صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

باید مدرسان مناسب با سند تحول بنیادین تربیت کنیم

۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸:۲۲
کد خبر: ۴۷۹۸۵۰
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین از نبود مدرس مناسب مطابق سند تحول انتقاد و تاکید کرد باید مدرسی تربیت کنیم که به سند تحول بنیادین اشراف داشته باشد.

به گزارش گروه جامعه ، رضا مددی در نشست آموزشی توجیهی برنامه اجرایی سند تحول بنیادی که صبح امروز در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برگزار شد، گزارشی از آخرین برنامه‌­های سند تحول بنیادین ارائه کرد و گفت: اکنون وزارت آموزش و پرورش، دولت و مجلس و شورای ­عالی انقلاب فرهنگی موظف هستند حوزه تعلیم و تربیت را در مسیری قرار دهند که مرتب با سند تحول بنیادین باشد، در قانون برنامه ششم توسعه مجلس وزارت آموزش و پرورش را موظف کرد که وظیفه‌­اش اجرای سند تحول است؛ بنابراین وظیفه داریم مسیر آموزش و پرورش را مبتنی بر این سند پیش ببریم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: زیرنظام­‌ها و ساحت‌­های تربیتی دو چیزی است که در سند بر آن­ها تأکید زیادی شده است. زیرنظام راهبری و مدیریت، منابع انسانی، منابع مالی، فضا و تجهیزات، ارزیابی و پژوهش و برنامه درسی شش زیرنظام سند تحول هستند و هر اتفاقی که در امر تحول قرار است اتفاق بیافتد از مسیر این شش زیرنظام می‌­گذرد.

وی افزود: ما هر کجا که با نظام اجرایی سر وکار داریم منظور آن شش زیرنظام است و هر کجا که با دانش‌­آموز و مربی سر و کار داریم منظور از آن ساحت­‌ها هستند و تأکید می­‌کنم این تصور که سند تحول فقط در حوزه ستاد کاربست دارد و در حوزه مدرسه و ... کاربست ندارد کاملا اشتباه است.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین از تدوین ۱۳۱ راه­کار ذیل هدف‌های عملیاتی که هر کدام از آن­ها مربوط به زیرنظام­‌های مختلف است خبر داد و گفت: ما از سال ۹۰ اجرای سند را شروع کرده‌­ایم و در شش سال گذشته برای مثال در حوزه زیرنظام برنامه درسی کتاب‌­های نونگاشت زیادی داشتیم و خیلی از کتاب‌­ها نیز ویرایش شده یا در دست اصلاح و ویرایش است. اگر سیستم آموزش و پرورش هم استانی و هم ستادی نخواهد خود را با سند تنظیم کند با روش‌­های قدیمی نمی‌­تواند آموزش و پرورش را اداره کرد.

مددی ادامه داد: در دولت قبل فقط زیرنظام برنامه درسی تدوین شد، اما با روی کار آمدن دولت تدوین و امید این کار سرعت بیشتری گرفت و تبدیل به یک برنامه عملیاتی شد و اکنون آموزش و پرورش به این مرحله رسیده است که چگونه می‌­توان اسناد بالادستی را اجرایی کند، در زمان آقای فانی دو زیرنظام تصویب شد، اما در زمان آقای دانش، توفیقی پیدا نکردیم. همچنین با روی کار آمدن وزیر آموزش و پرورش فعلی سه زیرنظام دیگر با دستور ایشان به تصویب شورای­عالی آموزش و پرورش رسید و نقیصه­‌ها برطرف شد.

وی اضافه کرد: به زودی و تا پایان بهمن امسال برنامه سال ۹۸ نیز در حوزه سند تحول تهیه و ابلاغ می‌­شود. مددی بیان کرد: تاکنون دو زیرنظام فضا و تجهیزات و ارزیابی و پژوهش را رئیس جمهور امضا کرده، اما بقیه در دفتر ایشان است و هنوز امضا نشده است، اما، چون بقیه زیرنظام­‌ها به تأیید شورای­ عالی انقلاب فرهنگی رسیده است به همین خاطر وزیر آموزش و پرورش آن‌­ها را برای اجرا ابلاغ کرده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادی هر دانش­‌آموز باید ۸ متر مربع فضا داشته باشد که اکنون میانگین کشوری ۵ متر مربع است، سازمان نوسازی فعالیت خود را به جدی شروع کرده تا به استاندارد سند تحول برسیم.

مددی تاکید کرد برای اجرای سند تحول نه یک نیرو نه یک پست و نه تشکیلاتی اضافه شده است. او تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش مسئول اجرای سند تحول هستند، دفتر وزارتی آموزش و پرورش دبیرخانه ستاد تحول است. آینده باید شاهد رویه‌های جدید باشد و رویه­‌های قبلی که براساس سند نیست متوقف شود.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید براساس این سند از وضعیت فعلی به وضعیت جدید ده چرخش کلان داشته باشد که عبارت‌اند از تغییر وضعیت به نهادی فرهنگی اجتماعی، ارزش­‌مداری عقلانی و مسئولیت­‌پذیر، مشارکت، پذیرش تنوع و تکثر در چارچوب نظام معیار اسلامی، نگاه یک‌پارچه‌نگر به هویت انسان در تمام ابعاد، فعالیت در محیط‌های تربیتی، برونی شدن و فعال بودن، رقابت­‌های جمعی و تعالی‌بخش، کسب شایستگی در تمام ساحت­‌های تربیتی هویت‌­یابی و مقاومت در برابر شرایط نامساعد.

وی گفت: ما باید وضعمان به این موارد تغییر یابد. سند تحول نسخه تعلیم و تربیت اسلامی است که بعد از انقلاب دنبال آن می­‌گشتیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با انقاد از برخی اظهارنظر‌ها نسبت دادن این سند به دولتی خاص را حرف کودکانه دانست و بیان کرد: گاهی حرف­‌های کودکانه می‌زنند که این سند در زمان آقای احمدی­‌نژاد تدوین شده است و حاصل تفکرات و رویه­‌های آن زمان است، این حرف اشتباه است این سند حاصل عمر هم­‌اندیشی چهارصد تا پانصد اندیشمند حوزه دانشگاه و اندیشمندان تعلیم و تربیت است و اتفاقا شروع این سند در زمان آقای خاتمی بود.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین همچنین از نبود مدرس مناسب برای سند تحول انتقاد کرد و اظهار کرد: در دانشگاه فرهنگیان در تلاش هستیم تا چند مدرس را طوری تربیت کنیم که به سند اشراف داشته باشند، البته در حال­ حاضر مبانی نظری سند تحول در این دانشگاه دو واحد درسی است، ولی با کمال تأسف باید بگویم که این دروس به صورت صوری تدریس می‌­شود. اساتید درس را می‌­گیرند، اما می‌­روند کتاب­‌های فلان و فلان­جا را برای تدریس معرفی می­‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *