صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی:محکومین متواری و غایبین از زندان‌ها تا یک ماه آینده برگردند

۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵:۴۵
کد خبر: ۴۷۹۸۹۷۸
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
دادستان مرکز استان آذربایجان غربی گفت: محکومین متواری از اجرای حکم و غایبین از مرخصی و تسهیلات قانونی زندان‌ها تا یک ماه آینده، به هر نحو خود معرف و یا همکاری وثیقه گذاران برای اجرای احکام مراجعه کنند.  

خبرگزاری میزان- مجیدی در کمیته استانی ساماندهی امورات محکومین متواری و غایبین از زندان آذربایجان غربی در جمع روسای دادگستری، دادستان‌ها، فرماندهان انتظامی و پلیس‌های تخصصی به صورت وبیناری اعلام کرد: تا با آمادگی و هوشیاری بر اساس لیست‌های احصا شده یک ماه آینده نسبت به دستگیری مجرمین متواری اقدام و پرونده محکومیت آن‌ها در اجرای احکام تعیین تکلیف شود.

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی ضمن تقدیر از همکاری مسئولان زندان در پایش دائمی غایبین و اقدامات خوب در جهت کاهش آمار گفت: از پلیس‌های تخصصی استان بخصوص مواد مخدر، امنیت اخلاقی، آگاهی و پیشگیری در کاهش آمار محکومین متواری و تعداد بالای دستگیری‌ها در شش ماهه اول سپاسگزاریم و همچنان به اشراف اطلاعاتی و هوشیاری در جلب محکومین به توان انتظامی مقتدر نیاز داریم.

وی گفت: اول از افکار عمومی و رسانه کمک می‌گیریم تا نسبت به اطلاع رسانی در بین اقشار مردم جهت همکاری برای اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه مسئولین قضایی همچنین تامین اضرار بزه دیده گان با معرفی این گونه افراد اقدام و یا برای حل مشکل قانونی در جهت مساعدت برای رفع آن خود را معرفی کنند.

مجیدی ادامه داد: اشخاص وثیقه گذار می‌توانند به جهت رفع توقیف و فروش مال خود برای تامین ضرر محکوم متواری با پلیس و مراجع قضایی همکاری کنند.

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی با تفکیک لیست اسامی محکومین متواری و زندانیان غایب این اقدام را اولین گام اصولی در مرکز استان به عنوان قدم اول شیوه نامه تعقیب محکومین متواری و تعین تکلیف اعلام و به روسای حوزه‌های قضایی و انتظامی دستورات لازم برای کاهش آمار تا یک ماه آینده را صادر کردند.تطبیق آمار محکومین متواری و زندانیان غایب با قانون کاهش حبس جرایم تعزیری، مشمولین مرور زمان، ادغام و استعلام درباره ممات و حیات آن‌ها از ثبت احوال اقدام شود.

وی گفت: در این رابطه دستورات لازم قضایی به پلیس جهت ممنوع الخروجی محکومین متواری و زندانیان غایب صادر شده است و به جد این موضوع را در گلوگاه‌ها رصد می‌کنیم.

مجیدی افزود: ۲۵ درصد از محکومین متواری و غایبین از زندان محکومین مالی هستند که باید موضوع توقیف وثیقه و فروش برای پرداخت ضرر مالباخته و بدهی مالی به فرد مقابل دعوی را برعهده بگیریم و در این مورد روسای دادگستری، شعبات دادگاه‌های حقوقی و خانواده باید سریعا اقدامات قانونی ضبط و فروش وثایق را انجام و تا ظرف یک ماه آینده گزارش از کاهش اجرای احکام پرونده این دسته از زندانیان را گزارش کنند.

ادغام پرونده‌های محکومین متواری یک اقدام قانونی است که دادستان مرکز استان آذربایجان غربی با صدور دستور به شعبات گفت: به دقت محکومیت‌ها و پرونده‌های متعدد محکومین متواری را بررسی کنید در صورت امکان ادغام و رفع محکومیت حبس از آمار متواریان کم و به وثیقه گذار اعلام کنید.

وی گفت: فرایند تدوینی در مرکز استان به صورت کارشناسی انجام شده است و این موارد را در مراجع قضایی دنبال می‌کنیم و بر اجرای آن نظارت دائمی داریم، اما برخی از محکومین متواری که متاسفانه جرم دیگر‌ی هم انجام داده و متواری هستند باید در چتر اطلاعاتی نیرو‌های انتظامی و امنیتی دستگیر و برای اجرای حکم معرفی شوند.

در ادامه دادستان مرکز استان آذربایجان غربی به تفکیک حوزه‌های قضایی آمار زندانیان غایب و محکومین متواری را اعلام و سهم هر کدام از کاهش آمار و تعداد جلب و دستگیری را تا یک ماه آینده ابلاغ کرد.

در این جلسه مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان غربی به ارائه آمار و تقدیر از عملکرد نیرو‌های انتظامی در کاهش تعداد غایبین از زندان پرداخت سپس روسای پلیس موادمخدر، آگاهی، اطلاعات امنیت وپلیس اخلاقی و پیشگیری به ارائه گزارش و راهکار‌های اجرای شیوه نامه ارائه شده درباره کاهش آمار زندانیان غایب از مرخصی و متواری پرداختند و مقرر شد تا یک ماه آینده بخش قابل توجه زندانیان غایب و محکومین متواری تعین تکلیف شوند.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: آذربایجان غربی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *