صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

مدیر سینما آزادی: موزه سینما می‌تواند میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر باشد/ شکستن چرخه معیوب صدور کارت

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰:۱۲
کد خبر: ۴۷۹۹۴۶۶
سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی معتقد است جشنواره‌ها و اتفاقاتی مانند فیلم کوتاه تهران، سینماحقیقت، جشنواره فیلم فجر و... فرصتی مغتنم برای احیا و رشد سینما است و باید با شکل دیگری به برگزاری آن‌ها پرداخت.

خبرگزاری میزان- زمانی که به شروع فصل جشنواره‌ها نزدیک می‌شویم گمانه زنی‌ها درباره خانه جشنواره زیاد می‌شود. در سال‌های اخیر و در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، سینماحقیقت و فیلم فجر؛ برج میلاد، پردیس سینمایی ملت و چارسو به عنوان خانه و یا کاخ جشنواره میزبان اهالی رسانه و منتقدان بودند. مکان‌هایی که هرکدام دارای معایب و محاسنی هستند که البته کفه معایب آن‌ها همیشه پر زورتر بوده است. از کیفیت نامناسب سالن برج میلاد تا دسترسی دشوار و مشکل پارکینگ و اینترنت پردیس سینمایی ملت تا چارسویی که دیگر چه خوب و چه بد با تغییر کاربری به سمت تجاری شدن طبقه ششم خود خواهد رفت و گویا قرار نیست دیگر در آنجا جشنواره یا چنین رویدادهایی برگزار شود. 

سال گذشته و در بهمن ماه ۱۴۰۲ بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی که به منظور ایجاد حریم برای تئاترشهر برگزار شده بود، این نکته را مطرح کرد که ساخت بزرگترین مجموعه هنری در شهر تهران آغاز شده و نوید این را داد که این مجموعه خانه‌ای برای تمام جشنواره‌ها خواهد شد. نکته‌ای که تا امروز هیچ خبری از پیشرفت آن به گوش نرسیده است. 

به بهانه شروع فصل جشنواره‌های سینمایی و در آستانه برگزاری جشنواره سینما حقیقت و چهل و سومین جشنواره فیلم فجر و میانه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، با سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی گفت‌وگویی داشتیم و درباره شکل و شمایل برگزاری جشنواره‌ها و خانه جشنواره صحبت کردیم. 

سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی در گفت‌وگو با میزان  و در ابتدا اظهار کرد: چگونگی برگزاری جشنواره‌ها به نوع نگاه ما بستگی دارد. آیا می‌خواهیم به هر شکلی که شده است جشنواره‌ای برگزار کنیم یا به دنبال ایجاد فرصتی برای توسعه و احیای سینما هستیم؟ با نوع نگاه ما شکل برگزاری جشنواره هم عوض خواهد شد. این درست نیست که دو سه ماه به برگزاری یک جشنواره مانده تازه فکر کنیم که کجا کاخ جشنواره باشد، کجا برای اهالی رسانه و کدام سینماها برای سینمای مردمی درنظر گرفته شود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر که در مهرماه به سر می‌بریم، آیا شما می‌دانید که مثلا کاخ یا همان خانه جشنواره فیلم فجر کجا است؟ این درست نیست که یک ماه مانده بیاییم و تازه رایزنی‌هایی انجام دهیم تا درنهایت یک جایی مشخص و تعیین شود. 

مدیر سینما آزادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که چنین جشنواره‌ها و اتفاقاتی مانند فیلم کوتاه تهران، سینماحقیقت، فجر و… فرصتی مغتنم برای احیا و رشد سینما است و اگر نگاه ما هم به این شکل باشد، قطعا نتیجه متفاوت خواهد شد. مثلا می‌توان جست‌وجویی بین سینماها انجام داد و بعضی از سینماها که اتفاقا قدمت دارند و به نوعی متروکه شدند را تجهیز و احیا کنیم و در بخش سینماهای مردمی به کار بگیریم. یا اهالی رسانه حوزه سینما و هنر را در یک سینمای مناسب، دور هم جمع کرد نه اینکه انواع و اقسام آدم‌های با ربط و بی‌ربط را ورود بدهیم. باید به شکل و اصول حرفه‌ای و استاندارد هنری احترام بگذاریم نه اینکه چرخ را از نو اختراع کنیم. این واقعیت است که کار حرفه ای، افراد غیر حرفه‌ای را ناراحت می‌کند. 

نوروزی با اشاره به لزوم شکستن چرخه معیوب بیان کرد: باید این چرخه معیوب را که حتما باید این تعداد از آدم‌های غیرمرتبط بیایند و حضور داشته باشند، شکست و از استانداردهای خوب بهره گرفت. می‌توان تعداد واقعی اهالی رسانه در این حوزه را درآورد و  جایی مانند موزه سینما همه در کنار هم جمع شوند. با این شکل و شمایل و حضور افراد باور بفرمایید که در جایی مانند آلبرت هال لندن هم به مشکل بر می‌خوریم. باید شکل برگزاری عوض و به استاندارد نزدیک شود. 

وی افزود: تا زمانی که کارها غیر استاندارد باشند، نمی‌توانیم توقع موفقیت داشته باشیم. ما محدودیت‌ها را قبول نمی‌کنیم و می‌خواهیم هرطور که شده همه راضی باشند. این اتفاق نشدنی است و به سمتی پیش می‌رود که ممکن است هسته مرکزی سینما ناراحت بشوند که این اصلا خوشایند نیست. 

نوروزی گفت: همانطور که عرض کردم می‌توان از ظرفیت مکان‌هایی مانند موزه سینما که اتفاقا بار نوستالژی هم دارند برای اهالی رسانه و منتقدان بهره برد و با یک سازوکار متفاوت شاید بتوان از چارسو به عنوان خانه جشنواره بهره گرفت. توجه داشته باشید که با این مدل برگزاری که تاکنون بوده است، هیچ کدام از این موارد که عرض کردم گزینه مناسبی نبوده و شاید تنها همان برج میلاد به کار بیاید. باید شکل برگزاری را عوض کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *