صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رژیم صهیونیستی و شیوه نژادپرستانه استفاده از سپر انسانی

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰:۵۶
کد خبر: ۴۷۹۹۶۵۲
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
استفاده از غیرنظامیان فلسطینی به‌عنوان طعمه‌های انسانی در غزه نشان می‌دهد که چگونه نژادپرستی شیوه‌های جنگی رژیم صهیونیستی را شکل می‌دهد.

خبرگزاری میزان - استفاده از سپر انسانی در جنگ پدیده تازه‌ای نیست. نظامیان برای قرن‌ها از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند. با این حال، رژیم صهیونیستی شکل جدیدی از سپر انسانی را در غزه معرفی کرده که در تاریخ جنگ بی‌سابقه است.

این موضوع ابتدا ازسوی الجزیره فاش شد، اما پس از آن، هاآرتص افشاگری کاملی را درمورد چگونگی ربودن غیرنظامیان فلسطینی ازسوی نظامیان رژیم صهیونیستی، منتشر کرد. اقدام رژیم صهیونیستی شامل پوشاندن لباس نظامی به آن‌ها، نصب دوربین به بدن آن‌ها و فرستادنشان به داخل تونل‌های زیرزمینی مقاومت و همچنین ساختمان‌ها برای محافظت از نظامیان اشغالگر است. 

مقاله هاآرتص اشاره می‌کند: تشخیص این افراد سخت است؛ آن‌ها معمولا باید لباس ارتش اسرائیل را بپوشند؛ بسیاری از آن‌ها ۲۰ ساله هستند و باید همیشه در کنار نظامیان اسرائیلی در رده‌های مختلف حضور داشته باشند؛ اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید که بیشتر آن‌ها کفش‌های کتانی پوشیده‌اند، نه چکمه‌های ارتش. آن‌ها دستانشان از پشت بسته شده و چهره‌هایشان پر از نگرانی است. 

نظامیان صهیونیست در گذشته از ربات‌ها و سگ‌های آموزش‌دیده با دوربین در قلاده‌هایشان و همچنین غیرنظامیان فلسطینی (به‌عنوان سپر انسانی) استفاده کرده‌اند. با این حال، فلسطینی‌هایی که به‌عنوان سپر استفاده می‌شدند همیشه لباس‌های غیرنظامی بر تن داشتند و بنابراین غیرنظامی بودن آن‌ها به‌راحتی قابل تشخیص بود. 

هدف رژیم صهیونیستی از استفاده از نوع تازه سپر انسانی

ارتش رژیم صهیونیستی با پوشاندن لباس نظامی به غیرنظامیان فلسطینی و فرستادن آن‌ها به داخل تونل‌ها، در واقع منطق سپر انسانی را تغییر داده است.

درواقع، سپر انسانی از لحاظ تاریخی بر این اساس بوده که فردی که از یک هدف نظامی محافظت می‌کند، یک غیرنظامی (یا اسیر جنگی) آسیب‌پذیر است. هدف از این کار این است که طرف متخاصم را از حمله به هدف باز دارد، زیرا آسیب‌پذیری سپر انسانی در ظاهر محدودیت‌های اخلاقی در استفاده از خشونت کشنده را به‌دنبال دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی با پوشاندن لباس نظامی به غیرنظامیان فلسطینی و نشان دادن آن‌ها به‌عنوان نظامی، به‌طور هدفمند آسیب‌پذیری آن‌ها را پنهان می‌کند. 

نمایش نژادپرستی رژیم صهیونیستی

برخورد ارتش رژیم صهیونیستی با غیرنظامیان فلسطینی به‌عنوان کالای مصرفی ممکن است با توجه به شکل نژادپرستانه اشغالگری استعماری این رژیم، تعجب‌آور نیست. این نژادپرستی توضیح می‌دهد که چرا اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به‌طور علنی ادعا می‌کند که «هیچ غیرنظامی بی‌گناهی در نوار غزه وجود ندارد».

این شکل جدید از سپر انسانی، نحوه نمایش نژادپرستی ازسوی رژیم صهیونیستی را در میدان جنگ روشن می‌کند. این نشان می‌دهد که ارتش اشغالگر دستورالعمل‌های نژادپرستانه یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم را مورد توجه قرار داده و عملیاتی کرده است؛ این نشان می‌دهد که چگونه نظامیان صهیونیست با فلسطینی‌ها به‌عنوان طعمه رفتار می‌کنند. 

این شکل از نژادپرستی همچنین نشان‌دهنده بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی است. 

سپر انسانی و نقض قوانین بین‌المللی

نظامیان صهیونیست با بازداشت تصادفی غیرنظامیان فلسطینی و سپس پوشاندن لباس نظامی به آن‌ها پیش از اینکه آن‌ها را مجبور به راه رفتن در مقابل خود کنند، مفاد قانونی منع استفاده از سپر انسانی را نقض می‌کنند. 

صرف نظر از اینکه چه میزان شواهد درمورد استفاده رژیم صهیونیستی از این شیوه جدید سپر انسانی (یا در واقع هرگونه نقض دیگر قوانین بین‌الملل) به دست می‌آید، احتمال اینکه این رژیم اقدام‌های خود را تغییر دهد، اندک است؛ و این موضوع بسیارهولناک است.

امید‌ها به اینکه قوانین بین‌المللی از مردم فلسطین حمایت کند و عدالت را برای مردم فلسطین به ارمغان بیاورد، از نظر تاریخی نادرست بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *