صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بودجه‌های کلان؛ نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بی‌ثمر

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷:۰۸
کد خبر: ۴۷۹۹۳۳۰
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
کمتر روزی است که خبری از برگزاری یک جشنواره، یادواره و نمایشگاهی منتشر نشود و روابط عمومی آن جشنواره برای انتشار خبر رویداد مورد نظر پافشاری نداشته باشد.‌

خبرگزاری میزان - برگزاری جشنواره یا نمایشگاه برای نشان دادن دستاوردهای یک ساله یا چند ساله موسسه، هنرمند یا عده‌ای فعال هنری یا صنعتی است که می‌خواهند نشان یا محصول خود را به شکلی بهتر به مردم و مخاطبان معرفی کنند.

حال با یک پژوهش ساده می‌توان فهمید که عملا کمتر از ۱۰ درصد این جشنواره یا نمایشگاه‌ها بر این رسالت خود پابرجا بوده‌اند و یا توانسته‌اند وظیفه اصلی خود را انجام دهند.

اگر کمی بیشتر تحقیق کنید، خواهید دید که جشنواره و نمایشگاه و یادواره صرفا برای خرج کردن بودجه‌ای است که به آن نهاد ارگان یا وزارتخانه اختصاص داده شده است.

مسئولان برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها هم فقط از خبرنگاران می‌خواهند که خبرهایی را منتشر کنند که به تعریف و تمجید نمایشگاه پرداخته است و اگر به نکته‌ای انتقاد شود، دست‌اندرکاران جشنواره یا نمایشگاه خبرنگار را دشمن خود می‌پندارند، در صورتی که رسالت خبرنگاری به چالش‌ کشیدن مسئولان و دست‌اندرکارانی است که در جهت خدمت به مردم و کشور حرکت نمی‌کنند.‌

فقط کافی است به شهری که جشنواره یا نمایشگاه صنعتی یا صنایع‌دستی برگزار می‌شود، سری بزنید تا کاملا درک کنید که مردم آن شهر هیچ اطلاع یا اگر اغراق نباشد کمتر اطلاعی از برگزاری نمایشگاه و یا جشنواره ندارند؛ جشنواره و نمایشگاه‌هایی که به بازار خرید تقلیل یافته و عملا هیچ دستاورد و پیام فرهنگی یا صنعتی برای مردم و فعالان این حوزه ندارد.‌

این روزها در اوج مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمایشگاه صنایع‌دستی در تبریز برگزار شد، اما طبق سنوات گذشته کمتر دستاوردی را در جهت توسعه این نوع صنایع یا شناساندن و یا کسب درآمد مالی برای فعالان این حوزه داشت.

قطعا برگزاری جشنواره و یا نمایشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما نه نمایشگاهی که فقط محل کسب درآمد برای عده‌ای باشد و هیچ کمکی به صنعت و هنر در کشور نکند.

وقتی بزرگترین نمایشگاه‌ و جشنواره کشور جشنواره و نمایشگاه کتاب به محلی برای گردش و خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده تبدیل شده است، دیگر چه انتظاری از نمایشگاه‌هایی می‌توان داشت که تا حد زیادی برای مردم ناشناخته هستند.

امید است که در آینده‌ای نه چندان دور جشنواره‌های معتبر فرهنگی و نمایشگاه‌هایی پر از دستاورد هنری و صنعتی برگزار شود و رویکرد و هدف برگزارکنندگان صرفا دادن آمار که این تعداد از مردم از نمایشگاه دیدن کردند، نباشد.‌

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *