صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

یحیی سنوار که بود؟/ مرد صاحب مشت آهنین برابر رژیم صهیونیستی

۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸:۵۲
کد خبر: ۴۷۹۹۰۶۸
یحیی سنوار به عنوان یکی از رهبران برجسته حماس و فردی با تجربه گسترده در حوزه نظامی و سیاسی، نقشی محوری در هدایت و رهبری حماس ایفا می‌کرد.

خبرگزاری میزان خلیل الحیه، از سران جنبش مقاومت فلسطینی حماس، خبر شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی این جنبش را تایید کرد.

سنوار که ازسوی رژیم صهیونیستی به‌عنوان معمار عملیات طوفان الاقصی دیده می‌شد، از نظر مقام‌های این رژیم دشمن شماره یک رژیم صهیونیستی بود؛ مقاومت، تدبیر و توانمندی‌های سنوار در برابر اشغالگران، وی را به کابوسی برای آن‌ها تبدیل کرده بود.

نگاهی به زندگی سنوار

یحیی ابراهیم حسن سنوار یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های جنبش حماس است که به باور کارشناسان مشتی آهنین داشت و تحولات بزرگی را رقم می‌زد.

وی در اکتبر ۱۹۶۲ (آبان ۱۳۴۱) در اردوگاه آوارگان فلسطینی در خان‌یونس در جنوب نوار غزه در خانواده‌ای متولد شد که درپی فاجعه نکبت در سال ۱۹۴۸ ناچار به ترک خانه و شهر خود در اشکلون شده بودند؛ سنوار که به زبان عربی تخصص داشته و به زبان عبری مسلط بود، در دانشگاه اسلامی غزه تا مقطع کارشناسی ارشد مطالعات زبان عربی تحصیل کرد.

موسس دستگاه امنیتی حماس که از ۱۹ سالگی بار‌ها به دلیل فعالیت‌های ضداشغالگرانه خود ازسوی رژیم صهیونیستی دستگیر و زندانی شده بود، در اوایل دهه ۱۹۸۰ نیز بار‌ها به دلیل مشارکت در فعالیت‌های ضداشغالگری در دانشگاه اسلامی غزه دستگیر شد.

وی در سال ۱۹۸۹ ازسوی رژیم صهیونیستی دستگیر و به حبس ابد محکوم شد و ۲۳ سال از عمر خود را در حبس گذراند؛ سنوار در سال ۲۰۱۱ یکی از هزار و ۲۷ نفری بود که در چارچوب توافقنامه مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی آزاد شد.

این شخصیت برجسته مقاومت فلسطین در سال ۲۰۱۱ پس از آزادی از زندان رژیم صهیونیستی ازدواج کرد و سه فرزند دارد.

سنوار در سال ۲۰۱۷ به عنوان رهبر حماس در غزه انتخاب شد و از سوءقصد رژیم صهیونیستی در همان سال جان سالم به در برد.

کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا طی سال‌های گذشته در چارچوب حمایت خود از این رژیم اقدام‌هایی را علیه وی انجام دادند.

فعالیت‌های یحیی سنوار

یحیی سنوار پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه، به ایجاد شبکه‌ای از مبارزان برای مقاومت مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی کمک کرد؛ این گروه بعدا به گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، تبدیل شد.

سنوار تقریبا به محض تاسیس این گروه از سوی شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان یکی از مقام‌های آن به حماس پیوست؛ سال بعد، او از سوی نیرو‌های رژیم صهیونیستی دستگیر شد و به ۴ حبس ابد -معادل ۴۲۶ سال زندان- محکوم شد.

این مقام ارشد حماس ۲۳ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند و در آنجا عبری را آموخت و با امور اراضی اشغالی و سیاست داخلی آن به‌خوبی آشنا شد.

سنوار پس از آزادی از زندان رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ به‌سرعت در صفوف حماس فعالیت مجدد خود را آغاز و پیشرفت کرد؛ در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان دفتر سیاسی این گروه انتخاب شد و وظیفه هماهنگی با گردان‌های القسام را بر عهده گرفت.

یحیی سنوار در حمله ۷ هفته‌ای رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ نقش پیشرو سیاسی و نظامی ایفا کرد؛ سال بعد، آمریکا سنوار را در فهرست سیاه خود قرار داد.

وی در سال ۲۰۱۷، رئیس حماس در غزه و جانشین هنیه شد که به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه انتخاب شده بود.

این شخصیت فلسطینی یکی از موسسان مجد، سرویس امنیت داخلی وابسته به حماس است که مجاز به تعقیب جاسوسان رژیم صهیونیستی به موازات دستگاه نظامی به نام مجاهدین فلسطینی است.

سنوار برای هماهنگی بین رهبری سیاسی و نظامی حماس در تجاوز ۲۰۱۴ تلاش کرد و تصمیم گرفت نبرد شمشیر قدس را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند، وی همچنین برای تقویت رابطه با محور مقاومت و هماهنگ کردن آن با محور مقاومت تلاش کرد.

نقش سنوار در عملیات طوفان الاقصی

جنبش مقاومتی فلسطینی حماس در اکتبر سال ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، دست به عملیات ضدصهیونیستی بزرگی زد که افسانه شکست‎‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را فروریخت و ضعف‌های این رژیم را به‌ویژه در زمینه اطلاعاتی آشکار کرد.

رژیم صهیونیستی سنوار را مغز متفکر این عملیات خواند و وی را در صدر فهرست هدف‌گیری‌ها در طول جنگی که از اکتبر سال گذشته آغاز شد و با رقم زدن جنایت‌های بی‌سابقه همچنان ادامه دارد، قرار دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته در جریان جنگ علیه غزه، سه بار خبر ترور یحیی سنوار را به موازات انتشار اطلاعات نادرست از محل زندگی وی با هدف تخریب چهره این شخصیت مقاومتی منتشر کرد.

این رژیم در نهایت روز ۱۷ اکتبر (۲۶) مهر اعلام کرد که طی عملیاتی که در روز ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) انجام داد، ساختمانی را هدف قرار داد که یحیی سنوار نیز در آن حضور داشته است؛ براساس گزارش رسانه‌های غربی، رژیم صهیونیستی مدعی است که آزمایش دی‌ان‌اِی انجام‌شده شهادت سنوار را تایید می‌کند.

تصاویری که رژیم صهیونیستی از این عملیات جنایت‌کارانه منتشر کرد، نشان می‌دهد که سنوار با لباس رزم و در وسط میدان در کنار فرماندهان میدانی مقاومت و نه در مخفی‌گاهی که این رژیم ادعا می‌کرد، حضور داشت.

نمایندگی ایران در سازمان ملل با انتشار پیامی در این باره نوشت: وقتی نیرو‌های آمریکایی صدام را با آن وضعیف آشفته از سوراخی در زیر زمین بیرون کشیدند، علی‌رغم اینکه اسلحه داشت التماس کرد که او را نکشند؛ کسانی که صدام را الگوی مقاومت خود می‌دانستند، فرو ریختند، اما وقتی مسلمانان شهید سنوار را با لباس رزم و در وسط میدان و نه در مخفی‌گاه، در برابر دشمن می‌بینند، روح مقاومت تقویت خواهد شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل، همچنین تصریح کرد: سنوار الگوی نوجوانان و کودکانی خواهد شد که راهش را برای آزادی فلسطین ادامه دهند، تا اشغالگری و تجاوز وجود دارد، مقاومت زنده است چراکه شهید، زنده و الهام‌بخش است. در برابر دشمن می‌بینند، روح مقاومت تقویت خواهد شد.

سنوار؛ یک نقطه‌عطف تاریخی در مقاومت فلسطین

سنوار ۱۴ سال پس از جعل رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی متولد شد؛ رژیمی که حاصل اشغال فلسطین و تقسیم منطقه غرب آسیا ازسوی قدرت‌های غربی پس از جنگ جهانی دوم بود.

این رژیم اکنون وارث نظام استعمار، آپارتاید و نسل‌کشی غرب در منطقه غرب آسیا است.

سنوار مانند همه فلسطینی‌ها برای زندگی در سرزمین مادری خود سرختانه مقاومت کرد؛ این شخصیت فلسطینی را باید با میراثش یعنی طوفان‌الاقصی برای فلسطینی‌ها به خاطر آورد؛ میراثی که پویایی تاریخی بزرگی را رقم زد و محور مقاومت را در مقابله با رژیم صهیونیستی متحد کرد.

تاریخ از سنوار به‌عنوان بازیگر نقش اصلی یک پیچ تاریخی مهم در موضوغ فلسطین و البته در تاریخ غرب آسیا و جهان یاد می‌کند و احتمالا سال‌ها و دهه‌ها بعد نیز این منطقه از تصمیم‌های وی متاثر خواهد بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: یحیی سنوار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *