صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

همایش تخصصی آموزشی نمایندگان فرهنگی دادگستری کل استان تهران برگزار شد

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵:۵۷
کد خبر: ۴۷۹۸۹۰۱
دسته بندی‌: قضایی ، دادگستری
نخستین نشست آموزش و توانمندسازی نمایندگان امور فرهنگی در ستاد و واحد‌های قضایی دادگستری به همت امور فرهنگی دادگستری و روابط عمومی و امور فرهنگی محاکم تهران با حضور ربیع‌اله قربانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در نشست مسئولان امور فرهنگی در واحد‌های قضایی دادگستری کل استان تهران، ضمن گرامی داشت یاد و نام شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت، به ویژه شهید سید حسن نصرالله و سردار شهید نیلفروشان و همه‌ی کسانی که جان خود را در راه دین برای ارتقاء فرهنگ دینی و دفاع از مظلوم فدا کردندگفت: شهدا با اهدای خون خود در راه استقلال و عزت میهن درخت پربار انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند؛ و ما به عنوان وارثان این مسیر پر فراز و نشیب، باید تمام تلاش خود را برای حفظ آرمان‌های آنان و اجرای عدالت به‌کارگیریم.

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نقش فرهنگ در واحد‌های قضایی، بخصوص در میان قضات، کارکنان و نمایندگان امور فرهنگی اهمیت ویژه‌ای یافته است. فرهنگ سازی و معنویت در حدی ضرورت دارد که ما در مقام اقامه عدل به دنبال این هستیم که در جامعه روحیه اخلاق‌مداری و عدالت محوری را پیاده کنیم. 

رئیس کل محاکم تهران در ادامه بیان داشت: بر پایه تعلیمات قرآنی و سیره ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و تفاسیری که علما نسبت به احادیث، روایات و آیات قرآن کریم دارند، اصول اخلاقی و اجتماعی را برای ما ترسیم کردند  و ما را به ارزش‌های های اخلاقی و عدالت محور هدایت می‌کنند. قضات وکارکنان دادگستری  هم با تأسی از این فرهنگ، باید در اجرای عدالت نه فقط که قوانین را صرفا اجرا کنند بلکه روحیه‌ای مبتنی بر انصاف، اخلاق مداری و معنویت هم داشته باشند. لازمه این کار به روز بودن  مسئولین فرهنگی واحد‌های قضایی نسبت به این موارد می‌باشد.

قربانی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: وظیفه همه ما در دادگستری انجام فریضه  امر به معروف و نهی از منکر بعنوان یکی از ارکان اصلی دین اسلام است، این امر مهم، باید در تمام سطوح عملکردی  واحد‌های قضایی، از برخورد با مردم تا صدور احکام قضایی، محور کار باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ارزش‌های انقلاب اسلامی که بر پایه عدالت‌طلبی، استقلال و دفاع از مظلومان شکل گرفته است، باید در تمامی برنامه‌های فرهنگی ما حضوری پررنگ داشته باشد. حفظ دستاورد‌های نظام اسلامی و صیانت از این ارزش‌ها، وظیفه همه  ما در دادگستری استان است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران افزود: مقوله فرهنگ نه تنها در اجرای قوانین، بلکه در رفتار‌های حرفه‌ای و اخلاقی کارکنان و قضات باید نهادینه شود، تا بتوانیم  به جامعه‌ای مبتنی بر عدالت، اخلاق و معنویت دست یابیم.

قربانی در جمع نمایندگان امور فرهنگی در دادگستری کل استان تهران افزود: یکی از موضوعات کلیدی که باید در واحد‌های قضایی برجسته باشد، ترویج معنویت و توجه به ارزش‌های دینی است. محیط کار در دادگستری  باید در کنار اجرای عدالت و رعایت قوانین، محیطی معنوی و با فضیلت باشد. معنویت و عدالت دو عنصر جدایی‌ناپذیر هستند و قاضی و همکاری که در مقام اجرای عدالت تلاش می‌کنند باید پیوسته و با روحیه معنوی و برگرفته از ارزش‌های اخلاقی و اسلامی در این راستا گام بردارند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مسئولان امور فرهنگی باید استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان سرلوحه و خط مشی فرهنگی در واحد‌های قضایی دادگستری استان باشد. 

وی افزود: فعالان فرهنگی دادگستری استان تهران موظفند با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر اهمیت فرهنگ‌سازی، به طور مستمر از منابع منتسب به ایشان، شامل بیانات، پیام‌ها و مقالات منتشر شده در سایت‌های رسمی، بهره‌برداری کنند. این منابع می‌توانند راهگشای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و آموزشی آن‌ها باشند و به تحقق منویات رهبری در جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی و تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه کمک نمایند. اجرای این تکالیف نه تنها وظیفه‌ای انکارناپذیر، بلکه راهی برای ایجاد همبستگی و انسجام در میان فعالان فرهنگی است.

قربانی ادامه داد: یکی از ابزار‌های مهم برای تقویت روحیه معنوی و اخلاقی در میان کارکنان قضایی و اداری، برگزاری مراسم‌های معنوی و دینی است. برپایی نماز جماعت، برگزاری مراسم‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف و شرکت در جلسات معنوی می‌تواند به تقویت پیوند کارکنان با ارزش‌های دینی و الهی کمک کند و از سوی دیگر، روحیه همکاری و همبستگی میان آن‌ها را تقویت کند.

رئیس کل محاکم تهران گفت: سلامت روانی قضات و کارکنان نقش حیاتی در عملکرد آن‌ها دارد. فعالیت‌های فرهنگی و معنوی می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس و فشار‌های کاری آن‌ها داشته باشد. برگزاری جلسات هم‌اندیشی، گفتمان‌های فرهنگی و معنوی می‌تواند به ایجاد فضایی آرام به دور از استرس کمک کند که همکاران را از فشار‌های شغلی روزمره رهایی بخشد.

رئیس کل محاکم تهران گفت: در ترویج فرهنگ قضایی، عدالت اجتماعی باید به‌عنوان محور اساسی مورد توجه قرار گیرد. انتظار می‌رود دستگاه قضایی در تمامی فعالیت‌های خود به تحقق عدالت اجتماعی اهتمام ورزد. این مفهوم در برنامه‌های فرهنگی باید با جدیت پیگیری شود تا قضات و کارکنان در هر تصمیمی به مساوات و عدالت‌ورزی توجه کنند و از تبعیض‌های ناروا جلوگیری شود.    

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در پایان صحبت‌های خود بیان داشت: کارکنان و قضات به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های دستگاه قضایی باید از حمایت معنوی و فرهنگی برخوردار باشند. برگزاری برنامه‌های تفریحی و فرهنگی با رویکرد دینی و معنوی، می‌تواند به تقویت روحیه معنوی کارکنان و رشد اخلاقی آنان کمک کند. این حمایت‌ها نه تنها باعث افزایش رضایت شغلی می‌شود، بلکه کارکنان را به رعایت بیشتر ارزش‌های دینی و اخلاقی در تعاملات روزمره‌شان تشویق می‌کند.

در این همایش کارگاه آموزشی ذهن و توسعه فردی در مدیریت فرهنگ نوین با محوریت مباحث آموزشی و فرهنگی و در راستای آموزش روش‌های نوین مطالعه، تقویت حافظه و تمرکز، تقویت ذهن، یادگیری سریع، مدیریت استرس و کند شدن شیب فراموشی توسط اساتید برتر تندخوانی برگزار شد.

در بخش بعدی کارگاه سواد رسانه‌ای با هدف ارتقا، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در فضای مجازی برگزار شد. در این کارگاه آموزشی به جنبه‌های مختلف سواد رسانه‌ای که شامل ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای، آموزش مهارت‌های مطالعه و تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها که در نگاه اول آشکار نیست پرداخته شد.


نمایندگان فرهنگی دادگستری کل استان تهران در اختتامیه این هم اندیشی ضمن اعلام حمایت و همدردی با تمام ملت‌های حق طلب به ویژه مردم مظلوم فلسطین، لبنان و سوریه حملات و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند، در این بیانیه آمده است: جنایات کنونی و ترور شخصیت‌های برجسته‌ی مقاومت به ویژه مجاهد نستوه سید حسن نصرالله، سردار نیلفروشان، کشتار غیرنظامیان حکایت از استیصال و عجز رژیم غاصب در مقابل اراده آهنین ملت شجاع و مظلوم غزه و شیعیان لبنان دارد.

در این میان نقش آمریکا و برخی دولت‌های غربی در به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان آواره گناهی نابخشودنی است. امیدواریم هرچه سریعتر با حمایت کشور‌های اسلامی و دولت‌های حامی صلح و امنیت بین المللی اقدامی قاطع در متوقف کردن این جنایات علیه ملت مظلوم اتخاذ شود.

از خداوند متعال نصرت جبهه مقاومت و توفیق تبعیت امت واحده از ولایت فقیه را در جهت زدودن رژیم اشغالگر قدس از صحنه روزگار را مسئلت می‌نماییم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *