صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه: دفاتر حمایت از خانواده در کل کشور فعال است/ ابلاغ ۱۲ اصل برای پیشگیری از فساد اداری به سازمان‌ها و دستگاه‌ها

۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶:۵۹
کد خبر: ۴۸۰۰۳۴۸
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر اینکه یکی از ارکان و اولویت‌های مهم ما در دستگاه قضایی توجه به خانواده است، گفت: دفاتر حمایت از خانواده در کل کشور فعال است.

خبرگزاری میزان - سید امیر مرتضوی، قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به همراه فرید نجف‌نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز امروز ۳ آبان ۱۴۰۳ با حضور در دادگستری استان البرز در نشست با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درباره اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم در راستای کاهش طلاق، اظهار کرد: یکی از ارکان و اولویت‌های مهم ما در دستگاه قضایی توجه به خانواده است چرا که نهاد خانواده از قداست خاصی برخوردار است و در بازدید امروز از دادگستری استان البرز توانستیم دو زوج را که در آستانه طلاق بودند، به خانواده برگردانیم.

وی افزود: قوه قضاییه اقدامات وسیعی را در این حوزه انجام می‌دهد یکی از اقدامات این است که در قانون حمایت از خانواده در حوزه طلاق توافقی حضور در مراکز مشاوره الزامی است، ولی به این اکتفا نکرده‌ایم، حتی در طلاق‌های به درخواست زوجین نیز در راستای ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده به دادگاه‌های خانواده ارجاع داده‌ایم در برخی از استان‌ها برخی دعاوی که مرتبط با خانواده هستند با کمک رئیس دادگاه‌های خانواده حوزه معاونت پیشگیری به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شود و به تناسب درصد صلح و سازش به مراکز مشاوره امتیاز می‌دهیم.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: نکته دوم دفاتر حمایت از خانواده اطفال و زنان است که در کل کشور در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها فعال است که انواع خدمات را به خانواده‌ها اعم از زنان و اطفال می‌دهند که برکات بسیار خوبی داشته است. براساس ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده قبلاً ملاقات‌ها در پاسگاه‌ها انجام می‌شود، ولی در حال حاضر داخل مراکز ملاقات طفل و خارج از کلانتری‌ها با حضور مشاور، مددکار و روانشناس انجام می‌شود و در برخی مواقع زمینه سازش خانواده‌ها در این ملاقات‌ها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام دیگر موضوع شورای حل اختلاف تخصصی در حوزه خانواده است که این ظرفیت در اکثر نقاط کشور ایجاد شده است. قوه قضاییه در حوزه خانواده بسیار فعالیت دارد تا به مرحله طلاق کشیده نشود و در استحکام و صیانت از نهاد خانواده نهایت تلاش خود را می‌کنیم در برخی مواقع دعاوی اختلافات طایفه‌ای نیز داشته‌ایم که تلاش‌های بسیاری به منظور رفع این اختلافات انجام شده است. در استان البرز در ارتباط با دعاوی خانواده و طلاق میانگین سازش نزدیک به ۲۸ درصد است.

مرتضوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای شناسایی گلوگاه‌های فساد اداری و پیشگیری از آن چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار کرد: در دوره ریاست جمهوری شهید خدمت رئیسی در ارتباط با شناسایی گلوگاه‌های فساد و مشکلاتی که در این راستا به وجود می‌آید اقدامات گسترده‌ای انجام شد در نهایت ۱۲ اصل انتخاب شد تا به سازمان‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شود تا این اصول را رعایت کنند.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این اصل‌ها شامل شفافیت، شایسته سالاری، هوشمندسازی و... بود در درون قوه قضاییه به این معقوله فساد اداری به طور جدی پرداخته شده و ملاحظات بسیار بیشتر است. یکی از اولویت‌های ما در دستگاه قضایی برخورد قاطع و جدی با فساد است و وظیفه دیگرحمایت از سرمایه گذاران مشروع است تا واحد‌های تولیدی تعطیل و کارگران بیکار نشوند باید با شخصی که در کارخانه تخلف کرده است برخورد کنیم نه با کارگرانی که مشغول به کار هستند باید ملاحظاتی را مدنظر قرار دهیم. قوانین متعدد و مختلفی در این حوزه‌ها داریم که ابزارکار است و می‌توانند به ما کمک کنند.

مرتضوی اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در قوه قضاییه اتفاق افتاده است طرح ارتقای آگاهی‌های حقوقی و قضایی در مدارس یعنی طرح قاضی مدرسه است که برای ۴ گروه هدف اعم از دانش آموزان، اولیا، دبیران و مدیران اجرا می‌شود در جرم شناسی علت یابی بسیار مهم است دلیل افزایش پرونده خیلی مواقع این است که به سراغ علت نرفته‌ایم و برخی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که وظیفه‌مند بودند نقش خود را درست انجام نداده‌اند و اگر وظایف خود را انجام ندادند مشمول دستور ترک فعل مقابله با وظایف مدیران و پیشگیری از آن خواهند شد که باید در مقابل دستگاه قضایی پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی مهاجران غیر مجاز اظهار کرد: در رابطه با اتباع زمانی که پرونده به ما ارجاع می‌شود تکلیف داریم به پرونده رسیدگی کنیم اگر غیر مجاز وارد شده بود دستور طرح را صادر کنیم مابقی وظایف با قوه قضاییه نیست. با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم در استان البرز جلسات شورای پیشگیری با موضوع ساماندهی اتباع بیگانه برگزار شده که مصوبات بسیار خوبی تصویب شده است.

وی افزود: پیشگیری از وقوع جرم رویکرد مشارکتی و فراقوه‌ای است یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند یک ماموریت را انجام دهد و همگی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا مدیریت صورت گیرد موضوع اتباع بیگانه نیاز به شناسایی اتباع بیگانه داریم و اینکه چه تعداد از این اتباع مجاز، غیر مجاز و اقامت موقت دارند باید شناسایی و بررسی شود سپس با روش‌های تایید و تعریف شده باید زمینه طرد آن‌ها را از کشور فراهم کنیم.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای دسترسی همگی به سامانه سجام چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: سجام ظرفیت بسیار خوبی در کشور ایجاد کرده و در حال حاضر ۱۸۱ هزار نفر در کشور عضو سامانه سجام هستند یعنی دیده بانان مردمی پیشگیری از وقوع جرم که در
حوزه‌های مختلف به ما در دستگاه قضایی گزارش می‌دهند. ابتدا این گزارش‌ها رصد و پایش می‌شود اگر صحت‌سنجی شد که این گزارش درست است سپس آن را دنبال می‌کنیم. 

وی افزود: یک قسمت ظرفیت سجام گزارش گیری است که باید هدفمند باشد ۱۳۰ هزار گزارش در کل کشور داشته‌ایم که رصد و پایش شده اند و اکثر آن‌ها به نتیجه رسیده است، اما کارکرد سجام به همین محدود نمی‌شود. اختلال قطعی سامانه سجام مربوط به اینترنت است و درصدد ارتقا این سامانه نیز هستیم و سامانه سجام یکی از برنامه‌های قوه قضاییه است.

مرتضوی در پاسخ به سوالی درباره راهبرد قوه قضاییه در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم در موضوع مشروبات الکلی، بیان کرد: در حوزه مشروبات الکلی طرح‌های جامع و پیشگیرانه‌ای  در حوزه جرایم مهم یکی از کار‌هایی است که در قوه قضاییه انجام می‌شود.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی اقدامات دادگستری استان البرز در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم، گفت: دو محور مردمی و اجتماعی شدن را در قوه قضاییه به طور جدی پیگیری می‌کنیم که در استان البرز به خوبی بر روی این دو محور کار شده است به طوری که ظرفیت‌های مردمی، تشکل‌ها، سازمان‌ها، نخبگان، فرهیختگان، مشاوران و کسانی که می‌توانند به قوه قضاییه کمک کنند استفاده شده است.

وی افزود: در حوزه املاک در گذشته فقط پروانه صنفی دریافت می‌کردند، ولی در حال حاضر پروانه تخصصی باید دریافت کنند که کار بزرگی شده و دو همایش بسیار خوبی برگزار شده است امروز از دو مرکز مشاوره نیز بازدید داشتیم. نمایشگاه دائمی پیشگیری از وقوع جرم در حال برگزاری است و پیشنهاد کردم که سطح آن بالا برده شود همچنین منشورات و تولیدات بسیار خوبی در حوزه‌های مختلفی دارند که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

مرتضوی اظهار کرد: استان البرز در حوزه پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار خوب عمل کرده و در حوزه کاهش برخی جرایم مهم و اولویت دار مانند سرقت‌ها اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است در تصادفات و ساماندهی اتباع بیگانه کاهش دارند و اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند. 

وی اظهار کرد: رئیس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد که آمادگی دارد طرح‌های پایلوت را به صورت آزمایشی در استان البرز اجرایی و عملیاتی کند که دو طرح مصوب شده در استان اجرایی و عملیاتی شود یکی از طرح‌ها مرتبط با پیشگیری از تصادفات است و طرح دیگر ارتقا آگاهی‌های عمومی و استفاده از ظرفیتی است که ایجاد شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *