صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جزئیاتی از لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰:۳۶
کد خبر: ۴۷۹۹۸۶۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
بخش اول لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ صبح امروز تقدیم مجلس شد که معافیت از مالیات حقوق تا سقف ۲۴ میلیون تومان، افزایش حقوق بازنشستگان، منابع ارزی واردات خودرو و مالیات خودرو‌های لوکس در آن آمده است.

خبرگزاری میزان - رئیس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بعد از بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۴، این لایحه را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کرد که در ادامه به جزئیاتی از آن اشاره خواهیم کرد.

حداقل حقوق بازنشستگان ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ حداقل حکم حقوق بازنشستگان به میزان صد و هشت میلیون (۱۰۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین شده است.

سقف ٢ میلیارد یورویی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴

براساس لایحه بودجه سال ١۴٠۴، در راستای اجرای قانون هوای پاک، صادرکنندگان مجاز شناخته شده‌اند، تا سقف ۲ میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود یا منابع مورد تایید بانک مرکزی، با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند.

مالیات زمین در سال ۱۴۰۴ 

طبق لایحه بودجه سال آینده، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، و واحد‌های مسکونی که ارزش هر یک از آن‌ها بیش از پانصد میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند. 

حقوق تا سقف ۲۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد

مطابق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، در سال آینده حقوق دریافتی تا سقف ۲۴ میلیون تومان ماهانه، معاف از پرداخت مالیات می‌شود.

نقل و انتقالات خودرو پیش از پرداخت مالیات ممنوع اعلام شد

بر اساس لایحه بودجه سال ١۴٠۴، برای خودرو‌های مشمول مالیات، پیش از پرداخت مالیات، نقل‌و انتقال قطعی و اجاره‌ای ممنوع خواهد بود.

برای خودرو‌های بالغ بر پنج میلیارد تومان که به موجب این بند برای آن مالیات وضع شده، پیش از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال (شامل مالیات بر دارایی)، نقل‌وانتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده

براساس بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران، مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

مالیات خودرو‌های بالغ بر ۵ میلیارد تومان، یک درصد افزایش یافت

براساس بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ که منتشر شد، مالیات خودرو‌های لوکس با قیمت بیش از پنج میلیارد تومان به میزان یک درصد افزایش پیدا کرد.

درآمد دولت از واردات چقدر می‌شود؟

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۴ از مفروضات منابع و مصارف عمومی دولت در سال ۱۴۰۴ حقوق ورودی حاصل از ارزش کل واردات کشور در این سال ۶۱.۲ میلیارد یورو خواهد بود. 

حقوق ورودی از محل دارو، مواد اولیه دارویی، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک اطفال به اضافه کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی و کشاورزی ۱۱ میلیارد یورو خواهد بود. 

حقوق ورودی از محل واردات ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد اولیه و واسطه‌ای ۳۴.۷ میلیارد یورو خواهد بود. 

حقوق ورودی دولت از محل واردات شمش طلا ۰.۹ میلیارد یورو، خودروی سواری ۱.۸ میلیارد یورو و کشنده‌ها ۱.۴ میلیارد یورو برآورده است. 

یارانه نقدی در سال آینده چقدر است؟

طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ یارانه نقدی، مستمری خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ۴۰۵۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

سقف پاداش پایان خدمت ۶۵۰ میلیون تومان اعلام شد

آن طور که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده است پاداش پایان خدمت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ سال و تا سقف ۶۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

حق بیمه برق افزایش یافت

طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ میزان حق بیمه برای سال ۱۴۰۴ افزایش یافته است.

 در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی ‏حوادث طبیعی حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی ‏دارای انشعاب قانونی برق در سال ۱۴۰۴ به مبلغ ۴۲۰ هزار تومان تعیین می‌شود که سهم مالکان به مبلغ سالانه حداکثر ۱۶۸ هزار تومان توسط وزارت نیرو با رعایت قوانین و مقررات از طریق درج در ‏قبوض برق واحد‌های مسکونی دریافت و به‌حساب صندوق ‏مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

عوارض گمرکی واردات موبایل ثابت ماند

بر اساس لایحه بودجه سال ١۴٠۴، از محل واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در رویه تجاری، ۱۵ درصد حقوق گمرکی اخذ خواهد شد؛ این میزان عوارض در سایر رویه‌ها ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است که نسبت به مصوبه واردات در سال جاری تغییری نخواهد داشت.

تعرفه آب خانگی افزایش یافت

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بها به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب تا الگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی (و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیرخانگی) آب، مبلغ ۲ هزار ریال و به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی (و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیرخانگی) آب مبلغ ۴ هزار ریال از مشترکان خانگی و غیرخانگی دریافت و به حساب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: بودجه1404

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *