صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کاهش ۲۳ درصدی رشد پایه پولی

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۷۹۹۵۰۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
رشد ۱۲ ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۱۸.۷ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۴۱.۷ درصد) به میزان ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می­‌دهد.

خبرگزاری میزان - به گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به رقم ۱‏/۹۰۷۰۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۱‏/۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ معادل ۸‏/۲۷ درصد بوده است که در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۹‏/۲۶ درصد) به میزان ۹‏/۰ واحد درصد افزایش نشان می­ دهد. بررسی رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در سال جاری حاکی از روند افزایشی این متغیر در ماه­‌های خرداد، تیر و مرداد می­باشد؛ بطوریکه این متغیر در مذکور به ترتیب ارقام ۶‏/۲۵، ۷‏/۲۷ و ۴‏/۲۸ درصد را به ثبت رسانده بود. علی­ ایحال، ملاحظه می ­گردد که در شهریور ماه رشد نقدینگی مجدداً در مسیر نزولی قرار گرفته و به رقم ۸‏/۲۷ درصد رسیده است. لازم به توضیح است، تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در ماه­های ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته، سهم معنی‌داری در افزایش رشد نقدینگی در این مدت داشته است. در همین رابطه، انتظار می ­رود به دنبال هماهنگی ­های لازم میان دولت و بانک مرکزی و همینطور اقدامات و برنامه ­های بانک مرکزی روند رشد نقدینگی در نیمه دوم سال اصلاح شود.

پایه پولی: پایه پولی در شهریور سال ۱۴۰۳، رقم ۵‏/۱۱۵۴۱ هزار میلیارد ریال را به ثبت رساند. بر این اساس، رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۷‏/۱۸ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۷‏/۴۱ درصد) به میزان ۰‏/۲۳ واحد درصد کاهش نشان می­ دهد. همچنین، پایه پولی در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال گذشته رشدی معادل ۷‏/۵ درصد را تجربه کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *