صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هشدار گروه‌های حقوق بشری درباره وضعیت بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸:۲۵
کد خبر: ۴۷۹۹۶۱۰
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
گروه‌های حقوق بشری طی سال‌های گذشته همواره درباره پیامد‌های زندانی کردن مهاجران در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا هشدار داده‌اند.

خبرگزاری میزان - مهاجرت و امنیت مرزی به موضوع‌های داغی تبدیل شده‌اند که بر انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) تاثیر مستقیم داشته و هر ۲ نامزد ریاست‌جمهوری، یعنی دونالد ترامپ و کامالا هریس به‌دنبال ارائه طرح‌هایی برای بازرسی‌های مرزی و اخراج بیشتر مهاجران هستند.

حامیان حقوق مهاجران طرح‌های افشاشده اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE) را برای گسترش ظرفیت بازداشت مهاجران در نیومکزیکو و سایر ایالت‌ها، محکوم کردند. 

جزئیات طرح بازداشت مهاجران ازسوی اداره مهاجرت و گمرک آمریکا

براساس گزارش‌ها، طرح اداره مهاجرت و گمرک آمریکا شامل اضافه کردن ظرفیت بازداشت در مراکز موجود در شهر‌های سیبولا (ایالت آریزونا) و تورنس (ایالت کالیفرنیا) و بازداشت افراد در زندان کانتی‌لی است؛ کانتی‌لی یک زندان خصوصی است که هنوز حبس مهاجران را آغاز نکرده است. 

این گروه‌های حقوق مهاجران تاکید می‌کنند که گسترش ظرفیت بازداشت مهاجران هم غیرضروری و هم برای این افراد مضر است.

ایان فیلابام، مدیر سازمان‌دهی حقوقی در آزمایشگاه حقوق نوآوری، گفت: ما باید سیستم مهاجرت خود را اصلاح کنیم، نه اینکه افراد بیشتری را درون زندان‌ها قرار دهیم. 

فیلابام اضافه کرد: به نظر می‌رسد که این طرح صرفا تلاشی برای افزایش بودجه اداره مهاجرت و گمرک آمریکا و پر کردن جیب شرکت‌های بزرگ خصوصی زندان‌ها باشد. 

مراکز بازداشت تورنس و سیبولا به‌دلیل شرایط ناایمن، ازجمله سرریز فاضلاب، نبود مراقبت‌های پزشکی و روانی و کمبود شدید کارکنان با انتقاد مواجه شده‌اند. پیش از این، بازرسان فدرال خواستار تعطیلی بازداشتگاه تورنس شده بودند.

شرایط زندان‌های ایالتی، ازجمله زندان شهر کانتی‌لی، با انتقاد‌های مشابهی روبرو بوده است. 

حامیان حقوق مهاجران همچنین در سال‌های اخیر شکایت‌های متعددی را درباره سوءاستفاده و بدرفتاری در تاسیسات نیومکزیکو ارائه کرده‌اند. 

سوفیا جنووز، یک فعال حقوق مهاجران، گفت: افرادی که به‌دنبال امنیت، فرار از درگیری و خشونت، خانه‌های خود را ترک می‌کنند، در وهله اول نباید بازداشت شوند. درخواست پناهندگی قانونی و یک حق انسانی است. اداره مهاجرت و گمرک آمریکا نباید سلامت و حیثیت افراد بیشتری را به‌خطر اندازد. 

جنووز تاکید کرد: گسترش سیستم بازداشت تنها باعث تداوم سوءاستفاده بیشتر و هدر دادن پول مالیات‌دهندگان می‌شود. 

زویی بومن، وکیل ناظر بر حمایت از مهاجران، گفت: مدت طولانی است که اداره مهاجرت و گمرک آمریکا باید بازداشتگاه‌های موجود در نیومکزیکو را تعطیل می‌کرد. برای ما به‌عنوان نیومکزیکی‌ها غیرقابل تحمل است که افرادی که به ۲ دنبال امنیت و پناهندگی هستند، همچنان در ایالت ما در شرایط غیرانسانی و نفرت‌انگیز بازداشت شوند. 

بومن همچنین گفت: مقام‌های منتخب محلی ما و اعضای کنگره به جای ادامه دادن به زندانی کردن بی‌رحمانه مردم، باید طرح اداره مهاجرت و گمرک آمریکا را رد کرده و از افراد و خانواده‌های پناهجو محافظت کنند. 

در همین حال، ربکا شف، وکیل ارشد کارکنان سازمان آزادی‌های مدنی آمریکا درنیومکزیکو، گفت: گسترش بازداشت ازسوی اداره مهاجرت و گمرک آمریکا در نیومکزیکو تنها رنج افرادی را که به‌دنبال امنیت و محافظت هستند، تشدید می‌کند. این مراکز مدت‌هاست که با سوءاستفاده و بی‌توجهی مواجه بوده‌اند، و اضافه کردن ظرفیت بیشتر به معنای به دام انداختن افراد بیشتری در یک سیستم شکسته‌ای است که حقوق و کرامت انسانی را نقض می‌کند. 

این وکیل اضافه کرد که دولت آمریکا باید به‌جای تامین ظرفیت بازداشت بیشتر، بازداشتگاه‌های موجود را نیز تعطیل کند. 

حبس پناهجویان در گوانتانامو

در همین حال، ده‌ها گروه حقوق بشری از دولت آمریکا خواسته‌اند که از حبس پناهجویان در بازداشتگاهی در پایگاه نظامی گوانتانامو در کوبا خودداری کند؛ این گروه‌ها عنوان می‌کنند که شرایط گونتانامو غیرقانونی و غیرانسانی است.

ائتلاف ۱۲۵ سازمان حقوق بشر به مدیریت پروژه بین‌المللی کمک به پناهندگان (IRAP) در نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درخواست خود را مطرح کردند.

در این نامه آمده است: ما از دولت شما می‌خواهیم که مرکز عملیات مهاجران گوانتانامو (MOC) را تعطیل و پناهجویان مطابق با تعهد‌های حقوق بشری آمریکا بررسی کند.

در ادامه این نامه آمده بود: دولت آمریکا نمی‌تواند با تبعید پناهجویان به گوانتانامو، دور از دسترس خانواده‌ها، مدافعان، آگاهی عمومی و قانون، انحراف و بدرفتاری خود را با پناهجویان پنهان کند.

گرلین جوزف، مدیر اجرایی موسسه «اتحاد پل هائیتی» که نامه سرگشاده را امضا کرده، گفت: همه بازگشت اجباری مردم به هائیتی، از طریق هوا یا دریا، باید پایان یابد.

رفتار آمریکا با مهاجرانی که از طریق دریا سفر می‌کنند، ازجمله ممنوعیت ورود آن‌ها و حبس در گوانتانامو، پس از گزارشی که در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) ازسوی پروژه بین‌المللی کمک به پناهندگان منتشر شد، مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

بدرفتاری با پناهجویان در گوانتانامو

این گزارش عنوان می‌کند که پناهجویان در گوانتانامو تحت شرایط نامناسب و شبیه زندان قرار دارند، جایی که شفافیت یا پاسخگویی اندک وجود دارد.

به‌گفته کارکنان سابق این مرکز، مهاجران بازداشت‌شده از تماس خصوصی منع شده و در صورت شکایت از بدرفتاری مجازات می‌شوند. آن‌ها می‌گویند که کودکان آسیب‌دیده از آموزش یا درمان حرفه‌ای روانپزشکی محروم هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *