صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کارزار نظام‌مند رژیم صهیونیستی برای انهدام بخش بهداشت و درمان غزه

۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۸۰۰۶۲۷
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه همواره به‌طور نظام‌مند بیمارستان‌های این باریکه را هدف حمله‌های خود قرار داده است.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر ۳ بیمارستان اصلی در شمال نوار غزه (بیمارستان العوده، بیمارستان کمال عدوان و بیمارستان اندونزیایی) را محاصره و هدف قرار داده است؛ اشغالگران به همه افراد داخل این بیمارستان‌ها دستور داده تا این مراکز را ترک کنند. کارکنان بخش پزشکی، مجروحان، بیماران، ازجمله کودکان و نوزادان، زنان در حال زایمان و همراهان آنها در داخل محبوس بیمارستان‌ها هستند.

کل استان غزه شمالی از ۷ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۶ مهر ۱۴۰۳)، زمانی که رژیم صهیونیستی موج جدیدی از نسل‌کشی را علیه فلسطینیان در شمال غزه به‌راه انداخت، تحت دستورات آوارگی مجدد قرار دارد.

رژیم صهیونیستی در تلاشی برای آوارگی دسته‌جمعی حدود ۴۰۰ هزار فلسطینی باقی‌مانده در شمال غزه، محاصره خود را در این منطقه تشدید کرده و باعث گرسنگی مردم و جلوگیری از رسیدن تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها شده است. در خیابان‌های جبلیا و بیت‌لاهیا ده‌ها جسد و مجروح دیده می‌شود که بسیاری از آنها را نمی‌توان نجات داد یا به بیمارستان‌ها منتقل کرد.

وضعیت به سرعت در حال بدتر شدن بوده و اگر جامعه بین‌المللی اقدام فوری برای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه انجام ندهد، به‌زودی خبر فروپاشی کامل این مراکز درمانی به گوش خواهد رسید. 

وضعیت بیمارستان العوده در اردوگاه آوارگان جبلیا

بیمارستان العوده واقع در منطقه تل الزعتر، اردوگاه آوارگان جبالیا در حال حاضر تحت محاصره رژیم صهیونیستی است. این بیمارستان در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۸ مهر) به‌طور مستقیم ازسوی نظامیان صهیونیست مورد حمله قرار گرفت؛ در این حمله چندین گلوله توپ به طبقه‌های دوم و سوم ساختمان شرقی این بیمارستان اصابت کرد و به شبکه اینترنت، بخش‌هایی از سیستم برق خورشیدی، مخازن آب و لوله‌های روی پشت بام آسیب رساند. این ۲ طبقه که به‌عنوان محل اقامت کارکنان مورد استفاده قرار می‌گرفتند، به‌دلیل خطر حمله‌های بیشتر، اکنون از دسترس خارج شده‌اند.

در صبح روز ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴ (اول آبان)، بکر ابوصفیه، رئیس بخش جراحی بیمارستان العوده، گفت: ما نمی‌توانیم ساختمان‌های بیمارستان را ترک کنیم؛ هیچ‌کس، حتی افراد مجروح، بیماران یا کارکنان، نمی‌توانند به بیمارستان دسترسی داشته باشند. 

کارکنان پزشکی همچنان در این بیمارستان حضور دارند که شامل ۴ متخصص زنان و زایمان، یک جراح، ۲ پزشک اورژانس، ۲ متخصص بیهوشی و تعداد کمتری پرستار است که به ارائه مراقبت‌های ویژه به نیازمندان ادامه می‌دهند. در حال حاضر، بیمارستان العوده ۳۵ مجروح را مداوا می‌کند و از ۹ زن در حال زایمان مراقبت می‌کند.

بکر ابوصفیه اضافه کرد: در حال حاضر، با کاهش قدرت، نبود سوخت برای ژنراتور، و تجهیزات پزشکی بسیار کم (که به سختی حتی برای برآورده کردن اساسی‌ترین نیاز‌ها هم کافی نیست) در محاصره هستیم. با توپخانه سنگین و بمباران هوایی تل‌الزعتر، و حضور تقریبا مداوم پهپاد‌های تجسسی اسرائیل بر فراز بیمارستان، وضعیت بسیار خطرناک است.

وضعیت بیمارستان اندونزیایی در بیت‌لاهیا

بیمارستان اندونزیایی نیز در حال حاضر تحت محاصره رژیم صهیونیستی است و ۱۵ نفر از کارکنان پزشکی در داخل بیمارستان برای مراقبت از ۳۰ مجروح، ازجمله ۲ نفر در وضعیت وخیم حضور دارند. ۲ بیمار بخش مراقبت‌های ویژه پیش از این به‌دلیل قطعی برق و کمبود اکسیژن ناشی از محاصره رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده بودند.

مروان السلطان، رئیس بیمارستان، گفت: ارتش اسرائیل در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۸ مهر) بیمارستان را گلوله‌باران کرد و ترکش‌های این انفجار‌ها در سراسر بیمارستان پراکنده شد و به سقف آسیب رساند. 

السلطان اضافه کرد: ما به‌شدت کمبود سوخت داریم و در ۳ روز گذشته ژنراتور‌ها را روشن نکرده‌ایم. آخرین تحویل سوخت حدود یک هفته قبل بود. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) در تلاش است تا با ما تماس بگیرد، اما از این کار منع شده است. آب و غذا به‌طور خطرناکی در حال اتمام است. همکاران من یک کیسه آرد قدیمی در بیمارستان پیدا کردند که از آن برای پختن نان استفاده می‌کردند. چیز دیگری در دسترس نیست. پیش از محاصره شمال غزه، ما روزانه آذوقه جمع‌آوری می‌کردیم، اما اکنون همه چیز تمام شده است.

رئیس بیمارستان اندونزیایی همچنین تایید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۳۰ مهر) به بیمارستان اندونزیایی نزدیک شد و ایاد داکا، یکی از پزشکان را احضار کرد و خواستار اطلاعات دقیق درمورد این مرکز شد. آنها به طور خاص درمورد آنچه در زیرزمین و همچنین در طبقه‌های اول و دوم ذخیره می‌شود و مکان بیماران خواستار اطلاعات بودند. پس از دریافت این اطلاعات، یک نظامی صهیونیست به داکا دستور داد که تمام در‌های طبقه همکف را باز کند و از همه چیز تصویربرداری کند. این نظامی همچنین بیمارستان را منطقه جنگی اعلام کرد و به همه دستور داد که این مرکز را تخلیه کنند.

وضعیت بیمارستان کمال عدوان در بیت‌لاهیا

بیمارستان کمال عدوان، تنها بیمارستان دارای بخش اطفال در شمال غزه، از ابتدای ماه جاری در محاصره و حمله‌های متعدد رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. به‌عنوان نمونه، حدود ساعت ۹:۳۰ در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۸ مهر)، هواپیما‌های جنگی رژیم صهیونیستی محوطه بیمارستان را بمباران کردند. حدود ساعت ۰۱:۰۰ روز بعد، یعنی ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۹ مهر)، هواپیما‌های جنگی رژیم صهیونیستی منطقه اطراف بیمارستان را بمباران و به‌سمت مخازن آب و شبکه برق بیمارستان شلیک کردند.

حسام ابوصفیه، مدیر بیمارستان کمال عدوان گفت: وضعیت بدون منابع، لوازم پزشکی یا مواد مصرفی فاجعه‌بار است. ما در محاصره کامل هستیم و از ورود سوخت، غذا و دارو جلوگیری شده است. ارتش اسرائیل از تحویل تجهیزات پزشکی ضروری ازسوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) جلوگیری کرده است. ما با یک فاجعه انسانی واقعی روبرو هستیم.

حسام ابوصفیه تایید کرد که نظامیان صهیونیست از همه جهت بیمارستان کمال عدوان را محاصره کرده و به همه دستور داد تا از محوطه بیمارستان و مناطق مسکونی اطراف آن خارج شوند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ بیمار، ازجمله کودکان در دستگاه تنفس مصنوعی و نوزادان در انکوباتور در این بیمارستان وجود دارد که نمی‌توان آنها را تخلیه کرد. 

مدیر بمارستان کمال عدوان گفت: درپی مرگ ۲ بیمار، بیمارستان مجبور به اجرای سیستم اولویت درمانی شده است. بسیاری از کودکانی که به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند، بدون دسترسی به تجهیزات نجات رها می‌شوند.

یکی کارکنان آمبولانس دفاع مدنی غزه گفت: تعداد کارکنان پزشکی در بیمارستان کمال عدوان محدود بوده و تعداد مجروحان جبالیا و بیت‌لاهیا بسیار بیشتر از ظرفیت بیمارستان است. ما به‌عنوان کارکنان آمبولانس نمی‌دانیم مجروحان را کجا ببریم. بیمارستان کمال عدوان تنها می‌تواند تعداد محدودی از بیماران را در خود جای دهد، اما در شمال غزه، در هر دقیقه و هر ثانیه، مردم کشته و مجروح می‌شوند. 

وی اضافه کرد: مردم نمی‌توانند برای دفن عزیزان خود به قبرستان‌ها دسترسی داشته باشند و اکنون مجبور هستند آنها را در خیابان‌ها دفن کنند. وضعیت فاجعه‌بار است. حرکت ما به‌عنوان خدمه دفاع مدنی و آمبولانس به‌شدت محدود شده است، زیرا نظامیان اسرائیلی درحالی که تلاش می‌کنیم مجروحان را تخلیه کنیم، به‌سمت ما شلیک می‌کنند. 

نتیجه‌گیری

تشدید حمله‌ها علیه ۳ بیمارستان‌های فعال باقی‌مانده در شمال غزه بخشی از کارزار نظام‌مند و حساب‌شده رژیم صهیونیستی با هدف از بین بردن سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه است.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل درمورد اراضی اشغالی فلسطین به‌تازگی دریافته بود که رژیم صهیونیستی یک سیاست هماهنگ را برای نابودی سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه اجرا کرده است.

برچیدن نظام‌مند و حساب‌شده سیستم بهداشتی و درمانی غزه جزء اساسی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه است؛ هدف اشغالگران از بین بردن نهاد‌هایی است که برای نجات جان‌ها و حفظ سلامت عمومی طراحی شده‌اند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *