صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قتل‌عام خانوادگی در بیت لاهیا؛ تبدیل شمال غزه به گورستان جمعی

۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵:۳۳
کد خبر: ۴۸۰۰۷۱۴
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
جنایت جدید رژیم صهیونیستی در بیت لاهیا در شمال غزه، در حالی انجام شد که این منطقه با گذشت سه هفته از آغاز کارزار تشدید بمباران‌ها علیه این منطقه، در حال تبدیل شدن به یک گورستان دسته جمعی است.

خبرگزاری میزان – جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مناطق شمالی غزه طی روز‌های اخیر فاجعه‌های انسانی بی‌سابقه‌ای را رقم زده است؛ این جنایت‌ها در سایه سکوت جامعه بین‌المللی ادامه دارد و به شکل بی‌سابقه‌ای در حال گسترش است.

جدیدترین جنایت رژیم صهیونیستی علیه شمال غزه، ساعاتی پیش در بیت لاهیا، به‌عنوان یکی از مناطق پرتراکم غزه رخ داد؛ ارتش رژیم صهیونیستی پس از بمباران خانه‌های مسکونی در این شهر در شمال غزه در شب گذشته که دست‌کم ۳۵ شهید برجای گذاشت، صبح یکشنبه، ششم آبان نیز این منطقه را بمباران کرد.

 

بر اثر دور جدید این بمباران‌ها، دست‌کم ۱۰ نفر به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر مجروح شدند؛ این حمله‌ها بدون صدور هشدار یا حتی دستور تخلیه انجام شدند.

بیشتر شهدای ۲ حمله اخیر رژیم صهیونیستی به بیت لاهیا، زنان و کوکان هستند و در برخی موارد، تمام اعضای یک خانواده قتل‌عام شدند؛ خبرگزاری فلسطینی وفا در گزارش خود از این جنایت اعلام کرد: بیشتر شهدا زنان، کودکان و سالمندان هستند.

براساس گزارش‌های موجود، نظامیان صهیونیست با تشدید تیراندازی‌ها، مانع ورود و رسیدن امدادگران به محل جنایت و امدادرسانی به مجروحان شدند.

در عین حال، تلاش ساکنان برای نجات افراد زیر آوارمانده ادامه دارد؛ آن‌ها بدون امکانات و تجهیزات وارد عمل شده‌اند، زیرا صهیونیست‌ها مانع ورود امدادگران به منطقه بمباران‌شده هستند.

میدل‌ایست‌آی در گزارشی درباره این جنایت، اعلام کرد که بمباران دست‌کم شش ساختمان مسکونی در بیت لاهیا به شهادت ۴۵ نفر منجر شد.

 

این جنایت با واکنش جدی برخی از کشور‌های منطقه مواجه شد؛ اردن ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به بیت لاهیا، خواستار توقف این روند شد.

جنبش فلسطینی مقاومتی جهاد اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای آمریکا را شریک جنایت نازیستی رژیم صهیونیستی معرفی کرد؛ در بیانیه این جنبش آمده است: ما آمریکا را همدست اسرائیل و مسئول ادامه قتل‌عام مردممان می‌دانیم؛ قتل‌عام جدید در بیت لاهیا ازسوی اشغالگران سوابق آن‌ها را درباره جنایت‌های نسل‌کشی و پاکسازی قومی سنگین کرده است.

وزارت بهداشت فلسطین نیز حمله رژیم صهیونیستی به بیت لاهیا را قتل‌عامی وحشتناک خواند.

این قتل‌عام‌ها در شمال غزه در حالی رخ می‌دهند که درخواست‌های جهانی برای توقف اجرای کارزار‌های کشتار دسته جمعی در سراسر غزه به‌ویژه در مناطق شمالی آن افزایش یافته است.

 

بیت لاهیا و جبالیا ۲ مرکز اصلی شهری در شمال غزه به شمار می‌روند و خانواده‌های آواره از دیگر مناطق غزه برای پناه بردن به پناهگاه‌های آنجا آمده‌اند.

شمال غزه در بیش از سه هفته گذشته زیر فشار موج شدید از حمله‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است؛ حمله‌هایی که ناظران بین‌المللی و کارشناسان از آن به‌عنوان بخشی از برنامه هدفمند پاکسازی قومی منطقه جهت فراهم کردن شرایط ساخت شهرک‌های صهیونیستی یاد می‌کنند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه، گزارش داد که حمله‌های نظامی رژیم صهیونیستی به جبالیا، بیت حانون و بیت لاهیا در شمال غزه در طول یک عملیات جنایت‌کارانه سه هفته‌ای حدود ۸۰۰ شهید برجای گذاشته است.

نظامیان صهیونیست پیشتر در روز شنبه بیمارستان کمال عدوان را پس از اشغال ۲ روزه و ربودن کارکنان مرد ترک کردند؛ براساس گزارش‌ها، دست‌کم ۴۴ نفر از کادر پزشکی ۷۰ نفره این مرکز ربوده شده‌اند و ساختمان بیمارستان آسیب‌های زیادی دیده است.

این بیمارستان تنها بیمارستان فعال در شمال غزه است که پیش از حمله ارتش رژیم صهیونیستی شاهد حضور ۶۰۰ نفر شامل بیماران و آوارگان بود؛ پزشکان کمال عدوان اعلام کردند که دست‌کم ۲ کودک بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پس از حمله‌های رژیم صهیونیستی به ژنراتور‌ها و ایستگاه اکسیژن بیمارستان به شهادت رسیدند.

 

مدیر بیمارستان‌های صحرایی وزارت بهداشت غزه، تایید کرد که چند نفر از کادر پزشکی در شمال غزه نیز ازسوی نظامیان صهیونیست بازداشت شده‌اند که اطلاعاتی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

وی گزارش داد که نظامیان صهیونیست عمدا دارو‌های بیمارستان کمال عدوان را نابود کردند و توانایی تیم‌های پزشکی باقی‌مانده را برای ارائه مراقبت‌های اضطراری با مشکل مواجه کردند؛ این پزشک فلسطینی از سازمان جهانی بهداشت خواست تا مداخله و تسهیل تخلیه مجروحان از بیمارستان کمال عدوان را تسهیل کند.

وزارت بهداشت فلسطین هم در این رابطه اعلام کرد: امنیت و جان بیمارانی که در بیمارستان کمال عدوان بدون کادر پزشکی و دارو‌های بسیار مورد نیاز رها شده‌اند، اکنون در خطر است؛ این نهاد با بیان اینکه بیمارستان‌های شمال غزه در بحبوحه حمله‌های بی‌امان رژیم صهیونیستی به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل شده‌اند، گفت: بیمارستان‌های منطقه شمال فاقد هرگونه فضای موجود برای درمان مجروحان یا بیماران هستند.

یکی از مقام‌های ارشد جنبش مقاومتی فلسطینی حماس، اعلام کرد: تهاجم اسرائیل به شمال غزه و حمله به بیمارستان کمال عدوان، نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است که بدون حمایت کشور‌های غربی نمی‌توانست مرتکب آن شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور بهداشت، اعلام کرد که برای توصیف حمله‌های گسترده و نظام‌مند رژیم صهیونیستی به کارکنان و مراکز بهداشتی و درمانی، اصطلاحات جدیدی لازم است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) وضعیت در شمال غزه را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت افرادی که مایل به تخلیه هستند، باید از عبورومرور ایمن اطمینان حاصل کنند.

در بیانیه‌ روز گذشته این نهاد اعلام شده است: دستور‌های تخلیه و محدودیت‌های مستمر در عرضه تجهیزات ضروری، جمعیت غیرنظامی باقی‌مانده در شمال غزه را در شرایط وحشتناکی قرار می‌دهد.

در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: به بیمارستان‌ها گفته می‌شود که تخلیه شوند و یک خلاء بالقوه از خدمات پزشکی برای بسیاری از غیرنظامیان باقی مانده باقی می‌ماند.

جویس مسویا، سرپرست معاونت امور بشردوستانه دبیرکل و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری درباره شمال غزه بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد: کاری که نیرو‌های اسرائیلی در غزه شمالی محاصره‌شده انجام می‌دهند، نباید ادامه یابد.

 

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها ضربه خورده و کارکنان بهداشتی بازداشت شده‌اند، پناهگاه‌ها تخلیه و سوزانده شده‌اند، امدادگران از نجات مردم از زیر آوار جلوگیری شده‌اند، خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند و مردان و پسران را با کامیون می‌برند، صد‌ها فلسطینی قتل‌عام شده و ده‌ها هزار نفر بار دیگر مجبور به فرار شده‌اند، گفت: کل جمعیت غزه شمالی در خطر مرگ است.

این مقام سازمان ملل خواستار توقف این بی‌اعتنایی آشکار به انسانیت و قوانین جنگ شد.

مسویا بر تاثیر هشداردهنده حمله رژیم صهیونیستی بر مراقبت‌های بهداشتی و ایمنی غیرنظامی و همچنین وضعیت اسفناک نیرو‌های امدادی واکنش نشان داد و یادآوری کرد که آن‌ها از نجات مردم از زیر آوار بازداشته شده‌اند.

وی خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف خشونت و تضمین حفاظت از غیرنظامیان در منطقه شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *