صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش سازمان ملل از افزایش تولید کوکائین در کلمبیا؛ زنگ هشداری برای اروپا

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸:۵۸
کد خبر: ۴۷۹۹۲۴۷
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
اروپا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار کوکائین آمریکای جنوبی با افزایش تولید این ماده مخدر به‌ویژه در کلمبیا در معرض خطر بزرگ‌تری قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان – دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل UNODC در گزارشی اعلام کرد که تولید کوکائین بالقوه در سال ۲۰۲۳ در کلمبیا حدود ۵۳ درصد رشد داشته و به بالاترین میزان طی ۲ دهه گذشته رسیده است.

جدیدترین گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل UNODC که جمعه، ۲۷ مهر منتشر شد، نشان می‌دهد که سطح زیر کشت گیاه کوکا در کلمبیا در سال ۲۰۲۳ با ۱۰ درصد افزایش به ۲۵۳ هزار هکتار رسید؛ در حالی که میزان تولید کوکائین بالقوه در این کشور نیز به ۲ هزار و ۶۶۴ تن رسید.

این نشان‌دهنده افزایش بالقوه ۵۳ درصدی تولید کوکائین در قیاس با سال ۲۰۲۲ است؛ این دهمین سال متوالی است که تولید کوکائین بالقوه در کلمبیا افزایش یافته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که گیاه کوکاه در سال ۲۰۲۳ در کلمبیا در قیاس با سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌صورت گسترده‌تری کشت شد.

بیشتر مراکز کشت کوکا در کلمبیا در مناطقی با آسیب‌پذیری بالا و دسترسی محدود واقع شده‌اند.

گروه‌های جنایت‌کار در کلمبیا برای حفظ و گسترش فعالیت‌های غیرقانونی خود از مناطق یادشده به مناطق گسترده‌تر انگیزه مهمی برای دسترسی آن‌ها به دیگر مناطق است؛ در عین حال، این نگرانی وجود دارد که گسترش فعالیت باند‌های جنایت‌کار فعالیت‌های اقتصادی قانونی را به شکل فزاینده‌ای به فعالیت‌های غیرقانونی وابسته کند.

گروه‌های مسلح خشن در کلمبیا به‌شدت درگیر بازار کوکائین هستند و درگیری‌های خشونت‌آمیز را در مناطق تحت تاثیر قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان تشدید می‌کنند؛ افزایش کشت گیاه کوکا در این کشور رابطه مستقیمی با افزایش خشونت‌ها، وخامت شرایط امنیتی و فشار بیشتر علیه گروه‌های بومی و آفریقایی داشته است.

مقام‌های کلمبیایی دهه‌ها است که برای کاهش قاچاق مواد مخدر تلاش می‌کنند؛ با وجود این، کلمبیا همچنان یکی از تولیدکنندگان پیشرو کوکائین در جهان است.

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور این کشور واقع در آمریکای جنوبی، استراتژی نظامی در مبارزه با مواد مخدر را شکست‌خورده توصیف کرده و به دنبال به رسمیت شناختن مصرف مواد مخدر به‌عنوان یک مشکل بهداشت عمومی است.

وزیر دادگستری کلمبیا درباره افزایش سطح زیر کشت گیاه کوکا گفت: تقاضای جهانی باعث افزایش سطح زیر کشت شده است.

تولید کوکائین در کلمبیا، که در موقعیت استراتژیک بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام قرار دارد، ازسوی گروه‌های مسلح کنترل می‌شود؛ این گروه‌ها پیشتر یک درگیری داخلی چند دهه‌ای را در کلمبیا رقم زدند که بیش از ۴۵۰ هزار کشته برجای گذاشت.

کوکائین چیست؟

کوکائین یک محرک بسیار اعتیادآور است که از برگ‌های گیاه کوکا، بومی کشور‌های آند در آمریکای جنوبی، به‌ویژه کلمبیا، پرو و بولیوی تولید می‌شود.

این ماده مخدر معمولا در آزمایشگاه‌های موقت واقع در اعماق جنگل‌های بارانی ساخته می‌شود، اما در حال حاضر کارگاه‌های مشابهی در سراسر اروپا ایجاد شده‌اند.

کوکائین که اغلب به‌عنوان یک ماده مخدر تفریحی در نظر گرفته می‌شود، بسیار اعتیادآور است؛ با افزایش سطح خلوص و در دسترس بودن گسترده این ماده مخدر به‌ویژه فروش آن در شبکه‌های اجتماعی، پیامد‌های سلامتی و اجتماعی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و جوامع آن‌ها افزایش یافته است.

اروپا: مشتری اصلی کوکائین کلمبیا

اروپا اصلی‌ترین واردکننده کوکائین کلمبیا است و مصرف این ماده مخدر در سراسر اروپا در سال‌های اخیر به‌سرعت افزایش یافته و آثار ویرانگری برجای گذاشته است.

در دهه گذشته، تجارت کوکائین در اروپا رونق گرفته است؛ براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، مردم اروپا ۲۱ درصد از کل مصرف‌کنندگان جهانی کوکائین در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دادند.

جدیدترین گزارش آژانس یادشده در مورد تجارت جهانی کوکائین نشان داد که انگلیس دومین میزان مصرف کوکائین در جهان را دارد، به‌طوری که از هر ۴۰ بزرگسال انگلیسی (۲.۷ ٪ از جمعیت) یک نفر کوکائین مصرف می‌کند.

آژانس ملی جرم و جنایت انگلیس (NCA) تخمین می‌زند که ۱۱۷ تن کوکائین در سال در انگلیس مصرف می‌شود.

مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (EMCDDA) اعلام کرد که تقریبا ۲.۵ میلیون فرد ۱۵ تا ۳۴ ساله - ۲.۵ ٪ از این گروه سنی - در سال ۲۰۲۳ کوکائین مصرف کرده‌اند.

براساس تحلیل سازمان ملل، سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به‌عنوان یک لحظه‌ای مهم در گسترش بازار‌های کوکائین در اروپای غربی و مرکزی دیده می‌شود، به‌طوری که داده‌ها حاکی از عرضه و مصرف بسیار گسترده‌تر این دارو پس از سال ۲۰۱۶ است که با افزایش سطوح کوکائین به اثبات رسیده است.

براساس گزارش مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر در سال ۲۰۲۴، باقی مانده کوکائین در فاضلاب دو سوم شهر‌های اروپایی طی ۲ سال گذشته افزایش یافته است.

طی پنج سال گذشته، مقادیر بی‌سابقه کوکائین ازسوی مقام‌های اروپایی در سراسر این قاره کشف شد.

کوکائین چگونه به اروپا می‌رسد؟

کوکائین از مسیر‌های مختلفی به اروپا می‌رسد: حمل در مسیر جاده‌ای، انتقال ار طریق آبراه‌های داخلی، حمل از طریق دریا.

گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که تعداد فزاینده‌ای از خارجی‌ها، از جمله اروپایی‌ها، در آمریکای جنوبی فعالیت می‌کنند تا به ساده‌سازی و حرفه‌ای کردن زنجیره تامین از طریق اروپا کمک کنند.

در عین حال، مسیر شلوغ حمل و نقل کانتینری بین اکوادور و بنادر اروپا برای انتقال مقادیر زیادی مواد مخدر به اروپا استفاده می‌شود؛ بلژیک، هلند و اسپانیا بیشترین میزان کشفیات کوکائین را در اروپا گزارش کرده‌اند که عمدتا از طریق بنادر دریایی انجام شده بود.

اثرات اعتیاد به کوکائین در اروپا چیست؟

خشونت‌های مرگ‌بار، هرج‌ومرج و نقض حقوق بشر که در طول تاریخ با تجارت کوکائین همراه بوده است، در هر دو سوی اقیانوس اطلس رخ می‌دهد.

نفوذ شبکه‌های قاچاق بین‌المللی به کشور‌های آمریکای جنوبی باعث خشونت در جامعه، جنایت‌های مسلحانه و بی‌ثباتی سیاسی می‌شود.

در کشور‌هایی که در امتداد زنجیره تامین قرار دارند، هجوم اسلحه، قاچاقچیان مواد مخدر و خشونت و جنایت گزارش می‌شود؛ ایجاد نسلی از کودکان معتاد، افزایش جرایم خشونت‌آمیز، فاسد شدن نهاد‌های سیاسی و اجرای قانون در کشور‌ها یادشده نیز از جمله پیامد‌ها هستند.

یوروپل و مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر اخیرا گزارشی منتشر و اعلام کردند که قاچاق مواد مخدر منجر به سطوح بی‌سابقه‌ای از استثمار کودکان، خشونت با سلاح گرم و جنایت منجر می‌شود؛ مدیر مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر گفت که اروپا اکنون شاهد سطوحی از خشونت مرتبط با مواد مخدر است که مشابه خشونت آمریکای مرکزی است.

کوکائین در سال ۲۰۲۳، دومین ماده مخدر پرمصرف گزارش شده ازسوی افرادی بود که برای مصرف مواد مخدر در بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها در سراسر اروپا بستری شده بودند؛ داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که این دارو در حدود یک پنجم مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد در سال ۲۰۲۱ نقش داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: مضرات کوکائین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *