صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

انتقاد کنکوری‌ها از یک مصوبه؛ همه آنچه موافقان و مخالفان محفوظ ماندن ۲ ساله تراز کنکور می‌گویند

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶:۳۵
کد خبر: ۴۷۹۹۴۱۱
یکی از مصوبه‌های مهم کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته اعتبار ۲ ساله تراز کنکور برای انتخاب رشته است که اما و اگر‌های بسیار و گلایه تعداد زیادی از داوطلبان را به همراه داشته است. در این گزارش به بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین تصمیم‌گیری برای بازنگری در این مصوبه برای سال‌های آینده پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان- یکی از مصوبه‌های مهم کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته اعتبار ۲ ساله تراز کنکور برای انتخاب رشته است، البته بر اساس این مصوبه رتبه ذخیره نمی‌شود و اعتبار آن فقط مربوط به همان کنکور است و تنها تراز کل به مدت ۲ سال اعتبار دارد.

این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از اجرا در کنکور ۱۴۰۳ اما و اگرهای بسیار و گلایه تعداد زیادی از داوطلبان را به همراه داشته است، در این گزارش به بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین احتمال بازنگری در این مصوبه برای سال‌های آینده پرداخته شده است.

در همین رابطه میثم نجات خواه، مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با میزان به بیان توضیحاتی درباره این مصوبه پرداخت و گفت: داوطلبانی که در سال ۱۴۰۲ در آزمون سراسری شرکت کردند امسال نیز ترازشان معتبر بوده است و می‌توانستند با استفاده آن تراز امسال نیز رتبه کنکور به‌دست بیاورند و انتخاب رشته کنند. این مصوبه دغدغه‌هایی را برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به وجود آورد از جمله اینکه با درصد‌هایی مشابه سال گذشته رتبه‌ای بالاتر را کسب کردند، برای مثال اگر با درصد‌هایی در کنکور ۱۴۰۲ رتبه ۲ هزار را به دست می‌آوردند با همان درصد‌ها در سال ۱۴۰۳ رتبه ۵ هزار را کسب کردند.

تفاوت چندانی بین تراز‌ها و قبولی‌ها سال ۱۴۰۲ با تراز‌ها و قبولی‌های سال ۱۴۰۳ وجود نداشته است

وی افزود: البته در انتهای کار که داوطلبان انتخاب رشته کردند و نتایج نهایی اعلام شد شاهد این موضوع بودیم که تفاوت چندانی بین تراز‌ها و قبولی‌ها سال ۱۴۰۲ با تراز‌ها و قبولی‌های سال ۱۴۰۳ وجود نداشته است چرا که ممکن است داوطلبان سال ۱۴۰۲ که با استفاده از ترازشان در سال ۱۴۰۳ نیز رتبه گرفتند به دلایل مختلف انتخاب رشته نکرده باشند و یا اینکه به دلیل محرومیت وارد سیستم انتخاب رشته نشده باشند.

همسان سازی تراز‌ها تا درصد بالایی مورد تایید است

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه در حالی که خروجی نهایی تا این حد چالش بر انگیز نبود، اما شایعه‌ها و مطالب مختلفی در این مورد به ویژه در فضای مجازی مطرح شد و برای داوطلبان و خانواده‌هایشان دغدغه‌هایی را به وجود آورد، توضیح داد: همترازی برای داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به صورت دقیق انجام شد و می‌توان گفت همسان سازی تراز‌ها تا درصد بالایی مورد تایید است. همتراز سازی توسط فرمول‌های خاص خودش انجام می‌شود که در کتاب همتراز سازی ترجمه علی مقدم زاده در موردش توضیح داده شده است.

نجات خواه با اشاره به اینکه هر مصوبه و اقدام جدیدی ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد، بیان کرد: این مصوبه تا حدودی حساب شده و برنامه ریزی شده بود و تصمیم‌گیرنده در این مورد نهاد‌های بالا دستی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند، اما نظر شخصی من این است که بهتر است این کار انجام نشود چرا که داوطلبانی که در یک سال کنکور می‌دهند شرایط خاص خود را دارند برای مثال داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ با شهادت آیت‌الله رئیسی، انتخابات ریاست جمهوری و به تعویق افتادن کنکور مواجه بودند و این در حالیست که سال گذشته شرایط اینگونه نبود.

وی عنوان کرد: داوطلبی که پایه دوازدهم است در اولویت قرار دارد و باید بتواند در آرامش خود را برای کنکور آماده کند و اگر شخصی تمایل دارد مجدد در کنکور شرکت کند می‌تواند در چارچوب قانون انصرافش را از دانشگاه اعلام کند و در آزمون سال آینده سال شرکت کند.

تمام طرح‌های آموزشی در مواردی فرصت و در مواردی تهدید هستند 

فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی نیز در گفت‌وگو با میزان در رابطه با این مصوبه گفت: تمام طرح‌های آموزشی در مواردی فرصت و در مواردی تهدید هستند و این مصوبه نیز مانند آن‌ها است. شاید این مصوبه برای دانش‌آموزانی که در هر شرایطی نمی‌توانند ترمیم معدل داشته باشند و با استفاده این مصوبه می‌توانند از فرصت انتخاب رشته مجدد استفاده کنند خوب باشد اما به ضرر دانش‌آموزانی است که می‌خواهند در همان سال کنکور بدهند.

وی ضمن اشاره به اینکه نه می‌توان گفت این مصوبه صد درصد خوب است و نه می‌توانیم بگوییم صد درصد خوب نیست، ادامه داد: یکی از بزرگترین معضل‌های طرح‌های آموزشی در آموزش و پرورش این است که این طرح‌ها به درستی کارشناسی نمی‌شوند و هنگامی که اجرا می‌شود و آزمون و خطا صورت می‌گیرد متوجه می‌شوند باید روی طرح بازنگری داشته باشند از این رو بهتر است از ابتدا این طرح‌ها توسط کارشناسان آموزشی و افراد با تجربه مورد تایید قرار گیرد.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه نه صد درصد موافق این طرح و نه صدر درصد مخالف این طرح هستم، افزود: زمانی می‌توان درباره یک طرح  نظر داد که آن طرح چند سال اجرا شود و سپس نقاط مثبت و منفیش درآورده شود.

قوانین مربوط به کنکور مدام در حال تغییر کردن است 

تیموریان با اشاره به اینکه قوانین مربوط به کنکور مدام در حال تغییر کردن است اما رویکردی که به نفع داوطلبان باشد هنوز پیدا نشده است، بیان کرد: نظام آموزشی سعی نمی‌کند نگرانی دانش‌آموزان و هزینه‌های خانواده‌هایشان را کم کند و با تصمیم‌های غیرکارشناسی که هر روز تغییر ‌می‌کند دانش‌آموزان و خانواده‌یشان هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را متحمل می‌شوند.

نماینده مجلس: با اعتبار ۲ ساله تراز موافق نیستیم

محمدرضا احمدی سنگر، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با میزان در مورد این مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و تصمیم‌گیری برای بازنگری در این مصوبه برای سال‌های آینده گفت: به همراه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را با شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل دادیم و مواردی که در موردشان اختلاف نظر را داشتیم از جمله در رابطه با تراز و و تاثیر قطعی معدل را در آن جلسه بیان کردیم.

وی ضمن اشاره به اینکه با تاثیر قطعی معدل موافق نیستیم و موافق تاثیر مثبت معدل هستیم، ادامه داد: همچنین با اعتبار ۲ ساله تراز نیز موافق نیستیم و دلایل خودمان را نیز برای این مسئله داریم. اگر تراز داوطلبی محفوظ بماند چنانچه ترازش کمتر از سال قبل شود باید ترمیم معدل و یا اقدام‌های دیگری را انجام دهند که دست مافیای کنکور را بیشتر باز می‌کند. همچنین این مصوبه انگیزه داوطلبان را برای شرکت مجدد در آزمون برای ورود به دانشگاه را کم می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: قرار بر این شد که اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به اتفاق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روی تک تک موارد بررسی مجدد داشته باشند و اگر به تفاهم رسیدند مصوبه جدیدی را قانونمند کنند. همچنین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی مکاتبه‌ای را با دفتر رهبر انقلاب داشته باشد تا متوجه شویم نظر ایشان در این موارد چیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذار است و قانون گذار نیست، توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که تاثیر قطعی معدل زمانی باید اعمال شود که زیر ساخت‌های تمام مدارس کشور همتراز باشد. دانش‌آموزانی که در حاشیه شهر درس می‌خوانند با دانش‌آموزانی که در مرکز شهر تحصیل می‌کنند هم از نظر اقتصاد شخصی و هم از جهت امکانات آموزشی با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین در مورد ترمیم معدل و بسیاری از مسائل دیگر برای اعضای کمیسیون سوال‌هایی وجود دارد.

قوانین برای کنکور ۱۴۰۴ تغییری نمی‌کند؛ احتمال تغییرات برای کنکور ۱۴۰۵

وی بیان کرد: ما همچنان پیگیر اینگونه مسائل هستیم، اما این قانون برای کنکور ۱۴۰۴ تغییری نمی‌کند چرا که بر طبق قانون باید در شهریور ماه قوانین کنکور سال بعد اعلام شود تا داوطلبان بر آن اساس خودشان را آماده کنند و از آنجایی که این زمان سپری شده کنکور سال آینده بر همان مبنای گذشته برگزار می‌شود و اگر به نتیجه‌ای برسیم شاید برای کنکور ۱۴۰۵ تغییراتی صورت گیرد.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *