صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس دیوان عالی کشور: حضور مجموعه نظارت دیوان عالی در استان‌ها باعث تبادل اطلاعات حقوقی و تجارب قضایی است

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳:۱۴
کد خبر: ۴۷۹۸۴۷۳
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس دیوان عالی کشور گفت: حضور گروه نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در استان‌ها باعث دلگرمی قضات محاکم استان‌ها و شهرستان‌ها و بیان نکات مثبت و منفی، تبادل اطلاعات حقوقی و مطلع شدن هر دو طرف از موانع و مصائب مترتب بر امر رسیدگی به پرونده‌های قضایی است.

خبرگزاری میزان - جلسه روسای شعب دیوان عالی کشور به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور و با حضور رئیس دفتر و معاونین دیوان عالی کشور در سالن جلسات الغدیر برگزار شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور ضمن تشکر از زحمات قضات پرتلاش، معمّر و با تجربه دیوان عالی کشور گفت: باید همه باهم به گونه‌ای تلاش کنیم که یک دیوان عالی کشور در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و یکایک همکاران ما باید در این کار حضوری جهادگونه داشته باشند و همانگونه که در سراسر جهان نیرو‌های حزب الله و در کنار آن‌ها نیرو‌های نظامی ما درحال جهاد هستند، ما هم با تلاش بی وقفه برای احقاق حقوق مردم باید جهادگونه عمل کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) در نهج البلاغه گفت: مولای متقیان می‌فرمایند؛ "یا بُنَیَّ اجعَل نفَسَکَ میزانا فیما بَینَکَ وبَینَ غَیرِکَ، فَأَحبِب لِغَیرِکَ ما تُحِبُّ لِنَفسِکَ وَاکرَه لَهُ ما تَکرَهُ لَها" به این معنی که فرزندم! خودت را ترازو میان خود و دیگران قرار ده. پس آنچه براى خود دوست مى دارى، براى دیگران [نیز]دوست بدار، و آنچه براى خود نمى پسندى، براى دیگران [نیز]نپسند و باید نگاه ما در پرونده‌های قضایی چنین باشد، چراکه برخی آمار‌هایی که معاون قضایی ارائه نمودند تکان دهنده است و برخی پرونده‌ها چندین سال دچار اطاله دادرسی شده‌اند و نباید مسئولان قضایی و قضات به این امر بی تفاوت باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: رسالت اصلی شما قضات عالیقدر رسیدگی دقیق بر پرونده‌های موجود در شعبه است، اما با توجه به وظایف ذاتی و قانونی دیوان عالی کشور در راستای اتقان آرای و نظارت بر محاکم سراسر کشور، همچنین با توجه به این امر که شما فرهیختگان به دیوان عالی کشور ارزش می‌دهید گاهی نیاز است با برنامه‌ریزی از شما برای نظارت و بازرسی در محاکم نیز استفاده شود و این امر باعث می‌شود که از نزدیک در جریان روند رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قرار بگیرید و نکات ضعف و قوت را نیز گوشزد کنند.

وی خاطرنشان کرد: حضور گروه نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در استان‌ها باعث دلگرمی قضات محاکم استان‌ها و شهرستان‌ها و بیان نکات مثبت و منفی، تبادل اطلاعات حقوقی و مطلع شدن هردوطرف از موانع و مصائب مترتب بر امر رسیدگی به پرونده‌های قضایی است که نمونه بارز آن با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده در دادگستری استان اصفهان بسیار موفق بود.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه اذعان کرد: حتماً نسبت به پرونده‌هایی که از لحاظ امنیتی، سیاسی و اجتماعی مهم است و یا مربوط به اشخاص قابل توجهی است که عموم مردم پیگیر آن هستند، بنده را در جریان قرار دهید، چراکه در برخی موارد وکیل یا اصیل پرونده در رابطه با آن موضوع در فضای مجازی اظهار نظر می‌کند و ما باید پاسخگو باشیم در صورتی که اطلاعی از روند رسیدگی نداریم و باید این نکته را هم یادآور شد که این موضوع نافی استقلال قضات عزیز نیست و به هیچ وجه هدف مداخله‌ای در امر قضا نیست و صرفاً با هدف اقناع و پاسخگویی به افکار عمومی است.

در این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدکریمی حسینی، معاون قضایی دیوان عالی کشور ضمن ارائه گزارشی از آمار پرونده‌ها و روند ارجاع و رسیدگی به پرونده‌های شعب دیوان عالی و چگونگی پیگیری پرونده‌های نقض شده در فرجام خواهی‌ها نکاتی را مطرح کرد.

در ادامه جلسه نیز سایر قضات و روسای شعب مطالب مد نظر خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *