صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دانستنی‌های حقوقی

تفسیر شرط سلامت زوجین در فسخ ازدواج

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۷۹۹۳۵۵
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
نمی‌توان به صرف یک تنش عصبی منجر به خودکشی و یا وجود سابقه درمانی، فرد را ناسالم تلقی نموده و قایل به تحقق فسخ نکاح بود.

خبرگزاری میزان- آنچه که عرفاً به عنوان شرط بنایی سلامت زوجین، مورد نظر است، سلامت مطلق نیست بلکه بیماری‌های نا متعارف بوده که وجود آن مخل به ادامه زندگی می‌باشد؛ بنابراین نمی‌توان به صرف یک تنش عصبی منجر به خودکشی و یا وجود سابقه درمانی، فرد را ناسالم تلقی نموده و قایل به تحقق فسخ نکاح بود.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

به تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۴ در وقت فوق العاده جلسه شعبه بتصدی امضای کننده ذیل تشکیل است. پرونده کلاسه فوق تحت نظر قرار دارد. در پرونده مطرح اقای م. ب. ف. فرزند ع. م. با وکالت اقای م. ا. به طرفیت خانم ف. ا. فرزند م. با وکالت اقای ع. ب. به خواسته تایید فسخ نکاح دادخواستی را مطرح نموده با این توضیح که "در تاریخ ۱۴/۲/۱۴۰۱دردقترخانه شماره دو سمنان با یکدیگر ازدواج دائمی کرده که حسب الاظهار موکل در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۴ خوانده خودکشی نموده و پرونده بالینی وی موجود است.

حالیاً از آنجایکه موکل جهت پیگیری امور بیمارستانی وی متوجه می‌شود. خوانده دارای بیماری روحی روانی بوده و تحت معالجه دکتر متخصص می‌باشد؛ و ازدواج برای وی مضربوده ولیکن این موضوع مهم را با موکل در میان نگذاشته و از طرفی هرچند در عقد ازدواج شرط سلامت نشده باشد. لکن عقد متبایناً بر ان واقع می‌شود؛ و خوانده عدم سلامت خود را مخفی کرده و این اقدام وی از مصادیق تدلیس در نکاح محسوب می‌شود. و این موضوع از طریق ارسال اظهارنامه رسمی به خوانده اطلاع رسانی شده است؛ بنابراین از محضر عالی ونظر به مراتب یاد شده و به دلالت مواد ۱۱۲۰ و ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ قانون مدنی به وکالت از موکل صدور حکم بر اعلان وتایید فسخ نکاح (فی مابین خواهان وخوانده) بعلت تدلیس در نکاح استدعاست.

دادگاه پس از رسیدگی و بررسی ادعای طرفین و با این استدلال که (دادگاه با وضعیتی روبرو است؛ که می‌داند قطعاً خوانده قبل از ازدواج تحت درمان نزد متخصص اعصاب و روان بوده است؛ و ثانیا ۱۰ روز پس از عقد اقدام به خودکشی کرده است. گرچه وکیل خوانده ادعا کرده خوانده به علت وزش باد از ارتفاع افتاده است؛ ولی ملاحظه مدارک پرونده نشان از اقدام به خودکشی خوانده دارد؛ و حتی این موضوع پس از مشاوره روانشناسی با وی در تایید شده که اقدام به خودکشی کرده است) دعوی مطروحه را وارد تشخیص داده و حکم به فسخ نکاح صادر کرده است.

خوانده بدوی در مهلت قانونی به رای صادره اعتراض و تجدید نظر خواهی کرده و جهت رسیدگی به این شعبه دادگاه ارجاع گردیده و پس از ثبت و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده جلسه دادگاه شعبه به تصدی امضا کنندگان ذیل تشکیل است؛ و پس از تبادل نظر و اعلام کفایت مذاکرات و ختم دادرسی به شرح ذیل به صدور رای مبادرت می‌نماید.

رای دادگاه

در خصوص تجدید نظر خواهی خانم ف. ا. فرزند م. با وکالت اقای ع. ب. به طرفیت اقای م. ب. ف. فرزند ع. م. با وکالت اقای م. ا. نسبت به دادنامه شماره مورخه ۱۴۰۱/۵/۲۵صادره از شعبه که به موجب آن در خصوص دادخواست خواهان بدوی به خواسته " تایید فسخ نکاح"حکم به فسخ نکاح صادر گردیده است. ملاحظه می‌شود. عمده اعتراض عبارت است. از این که "موارد فسخ نکاح در قانون مدنی مشخص و معین شده … قرن و جذام و برص و افضا و زمین گیری و نابینایی از هر ۲ چشم و نیز جنون در هریک از زوجین به شرط استقرار … … با دقت در اوراق و مدارک پرونده و همچنین لایحه‌ای که در دادگاه بدوی ارسال گردیده و همچنین پاسخ استعلام از پزشکی قانونی و پزشک معتمد مشخص است؛ که زوجه فاقد هر نوع بیماری بوده که بتواند برای زوجه حق فسخ ایجاد گردد. …

" تجدیدنظرخوانده پاسخ داده است؛ که " … دادخواست اینجانب در دادگاه بدوی براساس تخلف از شرط اعمال ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی بوده است. در توضیح این بند باید گفت … فاصله ما بین عقد و اعلان فسخ و ارسال اظهارنامه بسیار کم بوده و مراتب به طرف مقابل اعلام شده … در ماده ۱۱۲۸ ق. م. شرط صفت درج شده است. هرچند قانونگذار در مقام بیان کلی اظهار نظر کرده است. حال آیا شرط صفت سلامت مقصود طرفین نیست؟ یقیناً بله هرچند طرفین در عقد تصریح به آن نکرده باشند … طرف مقابل با کتمان عدم سلامت خود این شرط مقصوده را از بین برده و حق فسخ را برای طرف مقابل ایجاد کرده است.

تجدیدنظرخواه علیرغم تحت درمان بودن بعلت بیماری اعصاب و روان این موضوع را در هنگام عقد عنوان نکرده که پس از خودکشی و انتقال به بیمارستان که جهت مداوی وی تلاش کردم تازه متوجه شدم که خانم مشکل اعصاب و روان داشته … به پیوست لایحه شرح گزارش ظابطان قضایی که حکایت از خودکشی داشته … دلیل برعدم تعادل بیماری روحی و روانی زوجه را داشته و دارد؛ که از مصادیق تدلیس در نکاح به شمار می‌آید … " ملاحظه می‌شود. زوجه به پزشکی قانونی معرفی شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۹ پاسخ داده شده است؛ که (در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با علایم اضطرابی و وسواس تحت درمان بوده و در حال حاضر فاقد اختلال شناختی و علایم بیماری عمده می‌باشد.) و نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۱۵ پزشکی قانونی اعلام کرده است؛ که نظریه این اداره را بر اساس نظریه پزشک معالج بیمار صادر کرده اند که وی گفته بوده (با توجه به برگشت علایم تحت فشار ازدواج و استرس رابطه جنسی زودهنگام دارو مجددا شروع شده و در ویزیت ۱۴۰۱/۴/۸ فاقد علایم غیر طبیعی بوده).

آنچه عرفاً بعنوان شرط بنایی سلامت مورد نظر زوجین است. بیماری‌های نا متعارف است؛ که وجود آن مخل به ادامه زندگی باشد؛ و نه سلامت مطلق و عموماً در هر انسان زمینه‌های برخی از تنش‌های روحی و عصبی و یا زمینه‌های بیماری جسمی وجود دارد؛ و نمی‌توان به صرف یک تنش عصبی منجر به خودکشی و یا وجود سابقه درمانی، فرد را ناسالم تلقی نمود و قرینه این امر هم نظرات اداره پزشکی قانونی است؛ که زوجه را فاقد اختلال شناختی و علایم بیماری عمده دانسته است. با این توصیف وجود بیماری در زوجه در حدی که سالم بودن متعارف وی را مخدوش کند محرز نیست و نیز سایر عیوب موجب فسخ در زوجه وجود ندارد؛ لذا وجود حق فسخ برای زوج محرز نیست و رای صادره درخور نقض است. اعتراض مشارالیه به رای بدوی وارد است؛ و دادگاه مستندا به بند (ه) ماده ۳۴۸ و ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب درامور مدنی، ضمن نقض رای معترض عنه با توجه به دلایل فوق الذکر مستندا به ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان بدوی، صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره قطعی است؛ و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می‌باشد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *