صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

«کاهش حواشی و اعتراضات جشنواره فیلم کوتاه» اثری از «هیئت انتخاب آثار»

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲:۱۱
کد خبر: ۴۷۹۹۶۱۵
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به اینکه در این دوره خبری از کمپین‌های اعتراضی نیست، گفت: فیلمسازان به این نتیجه رسیده‌اند که هیئت انتخاب آثار، کار خود را به درستی انجام داده و استقلال خود را حفظ کرده است.

خبرگزاری میزان - جشنواره‌ها در سراسر جهان همواره به دلیل سلایق هیئت‌های انتخاب و داوری و البته اعمال نفوذ دولت‌ها با اعتراضات و حواشی متعدد مختلفی همراه است. جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و یا شاید به دلیل کثرت تولیدات و تقاضاها که مهمترین و بزرگترین فستیوال فیلم کوتاه کشورمان است و فقدان مارکت و یا فضای مناسب دیگری برای ارائه آثار فیلم کوتاه، شدت این اعتراضات بیشتر و شدیدتر است، اما از این میان سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که با بدعتی عجیب، هیئت انتخاب آن حذف و جای آن با مشاوران انتخاب، که منجر به سانسور و حذف سلیقه‌ای آثار از این جشنواره شد واکنش‌های فراوانی را برانگیخت؛ تا جایی که علی عسگری فیلمساز سینمای کوتاه و عضو آکادمی اسکار از رای دادن به فیلم معرفی‌شده از سوی جشنواره فیلم کوتاه تهران امتناع ورزید و فرنوش صمدی دیگر عضو ایرانی این آکادمی ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ در پستی اینستاگرامی درباره اقدام اعتراضی خود نسبت به سیاست‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به شدت اعتراض کرد.

این نه نخستین بار بود که فیلمسازان جشنواره فیلم کوتاه به سانسورها معترض بودند و نه آخرین بار که موج اعتراض‌ها به تصمیمات دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کوتاه تهران در شبکه‌های اجتماعی با تشکیل کمپین‌های مختلفی فضای عمومی جشنواره را تحت الشعاع قرار می‌دهند، اما چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که هم اکنون درحال برگزاری است به ظن کارشناسان و فیلمسازان توانسته به روال طبیعی جشنواره‌های سینمایی بازگردد. در این دوره هیئت انتخاب آثار جشنواره متشکل از سلایق و رویکرد‌های متتوع به تضارب آرایی رسیده است و تا به امروز(روز اول جشنواره) کمترین حاشیه و اعتراض را به دنبال داشته باشد.

در همین زمینه مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیرچهل ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: اصلا مسئله تنوع ژانر را به همین دلیل مطرح کردیم، جشنواره فیلم کوتاه تهران در همه ادوار، جشنواره با کیفیتی بوده و اگر کسی در دوره‌ای ادعا کند که او سبب کیفیت جشنواره است، به اعتقاد من ادعایی بی‌راه داشته است.

وی افزود: اما این رویداد سینمایی در همه ادوار جشنواره متنوعی نبوده است؛ به‌ویژه در دهه ۹۰ کمی بیش از آن چه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و حتی تا اواسط دهه ۸۰ عرف بود، به سمت سینمای بلند متمایل شد.

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: همه تلاش و توان خود را با تمرکز روی مسئله ژانر و خیال‌انگیزی و توجه دادن به آنچه فقدانش در سینمای بلند کشورمان احساس می‌شود، انجام می‌دهیم تا فیلم کوتاه، سینمایی مستقل از سینمای بلند کشور باشد و به جای اینکه فیلم کوتاه متاثر از فیلم بلند باشد، خود الهام‌بخش باشد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت: تصور می‌کنم در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران آثاری با ژانرها و موضوعات مختلف به نمایش درخواهند آمد.

وی تاکید کرد: اگر اهالی و دست‌اندرکاران سینمای بلند کشور آثار این دوره از جشنواره را تماشا کنند، شگفت‌زده خواهند شد. مرزهای سینمای کشور نباید محصور در دو ژانر کمدی و درام شود و همیشه دعوا بین این دو ژانر در می‌گیرد که کدام بهتر است. این درحالیست که در سینمای جهان ژانرهای دیگری نیز وجود دارد.

به اعتقاد آذرپندار در فیلم کوتاه تجربه تکثر ژانر در این دوره رخ داده است که تجربه خوبی است و باید این مسیر ادامه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره فیلم‌های توقیفی بیان کرد: در این دوره فیلم توقیفی از همیشه کمتر بوده است. در دوره‌های گذشته جنجال‌های متعددی اتفاق می‌افتاد، با وجود اینکه برخی تصور می‌کردند فیلم کوتاه حواشی خاصی ندارد.

آذرپندار ادامه داد: وقتی به طور کلی بیش از 1۸۰۰ اثر متقاضی حضور در جشنواره هستند و از این میان تنها صد و اندی فیلم برای رقابت در رویداد انتخاب می‌شوند، پس حواشی زیادی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی در خاتمه تصریح کرد: اگر امروز شاهد شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی نیستیم، گویای این موضوع است که فیلمسازان به این نتیجه رسیده‌اند که هیئت انتخاب آثار، کار خود را به درستی انجام داده و استقلال خود را حفظ کرده و دلیل جو آرام چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز همین موضوع است.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *