صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

توجه ویژه به ترویج صلح و سازش در سند تحول و تعالی قوه قضاییه/ گفت‌وگو با صلح‌یاری که در طول ۲ ماه ۳۰ پرونده را به سازش ختم کرده است

۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۳
کد خبر: ۴۸۰۰۳۱۴
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
دبیر هیئت صلح شهرستان چوار گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد پرونده‌های محل اختلاف میان شاکی و متشاکی با وساطت پادرمیانی همراه با رضایت طرفین به صلح و سازش ختم شده است و در طی دو ماه گذشته ۳۰ پرونده‌ای که دچار اختلاف شده بودند مختومه شدند.

خبرگزاری میزان - سازش یکی از راه‌های حل‌وفصل اختلافات بین محکوم له و محکوم علیه است و به‌عنوان یک راهکار مسالمت‌آمیز از اتلاف وقت و صرف هزینه زیاد جلوگیری می‌کند بنابراین ایجاد صلح و سازش میان شکات مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌حل برای حل اختلافات حقوقی و کیفری است برای ایجاد زمینه صلح و سازش طرفین با همکاری یکدیگر و در فضایی صمیمانه، به بررسی موضوعات مورد اختلاف پرداخته و با انعطاف‌پذیری و حسن‌نیت، به توافق می‌رسند که این توافق می‌تواند به‌صورت کتبی تنظیم و به تأیید دادگاه برسد تا از ضمانت اجرایی برخوردار شود.

در همین راستا ایجاد و ترویج صلح و سازش و حل و فصل اختلافات که در سند تحول و تعالی قوه قضاییه نیز مورد توجه ویژه قرار دارد توسط صلح‌یاران که ظرفیت‌های مردمی و افتخاری هستند انجام می‌شود و آن‌ها در حل و فصل پرونده‌های قضایی، به دادگستری و شورا‌های حل اختلاف کمک می‌کنند. صلح یاران از میان ریش سفیدان، معتمدان و افراد با تجربه انتخاب می‌شوند و نقش میانجی گری در حل دعاوی مردم را برعهده دارند.

عزیز مراد قیطاسی متولد سال ۱۳۳۰ از سال ۱۳۷۴ عضو شورای حل اختلاف استان ایلام بود و در حال حاضر دبیر هیئت صلح شهرستان چوار است که موفق به سازش در پرونده‌های متعددی شده به همین منظور در ادامه درباره چگونگی فعالیت خود به عنوان یک صلح‌یار در گفت‌وگو با میزان، مطالبی را بیان کرد.

قیطاسی دبیر هیئت صلح شهرستان چوار اظهار کرد: ابتدا در شرکت مخابرات به عنوان مسئول شبکه مشغول به کار بودم که در نهایت با توجه به شناخت و ارتباطم با مردم و وساطت و پادرمیانی‌هایی که در اختلافات میان مردم استان داشتم در شورای حل اختلاف مشغول به کار شدم و در حال حاضر در ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعوا، اخذ رضایت از شاکیان آزادی زندانیان و همچنین نجات محکومان به قصاص در مساجد اقداماتی انجام می‌دهم. در بسیاری از پرونده‌ها که اختلاف آن‌ها مربوط به چند سال می‌شود و پرونده سنگینی بود را با میانجیگری به صلح و سازش ختم می‌کردم.

وی افزود: ساکن ایلام هستم، ولی چون دبیر هیئت صلح شهرستان چوار شده‌ام هر روز به این شهرستان رفت و آمد دارم و در حال حاضر ۷۰ درصد پرونده‌های محل اختلاف میان شاکی و متشاکی با وساطت پادرمیانی همراه با رضایت طرفین به صلح و سازش ختم کرده‌ام و در طی دو ماه گذشته ۳۰ پرونده‌ای که دچار اختلاف شده بودند به صلح و سازش ختم شدند.

دبیر هیئت صلح شهرستان چوار گفت: با توجه به اینکه شهرستان چوار دارای روستا‌های بسیار ایلی است به تمام روستا‌های دور دست سرکشی می‌کنم و درقبال این خدمت علاوه بر اینکه مبلغی دریافت نمیکنم در بسیاری از موارد به برخی از افرادی که نیازمند هستند در حد توان کمک مالی می‌کنم. با توجه به تعداد بسیار روستا‌های شهرستان چوار ۱۰۰ صلح یار دیگر مشغول به فعالیت هستند و با حضور در مساجد به رفع اختلاف میان طرفین می‌پردازند.

قیطاسی بیان کرد: بیشتر موضوعات پرونده‌هایی که طرفین در آن دچار اختلاف می‌شوند مربوط به اختلاف در تقسیم ارث، اختلافات ملکی و اختلافات میان زوجین اعم از طلاق، حضانت، نفقه، مهریه، یا تقسیم اموال است. در پرونده‌هایی که موضوع آن اختلاف میان زوجین جوان است وقت بسیاری را صرف می‌کنم حتی با طرفین برخی از این پرونده‌ها در منزل شخصی خود دیدار می‌کنم تا سریعا مشکلات آن‌ها رفع شود.

وی ادامه داد: حل اختلاف میان طرفین دعوا توسط صلحیاران با توجه به اینکه مردمی است بیشتر منجر به صلح و سازش می‌شود و با توجه به شناختی که صلحیاران از طرفین دارند نفوذ کلام آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد و این امر از ورود بسیاری از پرونده‌ها به محاکم جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *