صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چگونه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهیم؟

۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲:۵۳
کد خبر: ۴۷۹۹۴۴۵
استئوپروز (پوکی استخوان) از جمله بیماری‌ رایج در سنین پیری و کهنسالی است، اما با انجام برخی روش‌ها امکان پیشگیری ابتلا به این بیماری وجود دارد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، استئوپروز (پوکی استخوان) با کاهش تراکم و کیفیت استخوان همراه است. به دلیل کاهش تراکم بافت استخوانی، استخوان شکننده شده و خطر شکستگی در این بیماران به شدت افزایش می‌یابد. طبق آمار‌های جهانی در بیش از ۵۰ درصد از زنان یائسه و ۳۰ درصد از مردان بالای ۶۰ سال، دست کم یک بار شکستگی (معادل حدود ۲۵۰۰۰ شکستگی در روز و حدود ۹ میلیون شکستگی در سال) اتفاق می‌افتد.

در سن ۵۰ سالگی، از هر ۲ زن و از هر ۵ مرد، یک نفر در طول زندگی خود دچار دچار شکستگی می‌شود و در اکثر موارد، این سوانح با شکستگی‌های ثانویه در آینده، عوارض قابل توجه جسمی و روحی و حتی مرگ زود هنگام همراه است.

پوکی استخوان بیماری خاموش نیز نامیده می‌شود؛ چرا که در مراحل اولیه علامتی ندارد و در واقع پوکی استخوان با عوارض خود مشخص می‌شود که عبارتند از: شکستگی خود به خودی یا با کمترین ضربه به استخوان به ویژه در نواحی کمر، لگن و مچ دست درد شدید کمر در نقطه‌ای خاص که می‌تواند بر شکستگی مهره دلالت کند. قوز پشت که موجب انحنای پشت می‌شود.

این یک واقعیت است که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. عوامل مختلف در ابتلا به این بیماری نقش دارد که از جمله موارد مهم آن می‌توان به عوامل باروری اشاره کرد. سن شروع قاعدگی  بارداری شیر دادن به نوزاد استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری درمان جایگزینی هورمونی  یائسگی بنابراین سنجش تراکم استخوان (BMD) برای تشخیص استئوپروز و خطر شکستگی ناشی از آن، ضروری است.

دوری از عوامل خطر قابل کنترل که برخی از آن‌ها در زیر آورده شده است، باعث پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود: ۱- کنترل مناسب وزن: از لاغری یا چاقی بیش از حد اجتناب شود. ۲- داشتن تغذیه مناسب: مصرف صحیح مواد غذایی به ویژه غذا‌های حاوی کلسیم و ویتامین D۳- انجام فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل: داشتن دست کم ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه روش مناسبی برای جلوگیری از پوکی استخوان است. ۴- کنترل مصرف دارو‌هایی که سبب پوکی استخوان می‌شود.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

• اگر سنتان بین ۱۰ تا ۲۰ سال است؛ باید استخوانهایتان را سرشار از کلسیم کنید. در این دوره سنی، شما روزانه به دست کم ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارید که در این زمینه نوشیدن ۳ لیوان شیر در روز، استفاده از ماست پنیر و سبزی‌هایی با برگ تیره، به دریافت کلسیم کمک می‌کند. همچنین توصیه می‌شود از نوشیدن نوشابه خودداری کنید.

• اگر سن شما بین ۲۰ تا ۳۵ سال است؛ باید بدانید که در این سنین استخوان‌ها به راحتی ساخته نمی‌شود، اما در همین سنین به بیشترین میزان قدرت خود می‌رسد. ورزش و دریافت کلسیم در این سال‌ها بسیار مهم است.

• اگر سن شما بین ۳۵ تا ۵۰ سالگی است؛ ممکن است روند کاهش تراکم استخوان‌هایتان آغاز شده باشد. اغلب زنان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسه می‌شوند. اگر قبل از ۴۵ سالگی یائسه شده اید، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

علی هاشمی؛ متخصص جراحی استخوان و مفاصل، فلوشیپ جراحی زانو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *