صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نژادپرستی؛ پایه کلیدی انتخابات در آمریکا

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰:۲۳
کد خبر: ۴۷۹۸۳۶۴
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
بررسی‌ها نشان می‌دهند که نژاد و نژادپرستی از مولفه‌های کلیدی انتخابات در آمریکا هستند و در میانه جدال‌های سیاسی کارزار‌های انتخاباتی سبب بروز تاثیر‌های سوء بر زندگی مهاجران می‌شوند.

خبرگزاری میزان – کمتر از یک ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در آمریکا باقی مانده و رقابت میان کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزد‌های دموکرات و جمهوری‌خواه این انتخابات به شدت به جدال‌های جدی در زمینه‌های مختلف تبدیل شده است؛ آنچه در این میان کاملا آشکار خود را نمایان می‌کند، بی‌توجهی به موضوع‌های حقوق بشری و آسیب‌دیدگان از این روند است.

نگاهی به جدال‌های لفاظانه هریس و ترامپ نکته مهم و در عین حال تامل‌برانگیزی را آشکار می‌کند: نژاد و نژادپرستی نه فقط پایه اصلی کارزار‌های انتخاباتی در آمریکا، بلکه عامل کلیدی برای رای‌دهندگان در این انتخابات است.

به گزارش بروکینگز، اندیشکده آمریکایی سیاست‌گذاری عمومی، ترامپ تقریبا بلافاصله پس از اعلام نام هریس به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها و جایگزین جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، موضوع نژاد را به کارزار انتخاباتی خود تزریق کرده و هویت نژادی وی را زیر سوال برد.

 

«نمی دانم او هندی است یا سیاه‌پوست؛ او تا چند سال پیش هندی بود و به‌تازگی می‌خواهد سیاه‌پوست باشد»؛ این بخشی از صحبت‌های ترامپ درباره هریس پس از اعلام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بود؛ این سخنان ترامپ و چنین اظهاراتی مانند این سبب شدند تا نژاد و نژادپرستی مانند دوره‌های دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکایی، این رویداد را در سال ۲۰۲۴ تحت‌الشعاع قرار داده و موضوع‌های یادشده به موضوع غالب تبدیل شوند.

با توجه به رواج اطلاعات نادرست در گفتمان سیاسی آمریکا، جای تعجب نیست که انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در مورد مهاجران و سیاه‌پوستان یکی از عواملی است که بحث سیاست مهاجرت را در سال ۲۰۲۴ به حرکت درآورده است.

نژاد به‌طور سنتی عاملی مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه در کارزارهای انتخاباتی و چه در تصمیم رای‌دهندگان است؛ ترامپ و هریس این را موضوع می‌دانند و از نژاد به‌عنوان ابزاری برای تقسیم آرا استفاده می‌کند؛ بر این اساس، ترامپ تقریبا بلافاصله پس از معرفی هریس به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها، موضوع نژاد را به کارزار انتخاباتی خود تزریق کرد و هویت نژادی هریس را زیر سوال برد؛ ترامپ ادعا کرد که اهمیتی به نژاد هریس نمی‌دهد، اما وی به خوبی می‌داند که بسیاری از آمریکایی‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهند؛ همان‌طور که هریس این موضوع را مدنظر دارد.

در حالی که ترامپ در حال طعمه‌گذاری نژادی جهت جلب آرای سفیدپوست‌های آمریکایی است و هریس با پدر جامائیکایی و مادر هندی، تلاش می‌کند تفاوت خود را با سیاه‌پوستان اندک کند، شیطان‌سازی مهاجران در اظهارات هر ۲ نامزد نقش مهمی دارد.

 

حمله‌ها و تعرض‌های نژادی و نژادپرستانه در سیاست آمریکا موضوع جدیدی نیست و همواره وجود داشته و مهاجران را به شکلی ویژه تحت تاثیر قرار داده است؛ ترامپ همواره این رویکرد را داشته و بر آن تاکید کرده است؛ هریس نیز در میانه ادعا‌های خود درباره تفاوت رویکرد با ترامپ در مورد سیاه‌پوستان و مهاجران، تقریبا در همان مسیر گام برمی‌دارد.

نگاهی به پیام‌های ترامپ درباره مهاجرت در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که این پیام‌ها تا چه اندازه منفی بوده و ترامپ تلاش کرده بود تا ارتباط ادعایی مهاجران با جرم و جنایت و دیگر آسیب‌های اجتماعی را به زعم خود اثبات کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه جدی شود، این است که هریس در حالی در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ تلاش می‌کند تا خود را یک سیاه‌پوست معرفی کرده و خود را حامی آن‌ها و حقوقشان نشان دهد که سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن (هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا است) و خود هریس به شدت ناقض حقوق این افراد است؛ افرادی که عمدتا از نژادی غیرسفید هستند.

 

تحقیقات یک نظرسنجی اخیر در آمریکا نشان داده است که ۸۰ درصد از آمریکایی‌ها اظهارات نادرستی را به‌ویژه از سوی نامزد‌ها و مقام‌های منتخب درباره نقش مهاجران در افزایش نرخ جرایم خشونت‌آمیز شنیده‌اند؛ ضمن اینکه ۷۴ درصد در معرض اطلاعات نادرستی درباره نقش مهاجران در افزایش نرخ بیکاری در آمریکا قرار گرفتند.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که جو غالب ضد مهاجرت و مهاجران در آمریکا بر بخش‌های مختلف زندگی این افراد تاثیر می‌گذارند؛ سلامت مهاجران به شدت از فضای منفی ضدمهاجران تاثیر می‌پذیرد؛ با افزایش پیام‌های کارزار‌های ضد مهاجر به‌ویژه در جریان رویدادهای انتخاباتی، تاثیر بر سلامت جسم و روان مهاجران نیز افزایش می‌یابد.

در هر ۲ انتخابات گذشته در آمریکا، نژادپرستی یک موضوع برجسته برای رای‌دهندگان بوده است؛ در عین حال، ۱۰ درصد از رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۲۲ گزارش دادند که پرداختن به نژادپرستی و تبعیض یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که از کنگره و رئیس‌جمهور می‌خواهند.

 

در حالی که نامزدهای انتخاباتی در آمریکا بر موضوع نژاد تاکید و روی آن برای جلب نظر رای‌‎دهندگان مانور می‌دهند، مقابله با نژادپرستی همچنان اولویت بالایی برای رای‌دهندگان در آمریکا دارد و ۵۶ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده می‌گویند که نابرابری نژادی و قومی در رای آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بسیار مهم است.

واضح است که نژاد و نژادپرستی همچنان پایه‌های کارزار‌های سیاسی در آمریکا هستند؛ واقعیت این است که این تمرکز توجه رای‌دهندگان را از درک عینی مسائل کلیدی درباره موضوع‌های مهم منحرف می‌کند و آسیب‌پذیری افراد آسیب‌پذیر را در نتیجه کارزار‌های مسموم افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *