین‌المللی کیفری در حالی پیش می‌رود که کارزار‌های بی‌اعتبارسازی کریم اسد احمدخان، دادستان ارشد این دیوان به موازات تحولات نه چندان تصادفی در دیوان بین‌المللی کیفری برای ایجاد مانع در این مسیر رقم می‌خورند.

یکی از تحولات یادشده تغییر ترکیب قضات پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه است؛ این دیوان به‌تازگی اعلام کرد که یکی از قضات پرونده به دلیل مشکلات بیماری از سمت خود کناره‌گیری کرد و قاضی اهل اسلوونی جایگزینش شده است.

نخستین و ابتدایی‌ترین پیامد تغییر در ترکیب قضات دیوان بین‌المللی کیفری در پروند رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، تاخیر بیش از پیش در روند صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت است.

دلیل این امر، آنچه نیاز قاضی جدید به زمان لازم برای رسیدگی به پرونده جهت تصمیم‌گیری در مورد درخواست کریم‌خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری خوانده می‌شود، است.

اعلام تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری محدود به زمان مشخصی نیست؛ با وجود این، دیوان در مورد پرونده‌های مشابه به‌طور کلی حدود سه ماه برای تصمیم‌گیری زمان صرف کرده است.

کریم‌خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در ماه مه سال جاری (اردیبهشت) اعلام کرد که در حال ارسال درخواستی به قضات دیوان برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و یوآف گالانت، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در غزه است.

وی در بیانیه خود یادآوری کرد که این افراد مسئول جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت هستند؛ رژیم صهیونیستی ضمن رد اتهام‌های واردشده، از همکاری با دیوان بین‌المللی کیفری خودداری کرد.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری چندی پیش مجددا درخواست خود را تکرار کرد.

 

در عین حال، به گزارش اسپوتنیک، محمود الحبش، از مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین از ارسال مدارک درباره استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید به دیوان بین‌المللی کیفری خبر داد.

وی گفت: شواهد و اطلاعات مستندی به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه شده که تایید می‌کند رژیم صهیونیستی اقدام‌هایی ازجمله استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی از جمله فسفر سفید در مسیر جنایت جنگی و نسل‌کشی در نوار غزه انجام داده است.

به گفته این مقام فلسطینی، میلیون‌ها نفر شاهد استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در جنگ‌های متعدد در نوار غزه بوده‌اند و خسارت‌های ناشی از آن مطابق با قوانین بین‌المللی مستند و به دادگاه بین‌المللی منتقل شده‌اند.

در عین حال، کارزار اتهام‌زنی به کریم‌خان درپی طرح مجدد درخواست وی برای صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت تسریع شده است؛ گاردین در گزارشی مدعی شد که مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهند کریم‌خان و برخی از نزدیکانش تلاش کردند تا قربانی ادعایی را از شکایت خود منصرف کنند.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، این ادعا را رد و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وی و دیوان در معرض طیف گسترده‌ای از حمله‌ها و تهدید‌ها واقع شده‌اند؛ در بیانیه یادشده آمده است که چنین اتهام‌هایی اصلا درست نیستند؛ من ۳۰ سال در زمینه‌های مختلف کار کرده‌ام و تاکنون هیچ شکایتی علیه من از جانب کسی ثبت نشده است.

در عین حال، مقام‌های نزدیک به دادستان احتمال دادند که وی هدف یک کارزار اتهام‌زنی قرار گرفته است.

وکلای کریم‌خان هم تاکید کردند: موکل ما تمام این اتهام‌ها را رد می‌کند و ما بیش از همه نگران این هستیم که چنین موضوعی به منظور تضعیف کار مداوم او در یک زمان حساس طراحی شده است.

طرح اتهام علیه کریم‌خان در شرایطی که دیوان بین‌المللی کیفری برای تحت تعقیب قرار دادن جنایت‌کاران جنگی در غزه، تلاش می‌کند، موضوع مهمی است.

 

هیئتی متشکل از سه قاضی دیوان بین‌المللی کیفری در حال بررسی درخواست کریم‌خان برای صدور حکم بازداشت برای سران صهیونیست به اتهام جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت ارتکابی در غزه هستند.

دیوان بین‌المللی کیفری که مقر آن در لاهه است، اکنون در بحبوحه نزاع‌های داخلی فزاینده بر سر رسیدگی به اتهام‌ها و تلاش‌های آشکار مخالفان دیوان برای توقف این روند، با یک بحران بی‌سابقه مواجه است.

در عین حال، براساس اسناد موجود، رژیم صهیونیستی به‌ویژه سازمان‌های اطلاعاتی آن کارزار یک دهه‌ای را علیه دیوان بین‌المللی کیفری انجام دادند؛ این کارزار شامل تهدید و تلاش برای تهمت زدن به کارکنان ارشد دیوان بود.

بسیاری از مقام‌های فعلی و سابق دیوان بین‌المللی کیفری ابراز نگرانی کردند که رژیم صهیونیستی و متحدانش به دنبال سوءاستفاده از جنجال‌های ادعایی علیه دادستان اصلی درگیر پرونده هستند؛ شمار زیادی از کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری از تصمیم کریم‌خان برای درخواست صدور حکم بازداشت حمایت می‌کنند و او را به خاطر ادعای استقلال دیوان در برابر فشار‌های سیاسی قابل توجه تشویق می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *