صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بالا گرفتن اعتراض‌ها برای تعطیل شدن بازداشتگاه مهاجرتی بدنام ویژه زنان در انگلیس

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۷۹۹۶۸۱
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
درخواست برای تعطیل شدن بازداشتگاه مهاجرتی ویژه زنان در انگلیس، درپی افزایش گزارش‌های مربوط به نقض حقوق زنان بازداشت‌شده افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان – با رشد محدودیت‌ها و سیاست‌های سختگیرانه علیه مهاجران و پناهجویان در انگلیس، این افراد بیش از هر زمانی در معرض نقض حقوق خود قرار گرفته و متحمل رنج‌های بیشتری می‌شوند.

درخواست‌ها برای تعطیلی تنها بازداشتگاه مهاجرتی ویژه زنان در انگلیس با نام Derwentside درونتساید افزایش یافته است؛ مرکزی بدنام که آسیب‌دیده‌ترین زنان یعنی زنان مهاجر و پناهجو را در خود جای داده است.

درونتساید کجاست؟

درونتساید یکی از هشت مرکز بازداشت مهاجرتی در انگلیس است که در سال ۲۰۲۱ با هدف اصلی حبس کردن زنان مهاجر و پناهجو افتتاح و جایگزین بازداشتگاه بدنام یارلز وود شد؛ فرآیندی که به‌عنوان بازداشت پیش از اخراج شناخته می‌شود.

وضعیت زنان در این بازداشتگاه در میانه تلاش‌های دولت انگلیس برای انتقال مهاجران به دیگر کشور‌ها ازجمله کشور‌های آفریقایی نگرانی‌ها درباره زنان محبوس در درونتساید را افزایش داده است.

در اول سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۰ شهریور ۱۴۰۲) قرارداد ۷۰ میلیون پوندی برای واگذاری اداره درونتساید با یک شرکت چندملیتی فعال در ۷۰ کشور با درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری بسته شد.

گروه‌های حقوق بشری و منتقدان می‌گویند که این اقدام در جهت وخامت اوضاع مهاجران و پناهجویان محبوس در درونتساید عمل می‌کند، زیرا شرکت یادشده برای کاهش هزینه‌های بازداشت اقدام می‌کند و این به معنای سخت‌تر شدن شرایط افراد بازداشت‌شده است.

یک فعال حقوق مهاجران در این باره گفت: انگلیس در مسیر بی‌توجهی آشکار به قوانین بین‌المللی بشردوستانه‌ حرکت می‌کند که تضعیف اعتبار بین‌المللی کشور را درپی دارد.

ساکنان درونتساید؛ زنان آسیب‌دیده و بی‌پناه

آخرین آمار مربوط به زنان مهاجر بازداشت‌شده در انگلیس مربوط به دسامبر ۲۰۲۳ (آذر سال گذشته) است؛ در آن زمان ۸۶ زن مهاجر و پناهجو در انگلیس در بازداشت بودند.

بیشتر ساکنان درونتساید زنانی هستند که جز آسیب‌دیده‌ترین افراد محسوب می‌شوند؛ آن‌ها عمدتا قربانیان خشونت جنسی، قاچاق انسان، سوءاستفاده، استثمار، ... هستند و نیازهای ویژه‌ای برای بهبود و بازگشت به زندگی عادی دارند.

در عین حال، منتقدان می‌گویند که دولت انگلیس با محبوس کردن زنان مهاجر و پناهجو در این مرکز دورافتاده عملا آن‌ها را از زندگی اجتماعی منزوی کرده است.

برخی از زنان سابقا زندانی در درونتساید، از تجربه نقض حقوق خود در این مرکز سخن می‌گویند؛ این تجربه‌ها، روایت‌های دسته اولی از بی‌رحمی و آسیب‌هایی هستند که طی بازداشت به آن‌ها تحمیل شده است.

گزارش‌های مختلفی از آسیب‌های جدی به سلامت روان زنان بازداشت‌شده در درونتساید حکایت دارند.

یک گزارش تهیه‌شده ازسوی ناظر زندان‌های انگلیس نشان داد که از هر پنج زن در درونتساید یک زن احساس خودکشی می‌کند، در حالی که بیش از دو سوم احساس افسردگی می‌کنند.

 

 

تشدید اعتراض‌ها به ادامه فعالیت درونتساید

طی روز‌های گذشته چند رویداد اعتراضی در مقابل درونتساید برگزار شده است.

معترضان خواهان تعطیل شدن این بازداشتگاه مهاجرتی هستند؛ برخی از اعتراض روز شنبه مقابل درونتساید به‌عنوان بزرگ‌ترین اعتراض علیه بازداشتگاه مهاجرتی یادشده از زمان افتتاح در سال ۲۰۲۱ یاد کردند.

 

وضعیت بحرانی بازداشتگاه‌های مهاجرتی در انگلیس

بررسی‌ها نشان می‌دهند که هشت مرکز اصلی بازداشت پیش از اخراج IRC‌ها در انگلیس از نقض جدی قوانین رنج می‌برند.

رئیس بازرسی زندان‌های انگلیس هشدار داده است که ایمنی مراکز مهاجرتی در سراسر کشور روبه‌وخامت است و استفاده دولت از آن‌ها به‌طور بالقوه به مهاجران آسیب‌پذیر آسیب می‌رساند.

وی تاکید کرد: وخامت نگران‌کننده ایمنی در مراکز یادشده یک علت جدی برای نگرانی است.

در عین حال، از نظر برخی، حبس طولانی‌مدت مهاجران و پناهجویان در مراکز بازداشت پیش از اخراج نقض آشکار حقوق آن‌ها است.

براساس گزارش تهیه‌شده درباره وضعیت هارموندزورث به‌عنوان یکی از بازداشتگاه‌های پیش از اخراج مهاجران، این مرکز در وضعیت تکان‌دهنده‌ای به‌سر می‌برد و حدود ۵۰۰ نفر از افراد محبوس در آن به‌شدت احساس خودکشی داشتند.

گزارش‌های متعددی هم درباره استفاده بیش از حد زور، نژادپرستی و تجاوز فیزیکی ازسوی کارکنان نیز در هارموندزورث وجود دارند.

وضعیت در یارلز وود، دیگر مرکز بازداشت مهاجران نیز وخیم اعلام شده است؛ گزارش‌های متعددی درباره حبس طولانی‌مدت مهاجران در این مرکز تا بیش از ۲ سال‌ونیم وجود دارد.

بخش گسترده‌ای از این بازداشتگاه برای حبس مهاجران مرد استفاده می‌شود، اما زنان مهاجر نیز در آن نگهداری می‌شدند و همین امر سبب شده بود تا اعتراض‌های جدی به تداوم این امر شکل بگیرد.

بروک هوس نیز دیگر بازداشتگاه مهاجرتی در انگلیس است که گزارش‌ها درباره نقض حقوق بشر در آن به گستردگی وجود دارد؛ استفاده گسترده از زور علیه بازداشت‌شدگان در این مرکز به مرز هشدار رسیده است.

بررسی‌های دولتی نشان می‌دهند که این مرکز گرفتار فرهنگ سمی است و شواهد معتبری درباره نقض حقوق بشر در بروک هوس درباره شکنجه و رفتار غیرانسانی وجود دارد.

مورتون هال هم به‌عنوان یک بازداشتگاه مهاجرتی در انگلیس در حال حاضر به‌عنوان زندانی برای حبس اتباع خارجی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *