صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

«آپاترید» حکایتی از مشکلات افغانستانی‌هاست

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۷۹۹۶۷۷
عالم صبور، بازیگر افغانستانی فیلم کوتاه «آپاترید» گفت: این فیلم قصه زندگی خود ما در ایران است و مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم را نشان می‌دهد. 

خبرگزاری میزان - «آپاترید» به نویسندگی و کارگردانی سید محمدحسین حسینی و تهیه‌کنندگی محمد گودرزی محصول باشگاه فیلم سوره و باشگاه فیلم رویاد است که برای حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آماده شده است. 

صبور درباره نقش خود در این فیلم توضیح داد: نقش من در «آپاترید» مردی افغانستانی است که در ایران زندگی می‌کند و بر اثر اتفاقی بچه‌اش فوت می‌کند و زمانی که برای گرفتن مراجعه می‌کند چون مدارک هویتی ندارد بر سر یک دوراهی دردناک قرار می‌گیرد؛ یک دوراهی که بسیاری از ما افغان‌ها با آن سروکار داریم. 

وی ادامه داد: این فیلم به نوعی قصه زندگی خود ما در ایران است و مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم را نشان می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما به عنوان مهاجر این است که به جایی وصل نیستیم و اگر اتفاقی افتد باید همه جوره خودمان پای آن بایستیم چرا که کسی کمکمان نمی‌کند و برای شکایت و عریضه و هرچیز دیگری کمکی به ما نمی‌شود و دستمان به جایی بند نیست. «آپاترید» روایت همین مشکلات است و یگانه دلیل قبول کردن من برای بازی در آن همین بود. 

صبور در پاسخ به این پرسش که ریشه علاقمندی‌اش به بازیگری کجاست، اظهار داشت: قبلا در کابل تئاتر کار می‌کردم و آموزش بازیگری دیده بودم اما مدتی از این فضا دور شدم و زمانی که به تهران آمده بودم تمرین‌ها را از سر گرفتم. با این حال به دلیل کارم که بنایی بود نمی‌توانستم حضور دائمی در عرصه بازیگری داشته باشم و پس از هرکار مدتی از این فضا دور می‌شدم و دوباره برمی گشتم. 

این بازیگر با اشاره به مشکلاتی که در حوزه هنر در افغانستان وجود دارد، اذعان کرد: در افغانستان شرایط آموزش بازیگری به صورت حرفه‌ای را نداشتیم و صرفا یک گروه سرود (ما می‌گوییم ترانه) داشتیم که برای مراسم در مدرسه (ما می‌گوییم مکتب) اجرا می‌کردیم. من از ۱۲ سالگی در این فعالیت‌ها بودم اما در ایران علاقه‌ام را به صورت جدی دنبال کردم که آن هم مشکلات خاص خودش را داشت چرا که باید ابتدا معیشتمان را تامین می‌کردیم. 

صبور در پاسخ به این پرسش که بزرگترین مشکل حال حاضر مردم افغانستان در ایران را چه می‌داند خاطرنشان کرد: باید به جایی وصل باشیم که درخواست‌هایمان را ارائه دهیم و مشکلاتمان مرتفع شود. گوش شنوایی می‌خواهیم و یک حلال مسائل که البته نیست. ما روی هوا هستیم مثلا اگر تصادف کنیم چون ماشین به اسم کسی دیگر (یک ایرانی) است مشکلات مضاعفی دارد. ما نمی‌توانیم گواهی نامه و سیمکارت بگیریم و فعالیت‌های آنچنانی که می‌تواند به رشد و پیشرفت‌مان منجر شود را نداریم. نمی‌دانم منشا این مشکل کجاست و سواد سیاسی من به این نمی‌کشد اما این را می‌دانم که من نباید بار مشکلاتی که باعثش نیستم را به دوش بکشم. 

این بازیگر در مورد سکانسی که پدر خانواده یک حقیقت را از همسرش مخفی می‌کند، گفت: خودم هم این سوال را دارم که چرا این شخصیت در آنجا راست نمی‌گوید چراکه این موضوعی است که بالاخره هویدا خواهد شد. به قول معروف «خبری که دلی بیازارد/ تو باش تا دیگری بیارد» اما نکته این است که صبوری و انتظار در زنان افغان بسیار زیاد است و فکر می‌کنم منشاعدم بیان حقیقت در داستان هم همین است. 

عالم صبور در پایان اظهار امیدواری کرد که فیلم «آپاترید» بتواند عاملی برای حل مشکلات مهاجران افغان شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *