صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نماینده مجلس: نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان رضایت حداکثری مردم را به همراه دارد

۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱:۰۱
کد خبر: ۴۸۰۰۱۷۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد بستر جدید همکاری و تعامل بین مردم و دولت با اختصاص مالیات‌های پرداختی مودیان با انتخاب پروژه توسط خود مودی گفت: وقتی شهروندان مشاهده کنند که بر اثر پرداخت مالیات پروژه‌های عمرانی به نتیجه رسیده است، احساس رضایت حداکثری از پرداخت مالیات خواهند داشت و فرار مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - مالیات یکی از بخش‌های حساس و سوال‌برانگیز در تمامی دولت‌ها بوده و هست. همواره این نگرانی در میان شهروندان وجود دارد که مالیات پرداختی‌‌شان کجا هزینه می‌شود. سازمان امور مالیاتی طی سال گذشته در چارچوب طرحی با عنوان نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان بستری فراهم کرد که مالیات‌دهندگان بتوانند به صورت برخط و مستقیم محل هزینه‌کرد مالیات‌شان را مشخص کنند. 

به گفته کارشناسان، مشارکت مالیات‌دهندگان در تعیین محل صرف مالیات‌ها کمک بزرگی به مردمی‌سازی نظام مالیاتی کشور می‌کند. در کشوری مانند ما که همواره درآمد‌های نفتی منبع اصلی بودجه بوده است و مردم عادت به پرداخت مالیات ندارند، باید اقداماتی در راستای ارتقای فرهنگ مالیاتی به اجرا گذاشته شود. 

در همین راستا حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مشهد و کلات در مجلس در گفت‌وگو با میزان در مورد اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان که در سال جاری توسط سازمان امور مالیاتی به اجرا گذاشته شد، گفت: هر چقدر بتوانیم نظر و رأی مردم را در امور مختلف دخیل کنیم، به مردمی‌سازی امور نزدیک می‌شویم. این امر برایمان مزیت‌های فراوانی دارد. این که مالیات‌دهندگان خودشان محل صرف مالیات‌شان را مشخص کنند، قطعاً در ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور موثر است و به افزایش رضایت‌مندی شهروندان از پرداخت مالیات منجر می‌شود.

وی ادامه داد: بهادادن به شهروندان در کشور‌های مختلف مدنظر است. این کار با این هدف صورت می‌گیرد که مردم احساس کنند در مدیریت کشور نقشی دارند. وقتی این احساس در آن‌ها به وجود آمد، همکاری بیشتری در امور دارند و حکمرانی با سهولت و رضایت بیشتری صورت می‌گیرد. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مردم‌سالاری دینی در کشور ما با تأکید مطرح است و به انحای مختلف زمینه برای مشارکت مردم در امور متفاوت کشور فراهم شده است. در عرصه سیاسی، مردم پای صندوق‌های رأی می‌آیند و مشخص می‌کنند چه کسی به عنوان رئیس جمهور، نماینده مجلس و... مسئولیتی بر عهده بگیرد. در حوزه مالیات نیز همین امر صادق است و اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان به مردمی‌سازی نظام مالیاتی کشور کمک می‌کند.

اخلاقی امیری گفت: قرار بر این است که مالیات‌ها به سازندگی کشور کمک کنند و پروژه‌ها را در حوزه‌های مختلف اعم از بهداشت و درمان، حمل و نقل، آموزش و پرورش و... پیش ببرند. اختیار دادن به مودیان به نحوی که بتوانند محل هزینه‌کرد مالیات‌هایشان را مشخص کنند، به عنوان یک مشوق عمل می‌کند و افراد را به پرداخت مالیات تشویق می‌کند. بنابراین، طرح مورد بحث یک راهکار تشویقی به منظور مقابله با فرار مالیاتی است. 

وی ادامه داد: اعتماد کردن به مردم و این که امور به آنان سپرده شود، در هر زمینه‌ای برایمان سودمند است. در حوزه مالیات نیز مردمی‌سازی امور می‌تواند کمک‌کننده باشد. مردم‌سالاری دینی عملاً به همین معناست که مردم را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهیم و زمینه را برای فعالیت آنان در حوزه‌های مختلف به وجود بیاوریم. 

اخلاقی امیری در مورد این موضوع که پروژه نشان‌دار کردن مالیات با توجه ویژه بر تخصیص عادلانه مالیات به سرانجام رسید و طی آن با محوریت تمرکززدایی از کلانشهرها، پروژه‌های مربوط به استان‌های محروم در اولویت تخصیص مالیات قرار گرفت، تصریح کرد: مردم عزیزی که در تهران زندگی می‌کنند، نباید این تصور برایشان به وجود بیاید که منابع مالیاتی آن‌ها برای مناطق محروم هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها به درستی مناطق محروم در اولویت تخصیص مالیات‌ها قرار گرفته‌اند. باید نگاه ما به کل کشور باشد. مرز‌های استانی تنها به منظور تسهیل در مدیریت امور به وجود آمده-اند و واقعیت این است که توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور باید مدنظر قرار بگیرد. 

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد بستر جدید همکاری و تعامل بین مردم و دولت با اختصاص مالیات‌های پرداختی مودیان ذیل تبصره ماده ۱۰۰ با انتخاب پروژه توسط خود مودی به پروژه‌های زیرساختی ملی و استانی کشور با پیشرفت فیزیکی بالا این مزیت را دارد که مردم نتیجه ملموس پرداخت مالیات را می‌بینند. وقتی شهروندان مشاهده کنند که بر اثر پرداخت مالیات فلان پروژه عمرانی به نتیجه رسیده است، احساس رضایت حداکثری از پرداخت مالیات خواهند داشت و فرار مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: مالیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *