صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاکید روسای مجالس ایران و زیمبابوه بر توسعه روابط دو کشور

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸:۴۶
کد خبر: ۴۷۹۸۶۵۴
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس در دیدار با همتای زیمبابوه‌ای خود، گفت: همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور می‌تواند زمینه ساز توسعه روابط دولت‌ها شود از این رو باید هر چه بیشتر در این راستا گام برداشت.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، ژاکوب مودندا رئیس مجلس زیمبابوه صبح امروز (سه شنبه، ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳) و در حاشیه مجمع بین‌المللی نشست بین‌المجالس جهانی (IPU) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار، با اشاره به روابط دیرینه ایران و زیمبابوه، و اینکه هر دو کشور سابقه مبارزه با ظلم در کشور‌های خود داریم، گفت: همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط دولت‌ها شود از این رو باید هر چه بیشتر در این راستا گام برداشت.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه دانش بنیان با اولویت موضوعات بهداشتی و درمانی، ابراز داشت: برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران و زیمبابوه می‌توانیم از طریق همکاری‌های نزدیک و تأکید بر مبادلات به صورت تهاتری اقدام کنیم که مشکلات بانکی را نیز به همراه نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با زیمبابوه ندارد.

قالیباف ضمن قدردانی از زیمبابوه از حمایت‌های صورت گرفته این کشور از فلسطین و لبنان، گفت: با این حال شرایط این روز‌های منطقه به ویژه غزه و بیروت بحرانی‌تر از گذشته است. امروز شاهدیم جنایات رژیم صهیونیستی به جایی رسیده که زنان و کودکان آواره را که در چادر‌ها به سر می‌بردند به راحتی و زنده زنده در آتش می‌سوزاند لذا دولت ها، پارلمان‌ها و ملت‌ها باید بیش از پیش تلاش کنند تا در برابر جنایت‌های سبوعانه رژیم صهیونیستی ایستاده و از همه ظرفیت‌های بین‌المللی برای برقراری آتش بس پایدار استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما از آتش بس و صلح پایدار حمایت می‌کنیم، گفت: ما از هر تصمیمی که دولت و ملت لبنان و جبهه مقاومت در این کشور بگیرند، حمایت خواهیم کرد.

ژاکوب مودندا نیز در این دیدار، با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه زیمبابوه و ایران و سفری که به منظور شرکت در اجلاسی با محوریت فلسطین به ایران داشت، گفت: هر دو کشور ظرفیت توسعه روابط پارلمانی را دارند و اراده مجلس زیمبابوه نیز بر همین است.

رئیس مجلس زیمبابوه در ادامه با بیان اینکه امروز زیمبابوه و ایران با چالش‌های مشترکی روبرو هستند که غیرقانونی و خلاف موازین بین‌المللی است، عنوان کرد: ما به لحاظ اقتصادی و تجاری روابط خوبی داریم و اکنون زیمبابوه این ظرفیت را دارد تا با توجه به توانایی جمهوری اسلامی ایران در تولید دارو، میزبان سرمایه‌گذاران ایرانی به ویژه در حوزه دارو باشد.

وی در ادامه سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و معدن و مبادله اساتید و دانشجویان در حوزه علم و فناوری را از دیگر فرصت‌های ارتباطی میان دو کشور دانست و افزود: امیدواریم کمیسیون مشترک میان دو کشور بتواند زمینه همکاری‌های بیشتر را فراهم کند.

این مقام عالی‌رتبه پارلمانی زیمبابوه در ادامه تأکید کرد: کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی باید هر چه سریع‌تر مانع گسترش جنایات رژیم صهیونیستی و ادامه جنایات آن‌ها در فلسطین شوند.

وی در پایان با بیان اینکه زیمبابوه همواره در حوزه مسائل حقوقی و بین‌المللی در کنار ایران ایستاده و خواهد ایستاد، خاطرنشان کرد: احترام به حقوق بین‌الملل از جمله مسائلی است که زیمبابوه نسبت به آن حساس است به ویژه مقابله تحریم‌های ظالمانه از جمله مسائلی است که ما به دنبال آن هستیم.

رئیس مجلس زیمبابوه با ابراز امیدواری برای پیروزی و موفقیت همه ملت‌های آزاده دنیا، عنوان کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر جنایات جنگی پایان یابد و شاهد برقراری امنیت و صلح در منطقه باشیم.

براساس این گزارش، محمدمهدی شهریاری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار حضور داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *