صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس کل دادگستری فارس: قضات به نظریه‌های کارشناسان به دید وثاقت می‌نگرند

۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷:۲۲
کد خبر: ۴۸۰۰۳۵۲
دسته بندی‌: قضایی ، دادگستری
رئیس کل دادگستری فارس تاکید کرد: قضات به نظریه‌های کارشناسان به دید وثاقت می‌نگرند و آن را مبنای قضاوت به حق قرار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - مراسم بزرگداشت روز کارشناس با حضور رئیس کل دادگستری فارس، دادستان مرکز استان، معاونین دادگستری فارس، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شیراز، رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس و جمعی از کارشناسان رسمی دادگستری در شیراز برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با تبریک روز کارشناس گفت: پیچیدگی و گستردگی علوم باعث شده است برای اتقان و استحکام آراء قضایی و تحقق بهتر عدالت نظر و دیدگاه کارشناسان یکی از نیاز‌های مبرم در امر قضاوت و زمینه ساز کشف حقیقت رویداد‌ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید صدر اله رجایی نسب با بیان اینکه کارشناسان عالم، متخصص و صاحب نظر با مجهز بودن به علوم روز و آخرین نظریات علمی و بهره گیری از تجربه به عنوان دست پرتوان و یاری دهنده به قضات در امر خطیر قضاوت هستند گفت: این جایگاه باعث شده است قضات نیز به نظریه‌های کارشناسان به دید وثاقت، استحکام و ثبات نگاه کنند و آن را مبنای قضاوت به حق قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه کارشناسان، وکلا و مشاورین در مجموعه قضایی از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردارند و به عنوان بال‌های فرشته عدالت از آنان یاد می‌شود گفت: لازم است از ظرفیت‌های تخصصی کارشناسان به بهترین شکل استفاده شود و این فرصت و امکان وجود دارد که از دیدگاه‌های تخصصی این قشر فرهیخته علاوه بر حوزه‌های قضایی در سایر حوزه‌های اجرایی و حتی قانونگذاری و اصلاح قوانین نیز استفاده شود.

رئیس شورای قضایی استان فارس در ادامه عملکرد مجموعه کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس را مثبت و ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: ادامه این روند با توجه به توان و ظرفیت‌های هیئت مدیره و کارشناسان زبده و کارکشته این مجموعه،   امری مفروض است و بی تردید همانگونه که استان فارس در موضوعات و ابعاد گوناگون جایگاه بالایی در کشور دارد در حوزه کارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف این حوزه نیز رفعت و بزرگی استان فارس به اثبات رسیده است.
حجت الاسلام و المسلیمن رجایی نسب ارجاع پرونده به امر کارشناسی به صورت سیستمی را از جمله رویداد‌های مهم اخیر در دادگستری فارس در راستای اجرای عدالت در ارجاعات خواند و خاطر نشان کرد: سمت و سوی برنامه‌ها و تمهیدات اتخاذ شده در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه حرکت به سمت استفاده از ظرفیت همه کارشناسان به صورت برابر است.

رئیس کل دادگستری استان خواستار احصای کمبود کارشناسان در برخی حوزه‌ها و رشته‌ها شد و تأکید کرد: با جذب کارشناس رسمی در رشته‌هایی که کمبود آنان احساس می‌شود زمینه کاهش زمان اظهار نظر را فراهم کنید.
رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین به موضوع انتقال تجارب ارزشمند کارشناسان خُبره و پیشکسوت نیز اشاره کرد و افزود: پیشکسوتان به عنوان گنجینه‌های علم و تجربه باید قدر دانسته شوند و از داشته‌های علمی و تجربی آنان در جهت رشد و توسعه امور استفاده شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در همایش روز کارشناس با تبریک این روز، عملکرد درخشان بدنه کارشناسی در استان فارس را مستحق تبریک و تقدیر دانست و گفت: کارشناسی یک بخش از قضاوت است و کارشناسان به لحاظ نوع کار و اظهار نظری که در پرونده‌ها دارد در تصمیم گیری قضات سهیم و شریک هستند.

سید مصطفی بحرینی افزود: کارشناسان به اندازه قضات در رسیدگی‌ها دارای مسئولیت مدنی، کیفری و انتظامی هستند بنابراین لازم است از ابتدای ورود به حوزه کارشناسی مد نظر قرار گرفتن این مسئولیت‌های سه گانه یکی از اولویت‌های دوران فعالیت قرار گیرد.
وی همچنین خواستار توجه کارشناسان در حوزه‌های تخصصی به مقوله تولید و رونق  سرمایه گذاری و رفع موانع در این حوزه شد.
وی در پایان بر تشکیل کارگروه مشترک قضایی و کارشناسی تأکید کرد و یادآور شد: در قالب این کارگروه می‌توان موضوعات گوناگون در راستای تعاملات بین دو مجموعه  را حل فصل کرد و سرعت و کیفیت بهره گیری از  نظرات کارشناسی را افزایش داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *