صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حکم دادگاه حقوق بشر اروپا علیه دولت یونان؛ آتن با پرداخت غرامت به مهاجران مواجه شد

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰:۲۴
کد خبر: ۴۷۹۸۳۸۳
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
مهاجران طی سال‌های گذشته در مراکز دولتی یونان در جزایر این کشور همواره با نقض حقوق مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - دادگاه حقوق بشر اروپا یونان را به پرداخت غرامت به‌دلیل نقض حقوق بشر ۷ کودک مهاجر بدون همراه در سال ۲۰۲۰ محکوم کرد.
این حکم در ۳ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۲ مهر ۱۴۰۳) صادر شد.

دادگاه حقوق بشر اروپا دریافت که یونان حقوق ۷ خردسال خارجی بدون همراه را در جزیره ساموس در سال ۲۰۲۰ نقض کرده است. جزیره ساموس یکی از مبانی ورودی مهاجران به یونان به‌حساب می‌آید. 

جولیا سیکولی، مدیر ارتباطات و جمع‌آوری کمک‌های مالی در یک سازمان خیریه (Still I Rise)، گفت: این یک حکم تاریخی است، زیرا برای نخستین‌بار دادگاه حقوق بشر اروپا درمورد شرایطی صحبت می‌کند که مطابق با ماده ۳ کنوانسیون نیست.

ماده ۳ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز را ممنوع کرده است.

این سازمان به‌همراه گروه از وکلا، در سال ۲۰۱۹ پرونده‌ای را علیه مقام‌های یونانی به‌دلیل مدیریت جنایت‌کارانه جزیره ساموس به دادگاه بردند. 

دیوان اروپایی حقوق بشر این موضوع را به‌رسمیت شناخت و اذعان کرد که شرایط زندگی در مرکز نگهداری مهاجران (RIC) در ساموس در آن زمان به منزله رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با هر فرد، صرف نظر از آسیب‌پذیری‌های خاص آن‌ها بود. 

به‌گفته دادگاه، این رویداد‌ها به سال ۲۰۲۰ در ساموس بازمی‌گردد، جایی که نوجوانان (که اکنون بالای ۱۸ سال دارند) رفتار‌های غیرانسانی و تحقیرآمیز و نقض حقوق بشر را تحمل کردند. 

حکم دادگاه مقام‌های یونان را موظف کرده که در مجموع ۴۱ هزار و ۵۰۰ یورو غرامت بپردازند که البته در برابر نقض حقوق بشری که در این جزیره رخ داده، بسیار ناچیز است. 

سیکولی تاکید کرد: با وجود مبلغ اندک غرامت که باید بین ۷ جوان تقسیم شود، ما تا حدودی راضی هستیم که عدالت اجرا شده است. 

سازمان Still I Rise در سال ۲۰۱۸ در جزیره ساموس برای حمایت از خردسالانی که در وحشت و بدون هیچ‌گونه احترامی به حقوق خود زندگی می‌کردند، تاسیس شد. 

مدیر ارتباطات و جمع‌آوری کمک‌های مالی این سازمان اضافه کرد: ما نه‌تن‌ها علیه یونان، بلکه علیه ایتالیا نیز شکایت کردیم؛ سپس ۳ تحقیق انجام و نامه‌های سرگشاده تدوین شد؛ درنهایت به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه کردیم که طی ۲ روز دستور انتقال کودکان زیر سن قانونی را به مکان مناسب صادر کرد.

مبارزه کودکان مهاجر در یونان برای بقا

این ۷ کودک بدون همراه پس از فرار از جنگ و خشونت، زمانی که بین ۱۴ تا ۱۷ سال سن داشتند، از ترکیه به ساموس رسیدند تا درخواست پناهندگی کنند. 

کودکان مهاجر باوجود وضعیتی که در آن زمان داشتند، ازسوی مقام‌های یونانی بدون هیچ‌گونه حمایت مادی یا روانی-اجتماعی در جزیره شلوغ ساموس رها شدند.

این کودکان در یک دوره بین ۶ تا ۱۰ ماهه مجبور بودند نیاز‌های خود را تحت شرایطی تامین کنند؛ دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر اروپا این وضعیت را «مبارزه برای بقا» توصیف کرد. 

وضعیت در مراکز نگهداری مهاجران

مرکز نگهداری مهاجران در ساموس یکی از پنج نقطه کانونی است که در جزایر یونان برای اجرای توافقنامه بین اتحادیه اروپا و ترکیه ایجاد شده است.

بیش از ۷ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۰ در پناهگاه‌های موقت اطراف این مرکز زندگی می‌کردند؛ ظرفیت رسمی این مرکز ۶۴۸ نفر بود. 

شرایط زندگی مهاجران در این جزیره با دسترسی نداشتن به مراقبت‌های پزشکی، نبود محافظت در برابر سرما و هوای بد، امکانات بیش از حد شلوغ، کیفیت پایین غذا، تنش‌های اجتماعی و استاندارد‌های ناکافی امنیتی توصبف شده است. در کمتر از یک سال ۴ آتش‌سوزی در این مرکز رخ داد. 

در همین حال، با وجود بسته شدن این مرکز در سال ۲۰۲۲ و افتتاح مرکز دسترسی کنترل‌شده بسته (CCAC) که اتحادیه اروپا ده‌ها میلیون یورو برای آن هزینه کرده، وضعیت در ساموس بهبود نیافته است. 

یک کارشناس گفت: اگرچه مهاجران سریع‌تر منتقل می‌شوند، اما این زندانی است که به خبرنگاران برای ورود به آن اجازه داده نمی‌شود، بنابراین گزارشی درباره آنچه واقعا در داخل مرکز می‌افتد نداریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *