صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس کل دادگستری استان کرمان: قضات تاجای ممکن از بازداشت افراد بپرهیزند

۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲:۴۴
کد خبر: ۴۸۰۰۲۷۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کرمان خطاب به قضات گفت: تاکید ما هم به قضات و مسئولان قضایی در استان این است که تا آنجا که مقدور و ممکن است، وفق موازین قانونی، از به زندان انداختن متهمانی که به زندان رفتن آن‌ها ضرورتی ندارد، اجتناب شود.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در نشست قضایی با قضات دادسرای عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان اظهار کرد:ریاست قوه قضاییه بار‌ها تاکید کرده اند؛ قطعاً بازداشت موقت فردی که بازداشت او ضرورت ندارد، برای خود آن فرد و خانواده‌اش و حتی سازمان زندان‌های ما، واجد آسیب‌ها و هزینه‌هایی است.

وی افزود:تاکید ما هم به قضات و مسئولان قضایی در استان این است که تا آنجا که مقدور و ممکن است، وفق موازین قانونی، از به زندان انداختن متهمانی که به زندان رفتن آن‌ها ضرورتی ندارد، اجتناب شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خطاب به قضات گفت:طبق تاکیدات ریاست قوه قضاییه ما قضات باید تمهیداتی بیاندیشیم تا از بازداشت بلاوجه افراد اجتناب شود و اگر فردی هم به ضرورت، بازداشت شد، پس از رفع آن ضرورت، نسبت به آزاد کردن آن تا زمان صدور حکم نهایی، اقدام کنیم.

دادسرا پیشانی دستگاه قضایی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی همچنین ضمن تقدیر از بازپرسان و دادیاران مجتمع قضایی ٢٢ بهمن کرمان و زحمات جهادگونه آنان بیان کرد: مراجعه اولیه مردم به دادسرا‌ها است و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است لذا نزاع‌ها و درگیری‌های طرفین در مرحله دادسرا‌ها صورت می‌گیرد و به تدریج کار‌های پرونده انجام و طرفین به آرامش بیشتری می‌رسند و بعدپرونده به دادگاه می‌رود لذا شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا‌ها با سایر مراجع قضایی قابل مقایسه نیست و بسیار دشوار است.

وی تصریح کرد:از امروز و با راه اندازی دادگاه‌های صلح در مرکز استان به صورت رسمی کل استان تحت پوشش دادگاه‌های صلح قرار گرفت و امیدواریم با راه اندازی دادگاه‌های صلح شاهد کاهش حجم پرونده‌ها در شعب باشیم.

رویکرد دستگاه قضایی سوق دادن پرونده‌ها به صلح و سازش است

وی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، افزود: همکاران قضایی سعی کنند پرونده‌ها را به سمت صلح و سازش سوق دهند

رئیس کل دادگستری استان کرمان خواستار شد: لازم است نسبت به مسئولیت‌هایی که در قوه قضاییه داریم حساسیت بیشتری به خرج دهیم و مراقبت نماییم تا دچار روزمرگی نشویم و تمام واحد‌ها و بخش‌های دستگاه قضایی استان تلاش کنند با همکاری، هماهنگی و هم افزایی در راستای تحقق اهداف عالی ترسیم شده قدم بردارند.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به پرونده‌هایی که مرتبط با حق الناس است و یا پرونده‌های کثیرالشاکی اظهار کرد: این پروند‌ها باید همواره در رصد قضات باشند تا با کاهش موجودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی مواجه باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی  با اشاره به اجرای طرح رقومی سازی پرونده‌ها در کرمان بر ضرورت پالایش هر چه سریع‌تر پرونده‌های راکد تاکید کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغ شده و تاکید رئیس قوه قضائیه باید پرونده‌ها پیش از بایگانی، در شعبه پالایش شوند تا ضمن بالا رفتن سرعت دسترسی به اطلاعات پرونده‌ها، امکان ماندگاری و سوابق پرونده‌ها افزایش یابد.

کاهش قابل توجه پرونده‌های معوق و مسن در دادسرای مرکز استان کرمان

مهدی بخشی اولویت اول دادستانی کرمان را رسیدگی به پرونده‌های مسن و به تبع آن کاهش اطاله دادرسی دانست و گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر تعداد قابل توجهی از پرونده‌های معوق و مسن در دادسرای مرکز استان کرمان کاهش یافته‌اند.

دادستان کرمان  ضمن تشکر از زحمات شبانه‌روزی قضات در رسیدگی به پرونده‌ها و گزارشات بیان کرد: تمامی برنامه‌های ابلاغی از سوی معاونت راهبردی و دادستانی کل کشور در قالب و نظم خاصی و در برنامه‌زمانبندی مشخص با محوریت یکی از دادیاران دادسرای مرکز استان و همراهی معاونین و همکاران در شعب بازپرسی و دادیاری در حال انجام است.

مهدی بخشی عنوان کرد: به رغم حجم بالای کار در دادستانی کرمان و کمبود نیروی قضایی و اداری، تمهیداتی اندیشیده شده است تا در رسیدگی‌ها تسریع و پرونده‌های معوق و مسن کاهش یابد که این هدف در ماه‌های گذشته به صورت قابل توجهی محقق شد و این روند ادامه دارد.

گامی تحول آفرین در اجرای ابلاغ الکترونیک در دادستانی مرکز استان کرمان

وی اجرای صحیح فرآیند ابلاغ الکترونیک را در تکریم هرچه بهتر ارباب رجوع و کاهش اطاله دادرسی مهم برشمرد و اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در دادسرای کرمان تحولی اساسی در زمینه اجرای ابلاغ الکترونیک صورت گرفته و در این خصوص با میانگین کشوری فاصله‌ای نداشته‌ایم.

خوشبختانه اقدامات خوبی در جهت تأمین حداقل امکانات مورد لزوم و امکانات بهداشتی و رفاهی کمپ نگهداری و بازپروری ماده ١۶ قانون مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و با جذب کمک از خیرین ان شاءالله به زودی مکان جدیدی برای کمپ راه‌اندازی خواهد شد که کمک زیادی در جمع‌آوری معتادان متجاهر و پاک‌سازی چهره شهر خواهد کرد.

دادستان کرمان به کمبود شدید کادر قضایی و اداری و بلاتصدی بودن چندین شعبه در دادسرای مرکز استان به دلیل راه‌اندازی دادگاه‌های صلح و انتقال همکاران اشاره و گفت: با تمام این مشکلات، آنچه که در مجموعه دادستانی کرمان مسلم و مسجل است، تلاش شبانه روزی همکاران قضایی و اداری است که حقیقتاً قابل تحسین و ستودنی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *