صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

اصلی‌ترین نیاز‌های نوجوانان/ دلایل بروز مشکلات بین نوجوانان و خانواده چیست؟

۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹:۵۹
کد خبر: ۴۸۰۰۷۳۹
یک دکتر روان‌شناس به بیان توضیحاتی درباره دلایل بروز مشکلات بین نوجوانان و والدینشان و شیوه برخورد مناسب با آنها پرداخت و گفت: برخورداری از سلامتی، داشتن تغذیه، پوشاک، محیط زندگی و آب ‎و هوای مناسب از جمله نیاز‌های مادی و همچنین داشتن سرگرمی‌های مختلف، انواع بازی‌ها، تفریح، زندگی در محیط امن، آموزش و یادگیری‌های مختلف که از آموزش‌های رسمی جدا است از جمله نیاز‌های روانی نوجوانان است.

خبرگزاری میزان - ۸ آبان ماه سالروز شهادت محمد حسین فهمیده نوجوانی که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، به عنوان روز نوجوان نامگذاری شده است. در آستانه این روز به منظور بررسی اصلی‌ترین نیاز‌های نوجوانان به گفت‌وگو با فاطمه قاسم زاده، دارای مدرک دکتری روان‌شناسی، استاد دانشگاه و فعال حوزه کودکان و نوجوانان پرداختیم.

اصلی‌ترین و اولین نیاز نوجوانان آموزش است

وی در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به اینکه بر اساس دیدگاه روان‌شناسی که منبع پیمان‌نامه حقوق کودک است، از تولد تا ۱۵ سالگی کودکی و از ۱۵ تا ۱۸ سالگی دوره نوجوانی است، گفت: اصلی‌ترین و اولین نیاز نوجوانان آموزش است. آموزش دیدن در رشد، سلامتی، برقراری ارتباط با دیگران و زندگی آینده نوجوانان نقش مهمی دارد. برخورداری از سلامتی، داشتن تغذیه، پوشاک، محیط زندگی و آب ‎و هوای مناسب از جمله نیاز‌های مادی و همچنین داشتن سرگرمی‌های مختلف، انواع بازی‌ها، تفریح، زندگی در محیط امن، آموزش و یادگیری‌های مختلف که از آموزش‌های رسمی جدا است از جمله نیاز‌های روانی نوجوانان است.

درباره دلایل بروز مشکلات بین نوجوانان و والدینشان

این دکتر روان‌شناس با بیان اینکه نوجوانی دوران گذار از کودکی به بزرگسالی است، درباره دلایل بروز مشکلات بین نوجوانان و والدینشان گفت: این دوران هم دوره سختی برای نوجوانی است که آن سال‌ها را می‌گذارند و هم دوره دشواری برای معلمان مدرسه و والدین است و بخشی از مشکلات والدین و مدرسه با نوجوانان به ویژگی‌های این دوره سنی مربوط می‌شود. نوجوانان نیاز‌های آموزشی دارند و اگر نیاز‌های آموزشیشان به خوبی برآورده شود و به صورت منظم به مراکز آموزشی مراجعه کنند و آموزش‌هایی را از مراکز آموزشی و خانواده ببینند کمتر دچار مشکل می‌شوند.  

این فعال حوزه کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه البته ممکن است بین آموزش‌هایی که از محیط آموزشی با آموزش‌هایی که از خانواده دریافت می‌کنند تناقض‌ها و تضادیی وجود داشته باشد که این مسئله می‌تواند نوجوانان را دچار مشکل کند، افزود: اختلاف نظر بین خانواده و مدرسه می‌تواند موجب بروز مشکل هم برای نوجوان و هم برای خانواده و مدرسه شود و نوجوان را دچار تردید کند. اختلاف نظر بین خانواده و محل آموزش در سن نوجوانی بیشتر و تاثرگذارتر است.

این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه ممکن است نوجوان امکانات کمی داشته باشد و نتواند خودش را سرگرم کند و در نتیجه به سراغ رفتار‌های پرخطر برود، توضیح داد: نوجوانانی که به مدرسه می‌روند زمانی را صرف رفت و آمد، حضور در مدرسه و انجام تکالیفشان می‌کنند و تصور کنید نوجوانی به دلایل مختلف به مدرسه نرود در آن صورت نمی‌تواند تمام زمانش را در خانه بماند و هنگامی که از خانه بیرون می‌رود از آنجایی که از اطلاعات کافی برخوردار نیست ممکن است تحت تاثیر مسائل مختلف قرار بگیرد و از این رو بهترین روش جلوگیری بروز از مشکلات در نوجوانان این است که هم مدرسه، هم والدین و هم جامعه امکانات بیشتری را برای نوجوانان فراهم کنند تا بتوانند با استفاده از این امکانات به سمت کار‌های نامناسب کشیده نشوند.

شیوه برخورد مناسب در برابر نوجوانانی که رفتار‌های ناسازگارانه و پرخاشگرایانه دارند

وی درباره شیوه برخورد مناسب در برابر نوجوانانی که رفتار‌های ناسازگارانه و پرخاشگرایانه دارند، بیان کرد: از آنجایی که هم مدرسه و هم خانواده در ارتباط با نوجوانان دچار مشکل می‌شوند و ممکن است رفع این مشکلات از عهده آن‌ها برنیاید به کمک گرفتن از روان‌شناس توصیه می‌شود. دلیل اینکه تاکید می‌شود مدارس به ویژه در دوره نوجوانی حتما مشاور و روان‎‌شناس داشته باشند این است که حل بسیاری از مشکلات از عهده والدین خارج است و این در حالیست در همه مدارس مشاوران و روان‌شناسان به صورت مرتب حضور ندارند، خارج از مدرسه اما مراکز روان‌شناسی بسیاری وجود دارد ولی حتی پرداخت مبلغ تعیین شده از سوی سازمان نظام روان‌شناسی که به صورت قانونی تعیین شده نیز از توان بسیاری از خانواده‌ها خارج است.

قاسم زاده عنوان کرد: اگر خانواده‌ها در برخورد با فرزندشان دچار مشکلی شدند که از عهده حلش بر نیامدند، می‌توانند با مدرسه همکاری کنند و مدرسه نیز از طریق روان‌شناس و مشاوری که در اختیار دارد به رفع مشکل کمک کند. غیرممکن است که مشکلی حل نشود مگر اینکه بگذارند مشکل عمیق شود که حلش دشوارتر می‌شود یا اینکه بخواهند مشکل را به تنهایی حل کنند که نمی‌توانند به تنهایی حل کنند و به ویژه در دوره نوجوانی باید از خدمات افراد متخصص استفاده کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *