صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پرونده‌سازی نژادی پلیس فرانسه علیه سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲:۱۸
کد خبر: ۴۷۹۹۴۷۳
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
پلیس فرانسه و در مجموع، دولت این کشور طی سال‌های گذشته همواره به رفتار‌های تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های قومی و نژادی متهم بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - شورای دولتی، عالی‌ترین دادگاه اداری فرانسه، بیش از یک سال قبل کم‌کاری دولت این کشور را در مقابله با رویه‌های مستند گسترده پرونده‌سازی نژادی ازسوی پلیس به‌رسمیت شناخت. 

دیده‌بان حقوق بشر گزارش کرد که دولت فرانسه بر ادامه کم‌کاری خود پافشاری کرده و اجازه می‌دهد که تبعیض نظام‌مند ادامه یابد؛ این موضوع برای افرادی که هدف پرونده‌سازی نژادی قرار گرفته‌اند بسیار مضر بوده و به روابط بین پلیس و مردم آسیب می‌رساند.

کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل، تبعیض سیستمی را به‌عنوان مجموعه‌ای از قوانین، سیاست‌ها و نگرش‌های فرهنگی تعریف می‌کند که برای برخی گروه‌ها آسیب‌هایی ایجاد می‌کند.

در فرانسه، بررسی تبعیض‌آمیز هویت افراد نمونه بارز این موضوع است. پلیس فرانسه به‌طور نامتناسبی شهروندان خاصی را براساس رنگ پوست یا ریشه نژادی آن‌ها، به‌ویژه جوانان سیاه‌پوست یا عرب‌تبار (ازجمله کودکان)، هدف قرار می‌دهد. این کنترل‌های توهین‌آمیز اغلب می‌تواند به خشونت بیشتر پلیس، ازجمله با پیامد‌های مرگ‌بار، منجر شود. 

باوجود شواهد فراوان، مقام‌های فرانسوی بر انکار این واقعیت پافشاری کرده و ادعا می‌کنند که برخورد‌های تبعیض‌آمیز تنها کار چند افسر پلیس منزوی است، نه یک چارچوب نهادی شکست خورده. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که این انکار هرگونه امکان تغییر واقعی را مختل می‌کند.

تداوم کم‌کاری دولت فرانسه در رسیدگی به پرونده‌سازی نژادی

۶ سازمان طی سال ۲۰۲۱ در مواجهه با کم‌کاری شرم‌آور دولت‌های مختلف فرانسه، نخستین اقدام گروهی را درمورد تبعیض نژادی در بالاترین دادگاه اداری فرانسه مطرح کردند. هدف آن‌ها این بود که دادگاه تبعیض نظام‌مند توهین‌آمیز را به‌رسمیت بشناسد و به دولت دستور دهد تا اقدام‌هایی را برای پایان دادن به این موضوع انجام دهد. 

شورای دولتی فرانسه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر/آبان ۱۴۰۲) تشخیص داد که دولت این کشور با اجازه دادن به ادامه این رویکردها، به تعهد‌های خود عمل نمی‌کند. عالی‌ترین دادگاه اداری فرانسه برای نخستین‌بار دریافت که بررسی هویت افراد براساس ویژگی‌های فیزیکی مرتبط با منشا واقعی یا فرضی انجام می‌شود. اما این دادگاه دستوری برای دولت فرانسه صادر نکرد.

این ۶ سازمان با ارائه موضوع به کمیته سازمان ملل که بر رعایت کنوانسیون بین‌المللی رفع همه اشکال تبعیض نژادی نظارت می‌کند، گام جدیدی (این بار در عرصه بین‌المللی) برداشته‌اند. 

کارشناسان می‌گویند که دیگر قابل قبول نیست که دولت فرانسه رنج کسانی را که به‌دلیل رنگ پوست یا ریشه نژادی فرضی تحت این کنترل‌ها قرار می‌گیرند، نادیده بگیرد. نخست‌وزیر جدید این کشور در سخنرانی خود درباره سیاست‌های کلی‌اش مدعی شده بود که هیچ نژادپرستی یا هیچ تبعیضی را تحمل نخواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *