صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس انتقال‌دهنده معارف دفاع مقدس است

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲:۳۸
کد خبر: ۴۷۹۹۴۹۱
معاون هماهنگی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، معرفی معارف و ارزش‌های دفاع مقدس به واسطه هنر ابراز مهم و تاثیرگذار بر افکار عمومی خواند و انتقال الگو‌ها و قهرمانان هشت سال دفاع مقدس را در قالب ارزش به نسل آینده ضروری دانست.

خبرگزاری میزان- نشست خبری هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس صبح امروز ۲۹ مهرماه با حضور جمعی از مسئولین و خبرنگاران برگزار شد.

علی اصغر جعفری معاون هماهنگی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در این مراسم ضمن تجلیل از برگزاری هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس اهمیت برگزاری جشنواره‌ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ملی هنری فانوس هستیم. دفاع مقدس بسیار مهم و حساس همچون نوری در تاریخ معاصر ایران است که ما حداقل دو تا سه قرن گذشته مشابه این حماسه را در این سرزمین نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: هر موقع جنگی بر ما تحمیل شد، بخشی از سرزمین این کشور را جدا کردند، اولین جنگی در سه دهه اخیر بوده و هیچ بخشی از خاک کشور به دشمن واگذار نشد، در همین دفاع مقدس بود. در مواردی حتی دشمن مجبور به ترک این دیار با ذلت شد و ما امروز با افتخار از آن دوران یاد می‌کنیم.

جعفری تاکید کرد: گرامیداشت، دفاع مقدس صرفا ارزش گذاشتن به مقطع زمانی خاص نیست. بعد از پایان جنگ جهانی دوم همچنان کشور‌های درگیر در حال داستان‌سرایی هستند و اتفاقات عجیب و غریبی که واقعیت هم نداشته به خود منتسب می‌کنند تا بدین وسیله روحیه ملی خودشون را تقویت کنند. آن‌ها تلاش دارند تا از این فضا دستاوردسازی کنند و قهرمان‌پروری داشته باشند. برای اینکه نسل‌های جوانشان بتوانند به داشته کشورشان افتخار کنند. ما خوشبختانه حماسه بزرگی را پشت سر گذاشتیم. در طول دفاع مقدس افتخارات عظیمی، آفریده شد که الهام‌بخش جهان است و عزت و سربلندی را به کشور ما هدیه کرد.

وی به وظایف جامعه امروز و بنیاد حفظ آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: ضروری است تا آنچه در دفاع مقدس رخ داده است، با ابزار هنر به نسل جدید انتقال دهیم، بنابراین از بعد تاریخی، هویت ملی و ایرانی اسلامی جای کار بسیاری است. برای جلوگیری از هرگونه تحریف که توسط برخی از دشمنان درباره هشت سال دفاع مقدس شکل می‌گیرد باید تدبیر اندیشه شود و ابراز هنر بهترین مسیر است.

معاون هماهنگی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، قهرمان‌سازی را نکته‌ای مهم برای ثبت آنچه در دفاع مقدس گذشته دانسته و تاکید کرد: بحث معرفی قهرمان‌ها و المان‌سازی از آن‌ها توسط بسیاری از ملت‌ها دنبال می‌شود. همه ملت‌ها برای اینکه نسل‌های جوانشان راه و مسیر درست را پیدا کنند و ارزش‌های ملی‌شان پاس داشته شود، الگو‌ها و قهرمان‌هایی برای خود تعریف می‌کنند و پارادایم فکری می‌سازند. خیلی از کشور‌ها که اصلا قهرمان ندارند و قهرمان‌پروری می‌کنند، اما کشور ما قهرمانان بزرگی در دفاع مقدس و در میدان مقاومت دارد. اگر آن‌ها به نسل جوان به درستی منتقل شود، قطعاً الگوبرداری برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تجربه حداقل سه دهه اخیر نشان داده است هر کدام از قهرمانان بزرگ ما می‌تواند مورد پرداخت قرار گرفته و در بخش‌های مختلف هنری مثل فیلم، سینما و تئاتر معرفی شود و فرهنگسازی شکل بگیرد. همانگونه که برخی از سریال‌ها از شهدا و بزرگان ساخته شد و با اقبال عمومی روبه‌رو شده و شناخت جوانان را به دنبال داشت.

جعفری تاکید کرد: ما بایستی از ظرفیت‌های خودمان خصوصاً ظرفیت هنری برای معرفی دفاع مقدس و قهرمانان پر افتخار این عرصه استفاده کنیم. دشمن از هیچ برای خودش اسطوره می‌سازد، اما ما اسطوره‌ها خود را نتوانستیم معرفی کنیم یا کم معرفی کردیم بنابراین یکی از بحث‌های بسیار مهم در بحث دفاع مقدس بهره‌گیری از ظرفیت هنری است.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در مورد معرفی قهرمانان و الگو‌های دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: هنر یک اندیشه‌ است و ارزش‌ها اگر با هنر آمیخته نشود ماندگار نخواهد شد. ما وظیفه داریم از ظرفیت بسیار موثر هنر در رشته‌های مختلف بهره ببریم.

معاون هماهنگی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، به رویداد‌های منطقه اشاره و تاکید کرد: امروز دیگر دفاع مقدس تنها به ملت ایران تعلق ندارد، زیرا ملت ایران مورد توجه همه ملل آزاده و مسلمین جهان قرار گرفته است و محور مقاومت از این ملت الگوبرداری می‌کند. دفاع مقدس الهام‌بخش جبهه مقاومت شده و از مشورت سرداران و بزرگان در جهت انتقال تجارب خوب آن‌ها بهره‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استفاده از ظرفیت هنر و بهره‌گیری از هنرمندان شاخص و ارزشمند کشور برای معرفی معارف مقدس و ارزش‌های مقدس امری مهم و ضروری است و از مجموعه عظیمی از هنرمندان خصوصاً هنرمندان جوان باید یاری جست تا در تولیدات هنری و با ابزار خلاقیت و نوآوری نشاط و اثربخشی و تولیداتی ارزشمند داشته باشیم.

مصطفی محدثی خراسانی، دبیر علمی هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس نیز در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت هنر، به معرفی برنامه‌های این جشنواره پرداخت و گفت: باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در حوزه هنر بهره‌برداری کنیم تا ارزش‌ها و معارف دفاع مقدس معرفی شود و جشنواره فانوس یک ظرفیت خوبی ایجاد کرده است.

وی افزود: اواخر سال ۱۴۰۲، فراخوان هشتمین جشنواره به استان‌ها ارسال شد و حدود ۱۱هزار و ۵۰۰ اثر در رشته‌های مختلف ارسال شد. بخش دانش‌آموزی جشنواره که می‌تواند محل جولان نسل جوان و دانش‌آموز باشد، شامل عکس، تئاتر، سرود و فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای است.

محدثی خراسانی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ اثر در سطح کشور به جشنواره‌های استانی ارسال شدند و بعد از داوری‌ها و برگزاری مراحل جشنواره‌های استانی، ۴۳۹ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است که رتبه‌های اول تا سوم منتخبین هر رشته در روز دوم آبان در مراسم اختتامیه در شهرکرد تجلیل می‌شوند.

دبیر علمی جشنواره فانوس ادامه داد: نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، مکمل این جشنواره هستند که زمینه‌هایی را فراهم می‌کنند تا با انسجام بیشتری بتوانیم این مسیر را طی کنیم.

سرهنگ منوچهر ذوالفقاری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: جشنواره فانوس می‌تواند تمام جزئیات دفاع مقدس و مقاومت را تبیین و با تمام زنگار‌ها مقابله کند و در ادامه مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بازگویی و ثبت وقایع دفاع مقدس است.

وی به مراحل برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره ملی فانوس اشاره و بیان کرد: اختتامیه در سه روز پایانی هشتمین جشنواره ملی فانوس در استان چهار محال و بختیاری انجام می‌شود‌. بعد از داوری‌ها و برگزاری مراحل جشنواره‌های استانی ۴۳۹ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند که داوری‌ها طی ماه گذشته انجام شده و از منتخبین هر رشته‌ نفرات طی مراسم اختتامیه تقدیر به عمل خواهد آمد.

سرهنگ ذوالفقاری در مورد برنامه‌های روز دوم اختتامیه اظهار کرد: برنامه‌های روز دوم اختتامیه از ساعت ۸:۴۵ تا ۱۱:۳۰ پیش‌بینی شده است که با حضور هنرمندان شاخص کشوری برگزار می‌شود. همچنین امیر نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این مراسم حضور پیدا می‌کند.

وی افزود: در طول برنامه‌ها، از سردیس سردار شهید کمال فاضل که از فرماندهان سادات دفاع مقدس بود و همچنین از کتاب «چشم و چراغ» که عکس ۵۰ تَن از والدین شهدا است، رونمایی می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه هنری جشنواره فانوس که یکی از مهمترین و اثرگذارترین جشنواره‌های ملی هنری دفاع مقدس است، ابعاد هشت سال دفاع مقدس را به درستی تدوین کرده و در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *