صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اعتراض سناتور بومی استرالیایی به چارلز سوم: علیه ما مرتکب نسل‌کشی شدید

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳:۴۷
کد خبر: ۴۷۹۹۶۴۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
درپی سفر چارلز سوم به استرالیا زخم کهنه استعمارگری انگلیس در این کشور و جنایت‌های گسترده علیه بومیان استرالیایی را سر باز کرد و سبب بروز اعتراض‌های جدی شد.

خبرگزاری میزان – سفر چارلز سوم، پادشاه انگلیس و همسرش به استرالیا که از جمعه گذشته آغاز شد، سبب بازگشایی صفحه تاریک دیگری از تاریخ سیاست استعماری این کشور و باز شدن زخم کهنه نسل‌کشی بومیان در این کشور شد.

رابطه استرالیا با انگلیس چیست؟

این شانزدهمین سفر چارلز سوم به استرالیا و نخستین سفر وی به این کشور پس از ابتلا به بیماری سرطان است؛ مناسبات استرالیا با انگلیس براساس میراث استعماری این کشور است.

استرالیا به‌عنوان یک مستعمره انگلیس بسیاری از رسوم و سنن این کشور را برای اداره خود به عاریت گرفته است؛ الیزابت الکساندرا مری ویندزور از زمان آغاز سلطنت در سال ۱۹۵۲ ملکه انگلیس و ۱۴ قلمرو مشترک‌المنافع بود.

استرالیا یک قانون اساسی مشروط دارد و این قانون اساسی همه قوانین دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ارشدترین فرد در این قانون اساسی ملکه یا پادشاه انگلیس است که رئیس دولت آسترالیا نیز محسوب می‌شود.

سفر جنجالی چارلز سوم به استرالیا

چارلز سوم و همسرش در سفر به استرالیا علاوه بر بازدید از کانبرا، پایتخت و دیدار با مقام‌های این کشور ازجمله آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا در مجلس این کشور را نیز حضور یافتند.

وی در سخنرانی خود در پارلمان استرالیا از مردم بومی این کشور که ده‌ها هزار سال پیش از ورود مهاجران انگلیسی در ۲۳۰ سال پیش در این سرزمین زندگی می‌کردند، قدردانی کرد!

پایان سخنرانی چارلز سوم در پارلمان استرالیا در روز دوشنبه، ۳۰ مهر با فریاد بلند و اعتراضی لیدیا تورپ، سناتور بومی استرالیایی رقم خورد؛ این سناتور خطاب به چارلز سوم و همسرش فریاد زد: شما پادشاه این سرزمین نیستید؛ اراضی ما را پس دهید؛ آنچه را از ما سرقت کردید، به ما بازگردانید.

این در حالی است که مراسم برنامه‌ریزی‌شده استقبال بومیان از چارلز سوم پیش از ورود به پارلمان هم با اختلال مواجه شده بود؛ البته بازدید چارلز سوم و همسرش از بنای یادبود جنگ استرالیا نیز با اعتراض‌های بومیان به جنجال کشیده شد و پلیس یک مرد ۶۲ ساله را دستگیر کرد.

موضع بومیان استرالیا در قبال انگلیس چیست؟

تورپ، زن بومی استرالیایی است که سال‌ها برای احقاق حقوق بومیان در این کشور تلاش کرده و پیشتر هم اعتراض‌های شدید خود را به سلطنت انگلیس اعلام کرد.

وی روز دوشنبه در پارلمان استرالیا خطاب به چارلز سوم گفت: شما علیه مردم من دست به نسل‌کشی زدید؛ استخوان‌ها و جمجمه‌های مردم ما را پس دهید؛ شما سرزمین ما را ویران کردید؛ شما پادشاه ما نیستید و اینجا سرزمین شما نیستید؛ با ما معاهده‌ای امضا کنید.

وی در مراسم سوگند خود در سنای استرالیا در سال ۲۰۲۲ از رئیس دولت وقت استرالیا یعنی الیزابت دوم به‌عنوان یک استعمارگر یاد کرد و همین موضوع سبب شد تا وی دوباره در مراسم سوگند شرکت کند.

بومیان استرالیایی حضور چارلز سوم و همسرش را در این کشور را یادآور بصری آسیب‌های استعماری مداوم و میراث استعمار انگلیس برای بسیاری از جوامع ملل اول خواندند.

آن‌ها با انتشار بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی صریح چارلز سوم از جوامع بومی استرالیا شدند و تاکید کردند که زمان آن فرا رسیده که وی در سمت درست تاریخ بایستد.

ورود استعمارگران انگلیسی به استرالیا؛ یک تاریخ تلخ برای بومیان

ورود مهاجران انگلیسی به استرالیا منجر به آغاز جنایت قتل‌عام مردم بومی در صد‌ها نقطه در سراسر این کشور تا سال ۱۹۳۰ شد؛ در عین حال، اجداد آن‌ها هنوز از نژادپرستی و تبعیض نظام‌مند در کشوری رنج می‌برند که نتوانسته قرن‌ها ضرر و آسیب واردشده به بومیان را جبران کند.

مردم بومی استرالیا هرگز حاکمیت خود را واگذار نکردند و هرگز درگیر فرآیند معاهده با ولیعهد انگلیس نبودند؛ این در حالی است که استرالیا همچنان یک کشور مشترک‌المنافع است که پادشاه انگلیس رئیس دولت آن است.

 

نسل‌کشی بومیان استرالیایی به دست نظامیان انگلیسی یک جنایت فراموش شده است؛ این در حالی است که تلاش‌ها برای زنده نگه داشتن یاد این جنایت‌ها با هدف واداشتن انگلیس به عذرخواهی و پرداخت غرامت در جریان است.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که مردم استرالیا نسل‌کشی بومیان را یک حقیقت مهم می‌دانند و تقریبا ۷۰ درصد استرالیایی‌ها پذیرفته‌اند که بومیان در معرض کشتار دسته جمعی، حبس و حذف اجباری قرار داشته‌اند.

از عمده‌ترین مکان‌های قتل‌عام بومیان در استرالیا می‌توان به کوئینزلند، استرالیای غربی و نیوساوت‌ولز می‌توان اشاره کرد.

اگرچه اعداد و ارقام موجود در این زمینه همگی محافظه‌کارانه هستند، اما گفته می‌شود که دست‌کم ۲۷۰ قتل‌عام طی ۱۴۰ سال علیه بومیان در استرالیا رخ داد؛ این قتل‌عام‌ها به‌عنوان بخشی از تلاش سازمان‌یافته دولت استرالیا برای ریشه‌کن کردن مردم بومی صورت گرفته است.

از سال ۱۷۹۴، کشتار‌های دسته جمعی علیه بومیان در استرالیا ابتدا به دست نظامیان انگلیس، سپس ازسوی پلیس و شهرک‌نشینان استعماری اغلب با همکاری یکدیگر رخ داد و در ادامه پلیس سفیدپوست استرالیا به آن ادامه داد.

تاکتیک‌های مورد استفاده در نسل‌کشی بومیان استرالیایی، بدون پیامد رسمی، تا سال ۱۹۲۶ به کار گرفته شد؛ در عین حال حمله به بومیان به مرور زمان کشنده‌تر می‌شد و شمار تلفات آن‌ها در هر درگیری به تدریج افزایش می‌یافت.

آخرین اقدام برای نسل‌کشی بومیان در استرالیا در سال ۱۹۲۸ رخ داد؛ در نیوساوت‌ولز و تاسمانی بین سال‌های ۱۷۹۴ تا ۱۸۳۳ حدود ۵۶ حمله ثبت‌شده ازسوی نظامیان انگلیسی ثبت شد که به‌طور متوسط در هر حمله ۱۵ بومی کشته شدند.

در عین حال تلاش‌های گسترده‌ای برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها ازسوی انگلیس و استرالیا انجام شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *