صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ملت پارکینگ ندارد/ چه خبر از «خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی»؟  

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۸۶۹۰
سال‌ها است که اهالی فرهنگ و هنر و رسانه درخواست ساخت یک مجموعه درشان هنر ایران دارند اما هنوز این امر محقق نشده و همچنان وعده توخالی از مدیران شنیده می‌شود. 

 

 

روز ۱۸ بهمن سال ۱۴۰۲ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در آیین ایجاد حریم برای تئاترشهر اظهار کرد که ساخت بزرگترین مجموعه هنری در شهر تهران آغاز شده است و این مجموعه خانه‌ای خواهد شد برای تمام جشنواره‌ها؛ در عین حال موعد تحقق وعده ساخت «خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی» در بلوار حجاب تهران نزدیک است. 

وی ادامه داد: این خانه محلی خواهد شد برای همه مجموعه‌ها و جشنواره‌ها که با فناوری روز تکمیل می‌شود. این قول وزیر فرهنگ در راستای پیگیری درخواستی تاریخی از طرف اهالی هنر بود. 

اسماعیلی در این روز ضمن اشاره‌ای به ایجاد فصل تازه در عرصه فرهنگ افزود: این روزها و در دهه فجر و هم‌زمان با عید انقلاب اسلامی، موعد تحقق این وعده است و در همین زمینه تا ساعاتی دیگر فصل تازه‌ای برای اهالی هنر آغاز خواهد شد. 

این سخنان وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی بود که در آن روز ساعات آینده را برای اعلام خبر شروع ساخت و یا حتی بستن قرارداد برای «خانه جشنواره‌های فجر انقلاب» در خیابان حجاب خبر می‌داد، اما با گذشت ماه‌ها هنوز هم خبری مبتنی بر اینکه ساختمان و مجموعه‌ای با این عنوان ساخته شده و یا ساخته خواهد شد و یا حتی قرادادی بسته شده است روی خط هیچ خبرگزاری مخابره نشده است. 

همزمان با شروع نیمه دوم سال و آغاز به کار «جشنواره فیلم کوتاه تهران» عملا سال جشنواره‌ای سینمای ایران آغاز خواهد شد. اما بازهم دربه‌دری گریبان سینمای ایران را ول نکرده و اینبار هم پردیس سینمایی ملت میزبان «چهل و یکیمن جشنواره فیلم کوتاه تهران» خواهد بود. 

پردیس سینمایی ملت جدای از مسیر سخت و دشواری که برای اهالی سینما و رسانه دارد و همچنین جدای از سردرگمی برای پیدا کردن سالن‌ها وعدم آنتن مناسب در سالن‌های سینما؛ بزرگترین مشکلش نداشتن پارکینگ برای مخاطبان این پردیس سینمایی است. 

هر گاه که از مقابل این پردیس سینمایی گذر کنید؛ خواهید دید که عده‌ای مخاطب سینما؛ و در دوران جشنواره‌ها سینماگران، هنرمندان و اهالی رسانه؛ در صف ورورد به پارکینگ‌هایی هستند که هیچگاه معلوم نیست که کِی و چه زمانی پر شده و جایی برای مخاطبان سینما و جشنواره وجود ندارد. 

در دوران برگزاری جشنواره‌ها؛ شما اگر خیلی خوش شانس باشید و یا خیلی زود به سمت پردیس سینمایی ملت حرکت کنید، شاید بتوانید در پارکینگی ماشین خود را پارک کنید که بعد از پیاده‌روی ۵ الی ده دقیقه‌ای به خود ساختمان پردیس سینمایی ملت برسید. 

اگر بد شانس هم باشید یا مثلا دیرتر برسید، باید در کنار اتوبان ماشین خود را رها کنید و بعد از گذر از اتوبان، خود را به پردیس سینمایی ملت برسانید. 

در سال‌های گذشته پردیس یا بازار «چارسو» در برخی جشنواره‌ها میزبان هنرمندان و اهالی رسانه بود که این مجموعه هم به دلیل بهره‌وری طبقه ششم برای فعالیت‌های تجاری، عملا از مدار برگزاری جشنواره‌ها یا حتی اکران‌های خصوصی خارج شده است. 

«جشنواره فیلم کوتاه تهران» در سال‌های گذشته و در دولت «تدبیر و امید»، در ایران مال برگزار میشد، که دوری مسیر و از طرفی حجم زیاد تبلیغات در حین افتتاحیه و اختتامیه برای این مجموعه و مدیرعاملش باعث خشم رئیس سازمان سینمایی سابق شده و باعث توبیخ و برکناری دبیر آن روزهای جشنواره کوتاه و مدیرعامل انجمن سینمای جوان شد. 

با وجود تمام این کش و قوس‌ها؛ اهالی هنر، سینما و رسانه همچنان امید دارند که بعد از چهل و اندی سال بتوانند یک جای ثابت برای برگزاری جشنواره‌های هنری و خصوصا جشنواره‌های هنری فجر داشته باشند. 

اما در حال حاضر باید برای داشتن پردیس سینمایی ملت؛ و وفاق و همراهی مدیران آن با دبیران جشنواره و مدیران سینمای ایران امید داشت و دعا کرد، چون احتمال دارد همچون سال گذشته و کشمکش‌های موجود بین دبیر جشنواره و مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تا روز اول جشنواره هم معلوم نباشد که «جشنواره باشکوه فیلم فجر» در کدام پردیس یا سالن سینمایی برگزار خواهد شد. 

اگر مدیران و وزیران فرهنگی طی این ۴دهه، کمی به فکر ساخت یک مجموعه خوب برای جشنواره‌ها بودند و هر کدام یک قدم کوچک در جهت ساخت چنین مجموعه‌ای برمی‌داشتند، قطعا سینمای ایران امروز این آوارگی را به جان نمی‌خرید و فیلمسازان و اهالی رسانه از اولین امکانات مجموعه‌های سینمایی مثل پارکینگ محروم نبودند. 

به امید روزی که سینمای ایران و گسترده‌تر از آن هنر ایران صاحب یک مجموعه سالن خوب و مدرن برای برگزاری جشنواره‌های و جشن‌های هنری انقلاب اسلامی باشد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *