صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شمارش معکوس برگزاری انتخابات در آمریکا؛ سایه سنگین تشدید خشونت سیاسی

۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰:۱۱
کد خبر: ۴۸۰۰۰۱۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
ثبت ۳۰۰ مورد حادثه خشونت سیاسی طی ۲ دهه گذشته در آمریکا، نگرانی‌ها درباره تشدید خشونت‌های سیاسی را در آستانه برگزاری انتخابات در این کشور افزایش داده است.

خبرگزاری میزان – خشونت سیاسی در دهه‌های گذشته جای پای خود را در عرصه سیاسی آمریکا محکم کرده و به بخشی جدایی‌ناپذیر و البته غیرقابل انکار از فرایندها، تحولات و رویداد‌های عرصه سیاسی این کشور به‌ویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل کرده است.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نگرانی مقام‌های آمریکایی درباره چشم‌انداز خشونت سیاسی در این کشور افزایش یافته و سبب بروز هشدار‌های جدی درباره افزایش خشونت‌های سیاسی هنگام برگزاری انتخابات و پس از اعلام نتیجه این رویداد شده است.

آمریکا در حالی کمتر از ۲ هفته دیگر در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود که بزرگ‌ترین و پایدارترین موج خشونت سیاسی خود را از دهه ۱۹۷۰ تجربه می‌کند؛ موجی که ۵۱ حادثه ازجمله تلاش برای سوءقصد به دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری تا درگیری‌های منجر به خسارت‌های جدی مالی را در سال ۲۰۲۴ رقم زده است.

در عین حال، چند قاضی آمریکایی هشدار دادند که فضای این کشور برای تکرار رویداد ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) در کنگره آمریکا آماده است؛ پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی نیز درباره افزایش خطرناک و قابل توجه تهدید‌ها و خشونت‌ها علیه کارکنان برگزاری انتخابات هشدار داد.

کار به جایی رسیده است که در برخی از حوزه‌های انتخاباتی مانند ایالت آریزونا، برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از نگهبانان مسلح و پهپاد‌های نظارتی نیز در نظر گرفته شده است.

چرا تهدید خشونت سیاسی در آمریکا جدی است؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مهم آمریکا، تهدید تروریسم داخلی و خشونت سیاسی همچنان نگرانی‌های مهمی برای مقام‌ها و مردم این کشور هستند؛ تا جایی که شمار قابل توجهی از رای‌دهندگان آمریکا به دلیل نگرانی از خشونت‌های سیاسی در روند رای‌گیری، خواستار شرکت در رای‌گیری راه دور شده‌اند.

تقریبا چهار سال پس از حادثه ۶ ژانویه در کنگره آمریکا، قطبی شدن جامعه آمریکایی با گسترش اطلاعات نادرست ازسوی بازیگران دولتی و غیردولتی تشدید شده است؛ این دوقطبی شدن فزاینده خطر خشونت علیه جوامع آسیب‌پذیر، ازجمله مهاجران و مسلمانان را علاوه بر مقام‌های دولتی و مجریان قانون آمریکا را افزایش می‌دهد.

گروه‌های افراطی خشونت‌گرا - مانند برتری‌طلبان سفیدپوست، نئونازی‌ها، افراط‌گرایان و هرج‌ومرج‌طلب‌ها فعالانه اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه را در فضای مجازی منتشر می‌کنند تا تبلیغات خود را ترویج کنند، بر سران سیاسی تاثیر بگذارند و روایت‌های خود را در گفتمان جریان اصلی سیاسی جاسازی کنند.

این گروه‌ها همچنین فعالانه به دنبال اهرم‌سازی از رویداد‌ها و تحولات ژئوپلیتیکی، برای رادیکال‌سازی و عضوگیری جدید و البته تحریک دیگران به خشونت هستند؛ علاوه بر این، این گروه‌ها فعالیت‌های خود را چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ افزایش داده‌اند و از نگرانی عمومی در مورد نتیجه انتخابات، مشروعیت آن و پیامد‌های بعدی برای اهداف خود استفاده می‌کنند.

نگرانی‌های جدی از خشونت‌های سیاسی پساانتخاباتی

یافته‌های نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهند که تقریبا سه‌چهارم رای‌دهندگان آمریکایی نگران خشونت‌های سیاسی پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ۵ نوامبر هستند.

یک محقق آمریکایی درباره یافته‌های یادشده، اعلام کرد: در حالی که همیشه خطر حمله‌ها به سبک گرگ تنها وجود دارد، حمایت عمومی از خشونت می‌تواند مردم را وادار به انجام عمل کند و آن‌ها را وادار کند که عمل خشونت‌آمیز برایشان محبوبیت داشته باشد.

برخی از کارشناسان نیز هشدار دادند که آمریکا در آستانه خطر اعتراض‌های طولانی‌مدت و تنش‌های نژادی گسترده است.

در حالی که مقام‌های آمریکایی تلاش می‌کنند در روز‌های پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بازار داغ اتهام‌زنی را به دیگر کشور‌ها برای آنچه مداخله در انتخابات این کشور خوانده‌اند، داغ‌تر کنند، کارشناسان می‌گویند که افراط‌گرایی خطری جدی برای این کشور طی هفته‌ها و ماه‌های آینده است که می‌تواند علاوه بر دامن زدن به اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، اعتبار این کشور در زمینه‌های حقوق بشری و امنیت بین‌المللی را بیش از پیش تضعیف کند.

یک هشدار جدی؛ تهدید ترامپ درباره به راه افتادن حمام خون

نتیجه انتخابات آمریکا در کنار دیگر دلایل یادشده می‌تواند از مهم‌ترین دلایل بروز خشونت‌های تشدیدشده سیاسی در این کشور باشد.

مقام‌های جمهوری‌خواه در حال آماده شدن برای متوقف کردن و لغو شمارش در شکست ترامپ هستند و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هم نسبت به راه افتادن حمام خون در صورت شکست مجدد در انتخابات هشدار داد.

این هشدار برای مقام‌ها و مردم آمریکا جدی است؛ چراکه آن‌ها حادثه ۶ ژانویه را به‌خوبی به خاطر دارند؛ ضمن اینکه اظهارات مداوم ترامپ درباره تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را به دفعات در کارزار‌های انتخاباتی او در سال جاری شنیده‌اند.

در عین حال، موضوع نگران کننده دیگری هم وجود دارد؛ بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حامیان کامالا هریس، انتظار دارند در صورت شکست وی در انتخابات، اعتراض گسترده جدی در آمریکا برپا شود.

رویترز: فضای انتخاباتی ۲۰۲۴ در آمریکا بسیار متزلزل است

رویترز در گزارشی درباره بزرگ‌ترین افزایش خشونت سیاسی در آمریکا از دهه ۱۹۷۰ در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، نوشت که فضای انتخاباتی در آمریکا بسیار متزلزل است.

براساس این گزارش، آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۳۰۰ مورد و از ۶ ژانویه ۲۰۲۱ دست‌کم ۵۱ مورد خشونت سیاسی را شناسایی کرده است.

بررسی خشونت‌های سیاسی اخیر در آمریکا

آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد موجی گسترده از خشونت‌های سیاسی بوده است که مهم‌ترین آن‌ها، ۲ سوءقصد به ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو است.

از دیگر حوادث جنجال‌برانگیز در چارچوب خشونت‌های سیاسی در آمریکا سه تیراندازی در هفته‌های اخیر در دفتر ستاد‌های انتخاباتی حزب دموکرات در ایالت آریزونا می‌توان اشاره کرد.

دیگر موارد خشونت‌های سیاسی اخیر در آمریکا طیف وسیعی از حوادث مربوط به دعوا‌های کوچک بر سر نماد‌های سیاسی تا نزاع‌های خشونت‌آمیز و تخریب اموال در تجمع‌ها بود؛ بیشتر خشونت‌های سیاسی سال جاری به جز ۲ مورد مرگ‌بار نبودند؛ این ۲ مورد عبارتند از: مرگ یک تماشاگر در جریان سوءقصد جولای (تیر/ مرداد) به جان ترامپ و مرگ عامل این حادثه.

کارشناسان افراط‌گرایی سیاسی هشدار می‌دهند که فضای پرتنش در اطراف انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ وضعیت بسیار ناآرامی ایجاد کرده است؛ دلایل متعددی برای این امر وجود دارند: ترامپ به‌ویژه اغلب از لفاظی‌های جنجالی استفاده و تهدید می‌کند که دشمنان سیاسی خود را محاکمه می‌کند و ...

رئیس Common Ground USA، سازمان مطالعه‌کننده راه‌های پر کردن شکاف‌های سیاسی و فرهنگی آمریکا در این باره، گفت: آمریکایی‌ها شروع به تلقی خشونت به‌عنوان بخشی از راه سیاست‌گذاری کرده‌اند؛ در فضای بی‌اعتمادی کنونی، حوادث خشونت‌بار می‌توانند به چیزی بزرگ‌تر متاستاز شود.

یک استاد دانشگاه شیکاگو که در مورد خشونت سیاسی مطالعه می‌کند، نسبت به چشم‌انداز خشونت پس از انتخابات آمریکا در ایالت‌های میدان نبرد ابراز نگرانی کرد؛ وی این موضوع را به فصل آتش‌سوزی جنگلی با مقدار زیادی مواد قابل احتراق خشک و پتانسیل برخورد صاعقه تشبیه کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو که در مورد خشونت سیاسی مطالعه می‌کند، به‌تازگی در مقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشت که تحقیقات او سطوح بالایی از حمایت از خشونت سیاسی را نشان می‌دهد که دو حزبی بود.

راه‌اندازی گروه ویژه بررسی تهدید‌های انتخاباتی

هیچ داده دولتی در آمریکا درباره خشونت سیاسی وجود ندارد، اگرچه این پدیده به یک هنجار عادی در زندگی سیاسی آمریکا تبدیل شده است؛ هرچند چند دانشگاه و گروه تحقیقاتی خصوصی این موضوع را معمولا با استفاده از پایگاه‌های داده ساخته‌شده ازسوی حساب‌های خبری دنبال می‌کنند؛ برخی از پایگاه‌های داده‌ای یادشده شامل جنایت‌های ناشی از نفرت هستند.

در عین حال، هشدار اریک گارلند، دادستان کل آمریکا برای بسیاری از مقام‌های آمریکایی یک زنگ خطر جدی بوده است؛ وی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اگر تهدید به آسیب رساندن یا کشتن یک کارمند یا داوطلب در انتخابات آمریکا وجود داشته باشد، وزارت دادگستری فرد تهدیدکننده را پیدا کرده و مسئول خواهد دانست.

وزارت دادگستری آمریکا به‌تازگی گروه ویژه تهدید‌های انتخاباتی را راه‌اندازی کرد تا به آنچه دادستان کل آمریکا، به‌عنوان «افزایش بی‌سابقه تهدید علیه کارکنان دولتی که انتخابات ما را مدیریت می‌کنند» خوانده است، پاسخ دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *