صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۱۰ هزار پرونده در دو سال گذشته در استان خوزستان حل و فصل شده است

۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳:۵۸
کد خبر: ۴۸۰۰۴۸۸
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف خوزستان از حل و فصل ۱۰ هزار پرونده در دو سال گذشته با کمک مجمع صلح استان، سران عشایر و صلح یاران خبر داد.

خبرگزاری میزان-رئیس مرکز توسعه حل اختلاف خوزستان به همراه معاون اجتماعی فراجای استان با حضور در اداره کل بازرسی، با مدیرکل این اداره دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی با اشاره به بخشی از عملکرد شورا‌های حل اختلاف، گفت: حضور اقوام مختلف در خوزستان ظرفیت عظیمی است که موجب شکوفایی فرهنگ صلح و سازش در این استان شده است.

وی ادامه داد: عضویت ۲۵۰ نفر از بزرگان عشایر در مجمع صلح استان، حضور ۲۰ نفر از بزرگان در شورای سیاستگذاری عشایر و سران طوایف شورا‌های حل اختلاف و فعالیت بالغ بر ۱۵۰۰ نفر صلح یار در استان، ثمرات چشمگیری برای استان داشته است که حل و فصل قریب به ۱۰ هزار پرونده در دو سال گذشته، گواه این امر است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان خوزستان با اشاره به اقدامات مشترک این مرکز با سایر ادارات تابعه دستگاه قضا در استان، گفت: این اقدامات موجبات پیشرفت برنامه‌های صلح و سازش شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی افزود: این مرکز آمادگی دارد تا در جهت اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و قوه قضاییه، با اداره کل بازرسی استان تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری فرد مدیرکل بازرسی استان خوزستان نیز در این نشست ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت، بی‌تفاوتی در مقابل فساد را نقطه ضعف و آفت برای جامعه برشمرد و گفت: فساد از دیرباز به اشکال مختلف در جوامع وجود داشته است و مقابله با فساد، تلاشی مستمر و دائمی است که لازمه آن نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها توسط بازرسان و اعتماد و همراهی مردم در گزارش تخلفات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری فرد ادامه داد: هر قدر با انتشار اخبار فساد، امید و اعتماد اجتماعی مردم و انگیزه مدیران برای خدمت کاهش می‌یابد، انتشار اخبار برخورد با این پدیده شوم و بستن گلوگاه‌های فساد در راستای پیشگیری از آن، موجب امیدافزایی در جامعه می‌شود و این مسئله برای رسانه‌های جمعی یک رسالت خطیر است که چگونه اخبار را پوشش دهند تا باعث تقویت اعتماد اجتماعی در جامعه شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات کلان استان از جمله سرریز شدن فاضلاب به رودخانه کارون و آلودگی‌های ناشی از فلر‌های نفتی، ریزگرد‌ها و سوزاندن مزارع نیشکر، گفت: در این خصوص پیگیری‌هایی صورت گرفته و نظارت و بازرسی به صورت جدی آغاز شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری فرد با اشاره به اقدامات رئیس کل دادگستری استان در پیگیری حق آلایندگی صنایع بزرگ استان و پرو‌ژه متروی اهواز، اظهارکرد: این پیگیری‌ها قابل قدردانی است و سایر مدیران استان نیز باید با همین دلسوزی و پشتکار موضوعات مبتلابه استان را رصد و تا رفع مشکلات موجود پیگیری و اقداملات لازم را انجام دهند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت نظارت بر فضای مجازی، گفت: لازمه مدیریت فضای مجازی، تولید محتوای مفید و سرگرم‌کننده و توسعه فناوری‌های نوین بومی است که در این خصوص باید از ظرفیت جوانان مستعد، متعهد و متدین کشور بهره‌مند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری فرد در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از زحمات شورا‌های حل اختلاف در رفع اختلافات و ایجاد صلح و سازش، بیان کرد: کارکنان این شورا‌ها بدون چشمداشت در حال خدمت‌گزاری به مردم هستند.

وی افزود: اجرای قصاص حق اولیای دم است، اما می‌تواند اختلافات را بیشتر کرده و ممکن است با اجرای حکم گسترده‌تر شود، اما هنگامی که سازشی ایجاد می‌شود، با رضایت طرفین است و چه بسا اولیای‌دم‌هایی که پس از دریافت دیه، آن را صرف امور خیریه کرده و علاوه بر نجات جان یک فرد، دیگران را نیز از نعمتی برخوردار کرده‌اند و همه این اقدامات مرهون تلاش صلح‌یاران این شوراهاست.

سرهنگ عبداللهی معاون اجتماعی فراجای استان خوزستان نیز در این دیدار، اظهار کرد: این معاونت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار داده است که بخشی از این رسالت خطیر، ایجاد سازش در اختلافات مراجعه‌کنندگان به کلانتری‌ها و پاسگاه‌هاست.

سرهنگ عبداللهی گفت: در سال جاری از ۳۶ هزار پرونده وارده، بالغ بر ۲۴ هزار و ۵۰۰ فقره آن به سازش ختم شد که نسبت به سال گذشته، هشت درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه دائمی آسیب‌های اجتماعی در این معاونت خبر داد و افزود: فراجای استان برای کاهش اختلافات اجتماعی، تفاهم‌نامه‌هایی با شورا‌های حل اختلاف منعقد کرده و آماده همکاری در راه‌اندازی شعب تخصصی در کلانتری‌هاست که این امر از ورود پرونده‌های متعدد به دادگستری پیشگیری می‌کند.

در این دیدار که کارشناسان هر سه نهاد حضور داشتند، در خصوص مسائل اجتماعی استان بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: صلح و سازش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *