صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سامانه صد و بیست دیوان عدالت اداری

۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳:۱۳
کد خبر: ۴۸۰۰۶۱۵
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
سامانه صد و بیست دیوان عدالت اداری، پایگاه الکترونیکی است که دستگاه‌های اجرایی باید یک نسخه از مصوبات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خود را ظرف یک ماه پس از وضع یا صدور در آن بارگذاری کنند.

خبرگزاری میزان - باتوجه به اضافه شدن ماده ۱۲۰ به قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲، معاونتی تحت عنوان معاونت حقوق عامه تشکیل شد.

سامانه صد و بیست دیوان عدالت اداری، سامانه‌ای تحت مدیریت معاونت حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری است که در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد.

نحوه بهره‌برداری از سامانه ۱۲۰ دیوان عدالت اداری

سامانه ۱۲۰ دیوان عدالت اداری به نشانی اینترنتی https://۱۲۰.divan-edalat.ir/ پایگاه الکترونیکی بارگذاری مصوبات دستگاه‌های اجرایی و عمومی است که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی موظفند یک نسخه از مصوبات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خود را ظرف یک ماه پس از وضع یا صدور در این پایگاه قرار بدهند.

علاوه بر آن کلیه شهروندان نیز می‌توانند با مراجعه به این سامانه، در رابطه با آیین‌نامه‌های خلاف قانون دستگاه‌ها اعلام گزارش کنند تا معاونت حقوق عامه به پیگیری این موارد بپردازد.

به این نحو که در صفحه ابتدایی این سامانه نوشته شده است: کاربران، در اجرای ماده ۱۲۰ قانون دیوان عدالت اداری چنانچه اقدام یا تصمیم واحد‌های دولتی، شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی و نهاد‌های انقلابی و موسسات وابسته به آن یا تصمیم و اقدام مامورین واحد‌های یاد شده موجب تضییع حقوق عامه می‌شود، از طریق ورود به بخش گزارش تضییع حقوق عامه، و به همراه مستندات مربوطه به دیوان عدالت اداری اعلام کنند.

ماده ۱۲۰ (اصلاحی ۱۴۰۲/۰۲/۱۰) قانون دیوان عدالت اداری مقرر می‌دارد: به منظور حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع آن در حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری، رئیس دیوان یکی از معاونان قضایی خود را برای انجام وظایف زیر تعیین می‌کند:

۱- طرح شکایت از اقدامات و تصمیماتی که به جهات مذکور در ماده (۱۰) این قانون موجب تضییع حقوق عامه می‌شود، نزد شعب دیوان و حسب مورد تجدید نظرخواهی نسبت به آرای مذکور.

تبصره – در موارد موضوع این بند، پرداخت هزینه دادرسی و رعایت تشریفات مواعد قانونی طرح شکایت لازم نیست.

۲- شناسایی آیین‌نامه‌ها، مقررات و سایر نظامات ناظر بر حقوق عامه که مغایر جهات مذکور در ماده (۱۲) این قانون است و درخواست ابطال آن‌ها

تبصره– دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱۲) این قانون مکلفند با حفظ محرمانگی طبق قوانین و مقررات مربوط یک نسخه از مصوبات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خود را ظرف یک ماه پس از وضع یا صدور، در پایگاه الکترونیکی دیوان قرار دهند. خودداری از اجرای این تکلیف از سوی دستگاه‌های مذکور، تخلف اداری محسوب می‌شود.

صفحه اصلی سامانه صد و بیست از چند قسمت تشکیل شده است:

۱- قسمت گزارش تضییع حقوق عامه که صرفاً برای گزارش‌دهی بدون دسترسی به مصوبه مربوطه است.

۲- قسمت آموزش ارسال گزارش که جهت ارائه روش ثبت و ارسال گزارش است.

۳- قسمت ورود به سیستم که از طریق ثبت کد ملی و کلمه عبوری که توسط دیوان عدالت اداری برای کاربران تعریف می‌شود، و از این طریق اشخاص می‌توانند وارد سامانه شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *